Силите и факторите, които формират нашето потребителско общество, се променят с ускоряващо се темпо. Около 70% от новите продукти имат пазарен живот по-малко от една година. Вече е много важно да се предвиждат тенденциите в потреблението и да се постига първенство на пазара посредством творчески и иновативно опаковани продукти.
Потреблението и практическите иновации при развитието на нови продукти са ключови моменти от бъдещето на опаковането. Опаковките са средство за защита, движение, контрол, идентификация, информация и реклама на продуктите. Поради това е нужно преминаване от „опаковката в изолация“ към „опаковката като интегрална част от всяка продуктова система“. На опаковката не трябва да се гледа като на продукт сам за себе си, а като едно цяло с опакования продукт и неговата система за складиране, дистрибуция и пазарна реализация.
Днес върху стратегиите за привличане вниманието на купувачите се поставя много силно ударение. От друга страна, иновациите в опаковането са от критично значение за развитие и защита на продуктовите марки. Освен това е наложително опаковъчните дизайнери винаги да имат предвид подобренията от екологична гледна точка, както и придаването на добавена стойност към опакованите стоки.
В статията „Опаковки и продажби – психология на купувача“ от Пилотния брой на ProPACK беше подчертана необходимостта от създаване на потребителска лоялност към марката. В следващата статия се представя експертната дейност на млада българска фирма с богат опит в опаковъчния дизайн и изграждането на марки.
Как може да бъде успешно изградена една марка чрез опаковката на продукта?
Ние вярваме, че дизайнът на опаковката е първата стъпка към създаването на една успешна марка, имайки предвид, че за постигането на добра и работеща опаковка са нужни много повече от графични познания. Успешният „packaging design“ изисква разбираемост за потребителя, познаване на сегашните и предвиждане на бъдещите тенденции на пазара. Дизайнът на опаковката трябва ясно да изразява обещанието на марката и нейната персоналност.
Опаковката е също така и в ролята на уникално медийно средство. Тя е нещо, което потребителят носи със себе си, проучва го внимателно, ползва го в дома си и често го запазва. Тя се превръща в денонощна реклама на всеки продукт.
Доколко е важен дизайнът на опаковката за потребителя?
Добрата опаковка създава емоционална връзка между потребителя и марката в момента на взeмане на решение за покупка, както и при употребата на продукта. Опаковката действа като естетическо средство за комуникация с хора от различен произход, опит и интереси. В тази връзка са нужни познания в областта на антропологията, социологията, психологията, етнографията и лингвистиката, които подпомагат процеса и избора на дизайн.
Има ли зависимост между опаковката и средата, в която ще се продава продукта?
Ние винаги обръщаме внимание на факта, че нито един продукт не стои изолиран на рафта. Напротив, всеки един се бори със своите конкуренти и всички те подканят да бъдат закупени. Все повече и повече магазини се превръщат в територия, където се води война между множество различни марки. Това динамично развитие на нашия пазар налага нуждата от все по-силен „branding“ и подходящ дизайн на опаковката. В същото време потребителят разполага с все по-малко време за да направи своя избор за покупка и буквално за минута е нужно да бъде ориентиран коя марка да избере. Затова е важно посланието, което опаковката носи, да отговаря на продукта и на очакванията на консуматора.
Нужно ли е дизайнът на опаковката да бъде променя периодично?
На първо място трябва да се постави добра и правилна основа като дизайн. Живеем в динамичен свят, в който всичко се променя – изобретяват се нови продукти и технологии, модните тенденции се менят, вкусовете на хората също. Както останалият свят, така и опаковката не може да остане константа. Нужно е през определен период от време дизайнът да се реновира, съобразявайки се с новите изисквания на пазара и тенденции. Редовната смяна на опаковката удължава и жизнения цикъл на продукта.
Същевременно промяната трябва да се направи с нужното разбиране, за да има приемственост с предходния дизайн и да не бъде объркан потребителят. В нашата практика такъв пример за успешен редизайн е „Шуменско”, минавайки през няколко стъпки в последните години. Създаването на специалната юбилейна бутилка на марката е специален жест към лоялните потребители на Шуменско.
Какви са шансовете на българските марки спрямо международните, които все по-активно атакуват пазара ни?
Българските производители би трябвало да се тревожат от стъпването на международните компании на пазара. Локалните продукти доскоро се съревноваваха само помежду си, но сега към тях се отправя предизвикателството да се борят с отдавна изградени марки, имащи много ясна стратегия за бъдещето си развитие. Въпреки това, предимството на българските е, че те са отдавна на пазара и хората ги познават и им вярват. Всичко зависи от решенията, които тепърва ще се вземат за израстването на марките, като опаковката е неразривна част от този процес.
Кои са най-важните критерии, по които се оценява една опаковка?
Най-важно е опаковката да дава прецизна и точна представа за продукта, към който потребителят се стреми. Също така трябва да представя качествата на продукта по ясен и недвусмислен начин.
Опаковката трябва да дава и ясно послание за категорията, към която принадлежи. В противен случай потребителят може да бъде заблуден.
Когато става въпрос за продукт, който движи пазара, или е предназначен за млади и модерни хора, се появяват и допълнителни критерии като това дали е иновативен и създава ли тенденции.