В своята книга „Дизайн на устойчиво опаковане“ американският дизайнер Скот Бойстън описва предстоящите революционни промени в опаковъчния дизайн и какъв е най-добрият начин те да бъдат посрещнати от дизайнери, производители и потребители. В следващите редове ви представяме два типични примера за това, накъде върви индустрията.
Екологични кухненски гъби
Поддържането на чиста кухня не трябва задължително да води до замърсяване на останалата част от света, още повече ако вземем предвид днешното прекомерно използване на хартиени кърпи за еднократна употреба и напоените с химически почистващи препарати кухненски гъби. За да избегне тези негативни ефекти, производителят на алтернативни кухненски приспособления за почистване Twist представи кухненски гъби и техните опаковки, създадени от възобновяеми материали. Цялата продуктова линия Twist е направена от възобновяеми ресурси, а всяка от гъбите е поставена в картонена кутия. Върху опаковките е печатано с екологични мастила на основата на соята. След премахване на опаковката потребителите са подканени да я трансформират в хранилка за птички посредством прегъване и изрязване с ножица.
Макар и постоянни, промените в опаковъчната индустрия често са скромни и постепенни във времето. Такъв е случаят през последното десетилетие, що се отнася до опаковките тип мидена черупка (clamshell) и опаковките от многослоен картон. В някои случаи обаче се наблюдават сериозни сътресения в даден опаковъчен сектор и скоростта на промените се увеличава много над тази, която мнозина смятат за възможна. А това със сигурност е случаят с екологичните домакински гъби на Twist. Нужно е да се отбележи, че подобно пренасочване на вниманието към екологичните фактори не се стреми да изключи рентабилността като основен двигател на производството. Пренебрежителното отношение към финансовите стимули не е по-различно от пренебрегването на въздействието на продуктите върху околната среда — и двата подхода не могат поотделно да хвърлят светлина върху по-голямата картина. Вместо това е нужно да се обхване максимално сложността на по-голямата система и индустрията да се постави на трите основни стълба, включващи социалните, екологичните и икономически изисквания.
Оригами опаковки за електрически крушки
Под мотото „Умно, свежо и здраво“ дизайнерската къща Celery работи с компании от ранга на HP и Sun. Най-новият съвместен опаковъчен проект на компанията е иновативна опаковка на електрически крушки за повторна употреба на холандците от Lemnis Lightning. Опаковката е изработена от картон и има дизайн, който позволява да бъде сглобявана без използването на лепила. Притежава нестандартна триъгълна форма, която е максимално ергономична и удобна за пренасяне и складиране. След изваждането на крушката с няколко прегъвания картонът може да се превърне в абажур, в който да бъде поставена самата крушка. Системата за цветово кодиране на опаковката, която ясно разделя различните по мощност крушки, е станала основен елемент в дизайна на абажура, като по този начин се създава жизнена и с модерна естетика лампа.