Луксът и традицията като стан-дарт
Дизайнерската агенция The Core показа може би най-скъпата опаковка за тази година — бутилка и дървена кутия, за чиято изработка са използвани 24-каратово злато, истинска кожа и масивен махагон (1). Ултраскъпата опаковка е предназначена за луксозно уиски Ballantine’s и е специално създадена за честването на 50-годишнината от първия голф турнир, организиран под патронажа компанията. От тази специална серия са произведени само 20 броя, които се показват на различни събития в цял свят. Стъклената бутилка е обвита с пръстен от 24-каратово злато, който служи като етикет. Гърлото на бутилката също е обвито със злато и е запечатано с восък. Вътрешната страна на капака на масивната махагонова кутия е покрита с кожа, а дизайнът на цялата кутия е вдъхновен от чантите, в които се държат стиковете за голф. Изработката на луксозната опаковка е изцяло ръчна, като са използвани традиционни техники, с което от Ballantine’s се стремят да изтъкнат дълбоките традиции на компанията.
По подобен начин са постъпили и от италианския производител на алкохол Cinzano, който се възползва от вековно си дизайнерско наследство, за да обнови своите бутилки. Основаната преди два века и половина компания е възприела пози подход поради възродения и все по-нарастващ интерес към коктейлите, базирани на вермута. Така върху новия етикет на бутилката на централно място е изписано 1757 — годината на основаване на компанията. Към датата е прибавен и елегантен вграден воден знак с изображение на медали, които марката е получавала като отличия за качество през годините. Новата опаковка бе пусната на пазара във Великобритания в средата на април.
Сребърната бутилка на Jameson
Френският производител на алкохол Pernod Ricard върна на пазара своята лимитирана серия уиски марка Jameson по случай Деня на св. Патрик — националния празник на Ирландия. Модерният и стилен сребърен слийв етикет, обхващащ цялата бутилка, ще помогне за привличането на потребители от по-младите възрастови групи и ще промотира по-широко марката (2). Бутилката е снабдена с ловящи окото детайли и фина украса върху основата и гърлото, която добавя съвременен оттенък във визията на този традиционен продукт, свързан с ирландското наследство в областта. Лимитираната серия сребърни бутилки на Jameson беше пусната от Pernod Ricard за първи път миналата година.
Нова лимитирана серия на водка Absolut (3)
Дизайнерската компания Williams Murray Hamm създаде дизайн с картата на света, издържана в стил „картинки в топли цветове“, за новата серия на водка Absolut с вкус на различни тропически плодове. Новият дизайн бе възложен на агенцията след пред ставянето на проекта в началото на годината. Новата водка е насочена предимно към пътуващите хора с афинитет към екзотични вкусови усещания. Продуктът се предлага в безмитните магазини на летищата и митниците и ще се продава до юли.
Петстенна бутилка за шотланд-ски джин (4)
Дизайнът на бутилката на произведения от International Beverage UK джин Caorunn е повлиян от ново течение в шотландското изкуство, което пък от своя страна е силно повлияно от древното изкуството на келтските възли. Всяка стена на петстенната бутилка символизира една от традиционните растителни съставки, които присъстват в питието — плодове на офика, пирен, зелена ябълка, глухарче и блатна мирта. Червената петолъчна звездичка, символизираща стилизиран плод на офика, е разположена в центъра на тялото на бутилката. На етикета върху гърлото е отпечатана келтската дума за „основана“, което е препратка към традиционната технология за производство на джина.
Уникални опаковки от Glenfiddich
Петдесетгодишно шотландско уиски от лимитираната марка Glenfiddich бе продадено на търг с благотворителна цел в САЩ в края на миналата година. Бутилките на уникалния продукт също са уникални в буквалния смисъл на думата, тъй като всяка то тях е издувана ръчно и върху нея е отпечатан индивидуален номер (5). Стъклата се съхраняват в красиви ръчно ушити и покрити с кожа кутии, които са били вдъхновени от личните счетоводни книги на основателя на компанията Уилям Грант. В дизайна на бутилката присъстват детайли, които са отправка към богатата 120-годишна история на марката.
„Светещата“ музикална бутилка на Ballantine’s
И тук дизайнът на бутилката е създаден от дизайнерската агенция The Core. Бутилката е покрита изцяло с тъмносин спрей, а върху предната ù част с луминесцентна боя е отпечатан музикален еквалайзер (6). Щом върху него попадне сянката на преминаващ човек, се създава илюзията, че ск.лите започват да се движат нагоре-надолу, сякаш бутилката „реагира“ на звука. Всъщност ефектът се получава поради промяната в осветеността на надписа. Това прави бутилката идеална за разполагането ù в полутъмни помещения като барове и дискотеки. Основата на бутилката е направена от формована пластмаса, а етикетът е създаден посредством специална електролуминесцентна технология. Уискито в новата опаковка вече се предлага по баровете и дискотеките на 35 държави в целия свят.
Алкохол в туби, пликове и кенчета
Днес редица марки алкохол се „заиграват“ с използване на опаковки, различни от стандартните. Така например метализираните туби може и да не са най-очевидното опаковъчно решение, но някои марки пробват потенциала им да грабват въображението на потребителя и да се окажат удачни като опаковки на алкохол. Водещият немски производител на туби Еssel Deutschland наскоро излезе на пазара на твърдия алкохол с нестандартни опаковки за водка X и за енергийни напитки (7). Европейската асоциация на производителите на туби приветства нововъведението на еднослойната ламинирана опаковка като пример за въображение и гъвкавост. Този тип опаковка предлага един модерен и същевременно безопасен начин за опаковане на малки количества алкохол, както и удобство при пренасяне и съхранение. Производителите споделят, че в техническо отношение изработването на тубата не е представлявало почти никакво технологично предизвикателство. Както при пастите за зъби, тубата завършва със стандартна PET запушалка на винт. Въпреки че тубите имат своя потенциал в опаковането на алкохол, те едва ли ще заемат значителен пазарен дял в бъдеще.
Друг вид нестандартни опаковки за алкохолни напитки са пликове от многослойни коекструдирани полимери, използвани традиционно за опаковането на храни (8). Многослойният 50-милилитров плик с формата на манерка на марката коктейли ShotPak, който е предназначен за директна консумация, предлага удобство и сигурност при пренасяне на места, където стъклените съдове са непрактични или забранени. Пликовете ShotPak се продават в групови кутии, които побират от 6 до 12 опаковки. Фирмата производител предлага три вида коктейли, като опаковката на всеки вид е с различен графичен дизайн в зависимост от съдържанието му. Опаковките позволяват безпроблемно охлаждане или замразяване и могат да бъдат носени на масови събития (концерти и спортни прояви), на които стъклените и металните съдове са забранени. Пликовете са средно 20 пъти по-леки от стъклените им еквиваленти със същия обем, с което се пестят значителни количества енергия и ресурси за производство и транспортиране. Многослойните полимери осигуряват солидна здравина срещу разкъсване и трайност на коктейла до 18 месеца.
Компанията за производство на текила el Jimador е заложила на металния кен за опаковане на коктейлите с текила (9). Така едни от най-популярните видове коктейли в Мексико и САЩ ще бъдат предлагани в метални опаковки от 360 мл, с алкохолно съдържание от 5%, което е сравнимо с това на повечето марки бира. По този начин продуктите на el Jimador се превръщат в сериона алтернатива на пенливата течност зад океана.
Стилни стъклени бутилки от Arta Tequila (10)
Стъклените бутилки са произведени от рециклирано стъкло с подновена метална запушалка за специална малка партида премиум текила. Опаковката на Arta отразява ценностите на компанията, част от които е и грижата за опазване на околната среда. Стъклената бутилка е направена от рециклирано стъкло, а запушалката — от устойчиво отглеждан корк от Португалия. Алкохолът се предлага в 3 разновидности с различен дизайн на шишетата. Дизайнът на надписите на Arta Silver е вдъхновен от местоположението на основната част от компания до плажа Cerritos в Мексико — едно от най-популярните места за каране на сърф в света. Друга бутилка от серията е украсена с части от притежаваните от компанията американски агави, които са основна суровина за производството на текила.
Еководка в екобутилка
Ръжената водка марка Penn 1681 и нейната бутилка са своеобразно отражение на политиката на щатската компания Philadelphia Distilling за намаляване на въглеродния ù отпечатък чрез използване на рециклирани и устойчиви материали за направата на бутилката, както и органични продукти за водката, които не изискват допълнителен транспорт (11). Посланието за екологичната политика на фирмата е отразено по подходящ начин върху етикета на водката чрез пасторалния пейзаж.
Portman Group забранява алкохол с объркващ етикет
Шотландски производител на алкохол бе принуден да промени етикета на своята марка, след като Portman Group реши, че той не дава информация на потребителите за съдържанието на бутилката (12). Етикетът не включвал базисна информация за съставките и алкохолното съдържание. Оказало се, че този подход е част от стратегията на производителя да забули продукта в тайнственост и да създаде силно очакване от страна на потребителите.