Как да се проектира опаковката, за да отговаря на потребностите на купувача? Защо той има проблеми с опаковките? Какви опаковки би искал да вижда върху рафтовете? Какъв дизайн на опаковката би продавал най-добре стоката в нея?
Всеки от нас в даден момент е купувач и знае много добре, че понякога купува подсъзнателно, а понякога – преднамерено.
Преднамереното купуване е контролирано и обикновено изисква нашето концентрирано внимание. Подсъзнателното купуване е толкова просто или рутинно, че мисълта може да е изключена и автоматиката се задейства бързо, без колебание.
Но действията на „автопилот“, без намесата на ума, означават, че не обръщаме много внимание на онова, което вършим в момента. Ако задачата налага употреба на остър предмет (нож или ножица за отваряне на опаковката), пониженото ни внимание може да предизвика инцидент или нараняване. При това, когато четем кратки инструкции, мозъкът ни пропуска негативната информация. Това означава, че не възприемаме коректно указанията за отварянето на опаковките.
От психолозите е доказано, че възприемането на обкръжението интерпретира на подсъзнателно ниво благоприятните възможности и евентуалните опасности. Това е ключът към оценката за полезността на нещата от обкръжението. При купуването на опаковани стоки, когато човек вземе опаковката от рафта, той започва да преценява нейната приемливост, например как се отваря. Познаването на процеса на възприятията може да се използва за предсказване на най-вероятната приемливост (в случая на начина за отваряне) за дадена целева група потребители.
Системите за лесно отваряне на опаковките обикновено са ефективен инструмент за подбуждане на чувството за приемливост и карат потребителя да ги отваря по подходящия начин.
Това обгрижване на купувача го води към удовлетворение от покупката на опакования продукт, и то на подсъзнателно ниво, а докосването до нея и формата ù могат да го накарат съзнателно да ù се наслади, защото я е отворил по правилния начин. Но ако купувачът не е сигурен как да я отвори (и тъй като за това действие не отделя много време и внимание), той може да подходи по-драстично с помощта на остър предмет и/или да остане с чувството, че е подведен, или да се нарани. Обикновено слабата приемливост се дължи на слаб дизайн от гледна точка на процесите на възприемане на обкръжението и на необходимостта потребителят да се концентрира върху това, което прави. А когато купувачът не се нуждае от инструкция как да манипулира опаковката и действа автоматично, той ще продължи да купува опакования продукт „на автопилот“.
Кои опаковки дразнят най-много купувача?
От едно изследване е установено, че това са повечето опаковки на сирене, шунка, бисквити, кисело мляко, кетчуп, конфитюр, риба, пастети, олио, мляко, вино, малките опаковки за плодови сокове. Колкото по-често се купуват трудни за манипулиране опаковки, толкова повече раздразнение от недобрия дизайн се натрупва у купувача. А това отваря поле за конкурентите с по-добър дизайн на опаковките и те няма да се поколебаят да се наместят на пазара. Повечето потребители купуват продукти в дразнещи опаковки поради липса на алтернатива, по-ниска цена или липса на време.
Но какво очаква купувачът от опаковката?
Най-много се ценят лесното отваряне, преснотата на продукта, улеснената му употреба, да няма излишен (празен) обем в опаковката, да може да се отваря и затваря многократно, да е осигурена срещу протичане и кражби, да е лесна за носене, да изглежда привлекателно, да е нова и различна и т.н. Вече започват да се ценят и екологичните опаковки, както и тези, които доставят удоволствие да се докосват или гледат – тук се намесва естетичното оформление на опаковките. Въздействието на цветовете е широко известно, а приятната форма ни кара да вземем опакованата стока в ръце и да я „усетим“ – това увеличава вероятността да я купим. Собствениците на магазини предпочитат, освен „изпъкващите“ опаковки, и тези, които могат да се подреждат по височина и така да се пести място на рафтовете – красиво оформените стифове увеличават продажбите. Освен това, хората по природа са любопитни и любознателни (което тласка човешката еволюция) и когато открият нещо ново, това ги кара да му отделят повече внимание и желание да го притежават – така е и с новите опаковки.
Опаковъчните решения за масовите хранителни стоки са решаващи за спечелването и задържането на потребителския интерес. В ядрото на тази цел са качеството и полезността на продуктите. Някои от водещите производители на храни за масова консумация използват тези предимства и ги въвеждат на пазара.
Главна задача на производителите и търговците на храни е постигането на потребителска лоялност към марката.
Нововъведенията в опаковъчните материали помагат на притежателите на марки да увеличат благоприятните възможности за предлагането на хранителни продукти. Опаковката може да облекчи избора на купувача, който се основава на качеството и представянето на продукта. Някои компании предпочитат въздействащите прозрачни гъвкави опаковки, които показват изцяло качествата на опакования продукт. Други наблягат на иновациите, подобряващи екологичните характеристики и олекотяването на опаковките. Производителите на опаковки могат да комбинират външния вид на опаковките (дизайн, цвят, графично изображение) с новите технологии за активно и интелигентно опаковане, които вече придобиват ключово значение на пазарите за бързооборотни хранителни продукти, основано на комбинирането на опаковъчни материали. Днес опаковката се състои от повече от един слой опаковъчни материали – вътрешна опаковка за защита и приготовляване на продукта и външна обвивка или черупка, даваща сигурност при транспорт и подреждане по височина, както и възможност за реклама и промоции. В скоро време опаковката ще помага на купувача да си приготвя храната чрез активни етикети, променящи цвета си, когато ястието е готово за консумация.
Затварянето на опаковките също бележи прогрес – заваряващите слоеве върху опаковъчните материали правят шевовете по-сигурни и по-лесни за отваряне. Разработват се обелващи и за повторно затваряне шевове на опаковани храни, които могат да се подгряват в опаковката. Технологията за заваряване под вакуум осигурява възможност за повторно подгряване. Дишащите и поглъщащите кислород опаковъчни филми, както и удължаващите срока на годност и преснотата антимикробни фолиа вече са близка реалност. Прозрачните капаци на опакованите в подложки полуготови и готови храни, освен ясна видимост на продукта, осигуряват издръжливост на вътрешно налягане от парите при топлинна обработка, или пропускливост на парите над определено налягане.
Върху опаковките могат да бъдат изобразявани подробности относно транспорта, рекламата, промоциите, стифирането (подреждането по височина), марката на продукта и др. Тези характеристики все повече се доближават до интегрирането им в едно ефективно послание към потребителя. Главна тенденция е осигуряването на възможността продуктът, с вземането му от рафта в супермаркета, да е готов за директно подгряване и за сервиране.
Всички тези нововъведения доближават готовите храни до домашно приготвените, което е жизнено важно за възприемането им от потребителите като добър избор за семейството и за други случаи.
Интересен фактор за продажбите е въздействието върху обонянието – скоро ще стане възможно да се стимулират усещанията с помощта на опаковката и да се въздейства върху поведението на купувачите.
Иновациите дават възможност на производителите на опаковани храни да разширяват гамата от възможни решения за опаковането на своите стоки, от която да правят своя конкретен избор. Не е далеч времето, когато производителите ще могат да избират между различни видове топлоустойчиви материали и опаковки с високи бариерни характеристики. Например, подобни опаковъчни решения биха съчетавали прозрачност, устойчивост на топлина, мономатериали, заместващи стъклото и многослойните комбинирани материали.
Външните обвивки трябва да изглеждат току-що направени дори след известен престой в склада, хладилното помещение или на търговския стелаж.
Супермаркетите изискват опаковките на преработените хранителни продукти да разширяват качествата на продуктите.
Продуктът трябва да има перфектен вид до датата на изтичане на срока на годност и купувачът да е убеден в качеството и хранителната му стойност. „Готов за употреба“ трябва да означава удобство за използване и готовност за консумиране. Това означава, че готовите храни трябва да са достъпни за деца, възрастни и хора с увреждания, освен за редовните групи купувачи. Не е далеч времето, когато баркодовете ще еволюират в радиочестотни идентификатори (РЧИД) върху опаковките на хранителните продукти, а това ще даде допълнителен синергичен ефект за нов вид услуги, полезни за опаковъчните фирми и супермаркетите. Потребителите също ще имат полза, тъй като ще могат по идентификационния код да узнават на кои рафтове са търсените продукти или кога даден продукт се предлага със специална оферта.
Други тенденции, които са важни за производителите от гледна точка на опаковъчните решения, са очакваните развития и растеж на пазарите за замразени/охладени храни и за пресни хранителни продукти. Очакват се и трудни решения за регулиране на опаковането на храните на европейско ниво, тъй като различията между напредналите и новите членове на ЕС са големи, особено когато се отнася до ефективността и организацията на снабдителските вериги, изискващи различни подходи, както и до способността за внедряване на нови технологии и иновации в опаковането, етикетирането и търговските процеси.