Едва ли почитателите на хубавата музика през годините са избирали своите грамофонни плочи, касети и впоследствие DVD-та и CD-та заради техните опаковки, но със сигурност в по-малка или в по-голяма степен са били заинтригувани от тях. И с основание. Ако допуснем, че първите любители на шансоните и валсовете почти не са имали избор в това отношение, то техните деца и внуци са можели да избират между албума с много „яката“ обложка и двойния албум на Pink Floyd или Beatles, или… Всъщност няма значение, тъй като връщането назад във времето е по-скоро реверанс към изкуството в различните му проявления, едно от най-изумителните сред които безспорно е музиката, към техническия напредък на човечеството и неговото стремглаво препускане към дигиталния свят на технологиите. И тъй като предстои да говорим за музика и музикални опаковки, би било непростимо да не споменем фонографа – един от първите уреди за записване и прослушване на звук, представен в нюйоркския офис на Американското научно списание през 1877 г. от неговия изобретател Томас Едисон (Фиг. 1а, 1б).
След по-малко от десетилетие на пазара се появил графофонът. Конкурентът на фонографа използвал записи върху восъчен цилиндър (Фиг. 2) вместо върху хартиена лента, както било при фонографа (Фиг. 3). Стимулиран да възобнови разработките си върху фонографа, през 1886 г. Едисон представил усъвършенстван модел, записващ върху цилиндър, а продажбата на готови цилиндри със записи по онова време превърнала фонографа в източник на незабравима музикална наслада. През 1894 г. Емил Берлинер модифицирал графофона (фонографа), като заместил цилиндъра с диск. Макар че Едисон изпробвал и впоследствие отхвърлил тази идея, Берлинер я развил, като използвал вдлъбнатините в плочата от единия до другия край (вместо поредицата издатъци и вдлъбнатини по цилиндрите на Едисон) най-вече заради възможността да се произвеждат готови записи чрез щамповане върху плочи от твърд каучук. По този начин се появили първият грамофон и първите грамофонни плочи (Фиг. 4а, 4б). За разлика от Едисон, който основал собствена звукозаписна компания, през 1899 г. Берлинер участвал в създаването на компанията Victor, послужила за основа на много съвременни компании, сред които: RCA Victor (САЩ), JVC (Япония), HMV (Англия) и Deutsche Grammophon (Германия).
С течение на времето плочата напълно изместила цилиндъра като носител на звукозаписа, а компанията на Едисон преустановила производството на фонографи през 1929 г. През 1906 г. музикалната компания Victor представила превърналия се в синоним на технологията за звукозапис върху плоча грамофон Victrola.
Паралелно с фонографа се разработвали и други технологии, предназначени за звукозаписни студиа, като например създаденият през 1899 г. от датския изобретател Валдемар Поулсен магнитен запис, използван и до днес при аудио- и видеокасетите. Технологията на записа била част от идеята на учения за създаването на устройство за запис на диктовки и телефонни разговори – телеграфон. Подобно на фонографа в телеграфона също се използвал цилиндър, но с навита стоманена жица – носител на магнитния запис, а по-късно и стоманена лента, заменена около 1920 г. от гъвкава лента с покритие от железен окис. В края на 30-те години германската компания AEG и I. G. Farben успяла до такава степен да усъвършенства записа върху пластмасова магнитна лента, че звуковото му качество станало съизмеримо с качеството на най-добрите дискови грамофони, дори повече – магнетофонът имал едно съществено предимство пред грамофона – не се влияел от вибрации и механични въздействия.
Първите „музикални“ опаковки
Темата за звукозаписните устройства е дълга и тъй като не е предмет на настоящото изложение, ще спрем дотук, за да ви отведем в света на „музикалните“ опаковки, създавани през годините от знайни и незнайни художници по цял свят. Безспорно най-голямо внимание заслужава създателят на първата художествено оформена обложка на грамофонна плоча Алекс Щайнвайс (1917–2011) (Фиг. 5).
Всичко започнало в далечната 1939 г., когато художникът предложил да направи дизайнерски плакат, рекламиращ дейността на звукозаписната компания Columbia Records. На следващата година се родила и идеята за обложка на грамофонна плоча на същата компания. На практика до 1940 г. опаковките на грамофонните плочи били твърде невзрачни. Направени от восъчна или обикновена хартия, без вложена в тях художествена идея, те не били особено привлекателни дори за любителите на музиката. След успеха на първата обложка и предизвиканата от нея истинска революция в производството и предлагането на грамофонни плочи, от таланта на Щайнвайс се възползвали и други звукозаписни компании – Decca Records, London Records и Everest Records (Фиг. 6). За умението си да завладява вниманието на слушателите чрез илюстрации художникът споделял: „Представях си пъстро, подобно на плакат оформление, което по някакъв начин разяснява музиката, която е записана на плочата.“
В качеството си на арт директор и рекламен мениджър в Columbia Records, а по-късно и като дизайнер, консултант, художник и керамик на свободна практика, Щайнвайс създал хиляди илюстрации на обложки за грамофонни плочи с класическа, джаз и поп музика.
Обложката се превърнала в неразделен компонент от опаковката на албума, тъй като в повечето случаи грамофонните плочи се поставяли в допълнителна (вътрешна) хартиена, картонена, пластмасова или найлонова опаковка, предпазваща виниловата повърхност от прах, механична или друга повреда. Вътрешното защитно покритие имало формата на джоб, в който грамофонната плоча се плъзвала, преди да се постави във външната опаковка. Отначало в средата на вътрешните опаковки имало кръгов разрез, позволяващ четенето на информация за звукозаписната компания директно от плочата, но впоследствие с цел намаляване разходите за опаковане на грамофонни плочи опаковката останала цяла. Графичният дизайн, фотографията и илюстрацията превърнали обложката в рекламен инструмент, съдържащ името на художника и заглавието на албума. Впоследствие върху обложката се появили референтен номер, етикет и списък на песните. Като цяло предната част на обложката рядко включвала друга информация – на практика тя присъствала на задната част или върху вътрешната опаковка, заедно с подробен списък на участващите в записа на песните членове на групата или гост изпълнители, инженери и продуценти. Честа практика било името на автора на дизайна, заглавието на албума и референтния номер да се повтарят върху гърба на обложката, така че албумите да бъдат лесно идентифицирани.
Стандартните ръкави за 78 RPM записите в албумите се правели от относително лека крафт хартия, сгъната и залепена с лента от външната страна на обложката с цел да не бъде повредено виниловото покри тие на грамофонните плочи (Фиг. 7). Впоследствие Щайнвайс проектирал обложките за Columbia Records по начин, който се наложил като стандарт за музикалната индустрия в САЩ.
Обложките в Европа били проектирани по малко по-различен начин. От Deutsche Grammophon използвали цветна лента плат за подлепване краищата на обложките. През 1954 г. компанията въвела, но впоследствие отхвърлила като неудачна полиуретановата обвивка, тъй като наранявала виниловото покритие на плочите.
Най-популярните записи на Polydor отпреди Втората световна война имали зашити отстрани обложки. По-късно EMI, Decca и Philips (в Англия и Холандия) използвали т.нар. flipback. Обложките на германските Telefunken и RCA имали по един сгънат капак. През 1950–1951 г. запазена марка на Remington били тънките универсални обложки с отпечатани върху предната част графични изображения и заглавия на записаните музикални произведения.
Когато всички звукозаписни компании започнали да използват обложките като неотменна част от маркетинга на грамофонните плочи, гарантиращи успешното им налагане на пазара, от Remington се възползвали от услугите на Щайнвайс за създаването на специално лого за дългосвирещите плочи, изразяващо принадлежността на записа на компанията. Идеята на компанията била логото да е стилно и да притежава отличителни характеристики, които да са лесно разпознаваеми на фона на другите компании конкуренти. Впоследствие Щайнвайс създал подобни лога за Decca и за други компании, за които работил. Освен Щанвайс, много други знайни и незнайни художници записали имената си в историята на звукозаписната индустрия. (Сн. 8а, 8б)
В качеството си на атрибути, иглите за грамофони не били толкова популярни, колкото самите грамофонни плочи и техните обложки, но въпреки всичко кутиите, в които се продавали, се различавали по своето лого и цветове (Сн.9а, 9б, 9в).
В ранните години на рекламата предметите и хората били изобразявани в черно-бели, а по-късно и в цветни рисунки. С течение на времето новите печатни техники се наложили като по-рентабилни. Това обърнало погледите на арт директорите и копирайтърите към фотографията и постепенно графичните дизайнери били изместени от фотографите. Отначало за обложките на грамофонните плочи се използвала хибридна техника – съчетание между графика и фотография (Фиг.10а, 10б), но впоследствие се наложила чистата фотография.
Под влияние на дизайнери като Боб Катон, дългогодишен вицепрезидент на Columbia Records, оформлението на кориците се превърнало във важна част от музикалната култура, а обложките на албумите – в безспорен маркетингов инструмент и обект на колекционерска страст. Макар че се използвала още през 1950 г., особено популярна в средата на 60-те години станала Gatefold LP формата на опаковката, представляваща двойно сгъната обложка на грамофонна плоча за двоен албум с артефакти (текстовете на песните) (Фиг. 11).
Създавайки обложки за грамофонни плочи, редица художници придобили известност и свързали завинаги имената си с творчеството на соло изпълнители и легендарни групи. Талантът на много фотографи и илюстратори оставил следа в музикалната индустрия с широк спектър от запомнящи се LP/CD обложки. Фотографът Мик Кок завинаги свързал името си с Rhapsody Bohemian, графикът Ед Репка – с американската траш метъл група Megadeth (1983–2002), илюстраторът Анди Уорхол – с американската рок група The Velvet Underground (за известно време Уорхол дори бил мениджър на групата и създал редица плакати за нея), Дерек Ригс – с Iron Maiden, Ал Хършфилд – с Aerosmith, Джон Ван Хамърсвелд – с The Rolling Stones. Редица известни художници, илюстратори и фотографи използвали таланта си, за да популяризират музиката на различни изпълнители чрез създаването на запомнящи се музикални опаковки. За обложки на плочи се използвали и лицензирани или взети назаем от публичния домейн творби на художници и скулптори от минали епохи. Примери за това са корицата на дебютния албум на „Канзас“, адаптирана от стенопис на художника Джон Стюарт Къри, и особено Coldplay с тяхната Viva La Vida от живописа на Йожен Дьолакроа „Свободата води хората“ (Фиг.13). Сред създателите на обложки за грамофонни плочи са и легендарните имена от фотографията: Ани Лейбовиц (Джон Ленън, Брус Спрингстийн, Пати Смит), Антон Корбин (U2, The Killers, Depeche Mode), Карл Ферис (Джими Хендрикс, Донован, Холис) и др.
Музикалната индустрия в България
Звукозаписната дейност в България започнала през първото десетилетие на 20. век чрез представителите на големите западноевропейски компании Grammophon Company, Deutsche Gramophon, Pathe, Favorite и др., които записвали популярни местни солисти и ансамбли.
През 1931 г. певецът Алберт Пинкас създал фирмата „Лифа рекорд“, чиято първоначална дейност била запис на музика върху матрици в Берлин и Букурещ и тиражирането им у нас върху грамофонни плочи с помощта на две ръчни преси.
През 1934 г. първият български дипломиран пилот Симеон Петров (1888–1950), известен като Симеон Авиатора, регистрирал акционерното дружество „Симонавия“ с предмет на дейност внос на грамофонни плочи от Франция, а по-късно и производството им в България. По това време под марката „Орфей“ били записани над 5000 плочи, основно от репертоара на радио София. В края на Втората световна война в страната ни имало четири предприятия, свързани с музикалната индустрия: „Лифа рекорд“, преименувана в „Балкан“, „Симонавия“, издаваща под мотото на „Балкан“ (Фиг. 14) и просъществувалите за кратко време „Арфа“ и „Микрофон“. След национализацията през 1947 г. „Балкан“ и „Симонавия“ се обединили в държавно индустриалното предприятие „България“, ползващо марката „Орфей“ (Фиг. 15). През 1950 г. към Българското радио било създадено предприятието за грамофонни плочи „Радиопром“ (Фиг. 16), а две години по-късно звукозаписната индустрия се обединила под името „Балкантон“ , при това с напълно затворен цикъл на производство, включващ запис, галванизация, матрица, пресаж, печат на опаковки и контрол. До прекратяването на съществуването си като компания през 1989 г. „Балкантон“ натрупал огромна фонотека от изпълнения на фолклорна, класическа, българска и чуждестранна популярна музика, театрални постановки, поезия и др. (Фиг. 17). Не закъснели и заслужените световни награди: Монтрьо 72, наградата на френската академия „Шарл Крос“, на белгийското радио и телевизия, златен медал на Четвъртото биенале във Валядолид, специална награда Международна златна звезда за качество. За съжаление след разформирането на компанията през 1990 г. е трудно да се намери информация за художниците, създавали обложките на грамофонните плочи през годините на съществуването на „Балкантон“.
Край на І част. Към част II.
Екатерина Николова
Част от снимките в материала са предоставени от
Национален политехнически Музей – София. Авторът изказва
специалните си благодарностикъм Любов Филипова и
Люба Дашовска за съдействието при подготовката на материала.
1303 София
ул. Опълченска 66
www.polytechnicmuseum.org
e-mail: polytechnic@abv.bg
тел.: 02 931 80 18