Цел и структура на статията
Целта е да се анализират апелите за еротиката в пекиджинг дизайна в увлекателна и много визуализирана форма с помощта на най-доброто и най-новото от световната практика. Целта определя следните задачи и съответната структура на статията:
- психологически и маркетингови основания за еротизирания дизайн;
- знаковите системи на еротизирания дизайн;
- знаковата система на тялото в опаковките;
- знаковата система на дрехите в опаковките;
- знаковата система на жестовете и позите в опаковките;
- знаковата система на цветовете в опаковките;
- психоаналитичните знаци в опаковките.
Психологически и маркетингови основания за еротизирания дизайн
Дизайнът, както и останалите маркетингови комуникации, се подчинява на универсални човешки закони. Зигмунд Фройд ги е описал прекрасно чрез принципа на реалността и принципа на удоволствието.
Според него, докато работим, не съществуваме пълноценно и всъщност сме отчуждени от себе си (не сме самите ние). В това се изразява принципът на реалността.
Живеем на пълни обороти единствено когато сме потопени в удоволствието (принципа на удоволствието). Затова всеки кеф (както вероятно и два от най-висшите – да властваме и сексът), е толкова ценен за нас като нормални човешки същества (Фиг. 1).
Сексуалността не е свързана единствено с удоволствието – корелира тясно и с апелите за господството. Те са по-работещи дори от сексуалните.
Това виждаме непрекъснато в рекламата, а и в останалите комуникации. Мъжете се впечатляват силно от сексуализираната женска красота. Затова всяка интелигентна, опитна и красива жена ни превръща в марионетки (Фиг. 2а, 2б). Ето защо няма нищо странно във факта, че рекламистите еротизират активно и непрекъснато маркетинговите комуникации (и дизайна в това число).
В случая използваме понятието „еротика“, а не „секс“. Разликата между двете е в степента и начина, по който се комуникира сексуалността. При еротиката нещата са в мека и естетизирана (заглушена, замъглена) форма (Фиг. 3а, 3б, 3в).
Художественият стил „сецесион“ (art nouveau) е един от най-подходящите в това отношение. Закономерно е, че този стил се заражда и развива в Париж – топос, който изразява великолепно идеята за удоволствието в неговия цивилизован и изтънчен вариант.
При сексуалността съответните общувания загрубяват – показват ни ги в по-„хард“ (откровена, крайна, рязка) форма, а и в повечето случаи комуникациите не са кой знае колко естетизирани.
При естетизираните комуникации сексуалността е пречупена през призмата на романтичността, което е типичният женски прочит. При сексуализираните общувания откровените плътски желания са на първо място. Това е характерна мъжка гледна точка.
Знаковите системи на еротизирания дизайн
Те са много и различни – на телата, на жестовете, на позите, на дрехите, на цветовете, на архитектурните обекти, на топосите (местата, където нещата се случват) и т.н.
Знаковата система на тялото
Тя е една от най-важните в случая. Продуктите, свързани с мъжете, използват съвсем естествено женските тела. Инвариантът (това, което не се променя, постоянното) са красивите и еротизирани блондинки.
Виждаме всичко това в етикет на бяло калифорнийско вино (Фиг. 4). Върху него са нарисували умопомрачителна еротизирана блондинка в стил pin-up – дълго голо бедро, впечатляващ полугол бюст, разпуснати руси коси и много самоувереност.
Наименованието на виното е „Русата бомба“ (The Blonde Bombshell). Въпросната „бомба“ (метонимия – боеприпас, заместващ женското име) е светлинна – момичето с красотата и сексапила си е заслепило четирима мъже.
Тук е използван и комуникативният подход на интертекстуалността. Понятието „интертекстуалност“ означава, че създаваме текстовете си на основата на други. В случая са заели (заимствали) поетиката на холивудския филмов плакат. Причината е, че виното е от Калифорния – където е и Холивуд.
Подобен типаж и наратив откриваме и в етикет на виното „Cycle Buff Beauty“ (Фиг. 5). На него виждаме две еротизирани едрогърди полуголи хубавици (по бански), които бягат от банда рокери-злодеи. Художникът е опростил и поляризирал нещата на макс – противопоставил е мъжко и женско красиво и свирепо, силно и слабо, сухо и мокро и т.н.
Симплификациите и опозициите са характерни за пропагандата и рекламата. Както виждаме – типични са и за пекиджинг дизайна. Това е потвърждение на факта, че и той е стопроцентова маркетингова комуникация.
Безспорно женският бюст е едно от най-впечатляващите неща от мъжка гледна точка. Колкото по-голям – толкова по-ударно въздейства. Този факт е аксиома – козметичната хирургия (милиардна индустрия) е повече от безспорно доказателство.
Това виждаме и в етикет на бира с многозначителната марка „Русата кучка“ (Blond Bitch) (Фиг. 6). Бирата и блондинките от мъжка гледна точка са основни константи в семантичното поле на мъжкото удоволствие. Неслучайно навсякъде едрогърди сервитьорки (Фиг. 7а, 7б) са повече от добре дошли, и най-вече в бирариите.
В семантичното поле на хубавелките влизат и русалките – митични създания. Те са красиви, съблазнителни и леконравни (само дето са с риби опашки). Затова са много популярни като изображения, в това число и в пекиджинг дизайна (Фиг. 8).
Знаковата система на дрехите
Тук става дума за сексуални одежди, а не за обикновени дрехи. Тези по-особени атрибути конотират женските тела. Конотацията е термин от семантиката и означава, че приписваме допълнителни емоционални значения на съответния знак. Чрез тях конотираното (емоционализираното) женско тяло става още по-съблазнително.
Типично решение в това отношение са опаковките на чорапогащници. Вероятно те са едно от най-успешните открития в женската мода. Казват, че когато ги пуснали за пръв път в Ню Йорк, жените изпаднали в истерия от радост.
Новозеландски производители са искали да привлекат вниманието на по-млади жени с опаковки на чорапогащници (Фиг. 9а, 9б). Дизайнерите изразили идеята за естествената красота. Затова моделът не е секс бомба, а само привлекателно момиче. За внушенията за невинност помага и фактът, че момичето не носи обувки на висок ток. Освен това виждаме отлично и лицето ù – тоест девойчето е извадено от контекста на анонимността. Когато внушенията в пекиджинга са чрез апелите за секса (а не тези за еротиката), лицата на моделите са скрити.
По-сексуализиран е етикетът за австралийските вина от серията „Saint & Sinner“ (Фиг. 10). И тук основните внушения идват от полуголите женски тела, конотирани в секси атрибути.
За сексуалността говори и фактът, че идеята е заета (интертекстуалствана) от тъй наречените „Calling Cards“ (картички (флайери) за обаждане). Поставят ги в австралийските телефонни кабини – така мъжете знаят на кое „дълбоко“ дишащо момиче да се обадят (и да платят).
Както стана дума по-горе, изображенията са анонимни, когато сексуализираме. В случая виждаме единствено части от женски тела, но не и главите.
Използвали са много умело етикетите, за да интегрират и останалите маркетингови комуникации. В случая етикетите са фонови изображения в корпоративния сайт на компанията (Фиг. 10). Това е подходящ пример как дизайнерите и художниците мислят и действат не само от гледна точка на пекиджинга, но и в зависимост от останалите маркетингови общувания.
Интересното в случая е, че етикетите драматизират, а не само сексуализират общуванията. Причината е, че половината от бутилките показват сексапилни жени, а другата – светци. Между тези изображения има „известни“ противоречия.
С повече въображение и креативност може да използваме секси одеждите и за социални цели. Парижкият клон на световната рекламна агенция „Йънг и Ръбикъм“ (Y&R) създал имиджов календар за обществена организация Surfrider Foundation. Той е в памет на катастрофалната авария в Мексиканския залив. (Фондацията е създадена през 1990 г. и оттогава се бори против замърсяването на моретата и океаните.)
Дизайнерите са сложили върху перфектните тела на сексапилните модели бански от нефт (Фиг. 11а, 11б). Използвали са две визуални стилови фигури едновременно:
- визуална метафора – заменили са плата на банските с нефт (поради контекстуално и конюнктурно сходство);
- визуален контрапункт – мазната (гнусна) течност контрастира с божествената красота на телата.
Така рекламистите са постигнали максималното като творчество и съответно като въздействие на календара.
Знаковата система на жестовете и позите
Доста са „загрубели“ нещата в опаковки за „играчки“ за пълнолетни жени (Фиг. 12а). Получил се е добре работещ микс между еротични и сексуални апели. Демонстрирали са нещата ачик-ачик, но анонимните тела са изваяни и са с изискано бельо.
Интересна е и шрифтовата метафора на логото (Фиг. 12б). Тя сякаш е изписана от „специфична“ бяла течност, характерна за края на „съответните“ сексуални общувания.
Знаковата система на цветовете
Цветовете на еротиката обикновено гравитират към розовото, а на секса – към червеното.
Възможни са и други цветови решения. В опаковки на презервативи са използвали:
- зелено, защото миришат на ментол (Фиг. 13а);
- жълто, защото миришат на банан (Фиг. 13б);
- виолетово, защото миришат на виолетки (Фиг. 13в);
- червено-оранжево, защото миришат на ягода (Фиг. 13г).
И тук са позиционирали опаковките между еротичните и сексуалните апели. От една страна, снимките са доста „откровени“, а от друга страна, телата са красиви и изискани, а и фотографът май не си пада по чалга.
Психоаналичните знаци в опаковките
Те са заместващи знаци – използваме ги, за да означим мъжки и женски полови органи. Причината е, че правилата за добро поведение и благоприличие не позволяват да показваме някои анатомични органи в истинския им вид.
Фройд ги е описал подробно във „Въведение в психоанализата“: „Преди всичко за мъжките гениталии като цяло е символично свещеното число три. Най-забележителната и най-интересна за двата пола част от гениталиите – членът, се замества символично, на първо място от неща, които го наподобяват по форма, тоест дълги и стърчащи – бастуни, чадъри, прътове, дървета и подобни. Освен това от предмети, имащи с него общото свойство да проникват в тялото и да го нараняват: всякакви остри оръжия – ножове, ками, копия, саби, но също и огнестрелни – пушки, пистолети и особено подходящия по форма револвер...
Към гениталиите трябва да се причислят и гърдите, които, както и по-големите заоблености на женското тяло, се изобразяват чрез ябълки, праскови, изобщо плодове. Гениталното окосмяване на двата пола в съня се описва като гора и храсти...“ (Фройд, Зигмунд. Въведение в психоанализата. С., Наука и изкуство. 1990, с. 170-172.)
В една от опаковките на презервативи (Фиг. 13г) са демонстрирали разрез на ягода. Всъщност ни показват нещо друго – нещата се изясняват не само от приликата, но и от контекста (става дума за презервативи и за специфични органи).
Кръглите плодове – ябълки, пъпеши, дини и др. заместват други две части от женското тяло. В тази връзка ни става ясно защо в библейската легенда Ева предложила на Адам ябълка, а не например банан.
Дизайнерите са отиграли великолепно ябълката в етикетите и в рекламите на сайдерите Friels (Фиг. 14а, 14б). В ръката на съблазнителната блондинка този плод е изключително подходящият знак поне поради три причини:
- Това е един от най-отработените знаци на съблазняването в изкуството. Интерпретиран е в стотици (а вероятно и хиляди) картини от ренесансовия и следренесансовия период в живописта (Фиг. 15а, 15б, 15в). (Фройд е бил абсолютно прав за психоаналитичните (заместващите) знаци. Ако въпросните части на женското тяло са по-големи, е добре да ги заместим с по-адекватните за тези случаи пъпеши и даже дини (Фиг. 15г);
- От ябълки произвеждат въпросния алкохол;
- Нарисували са блондинката в стила pin-up, а той е един от най-подходящите за комерсиалните комуникации.
И в този случай са използвали комуникативната константа от етикета – съблазнителната блондинка с ябълката, за да интегрират останалите си маркетингови общувания (Фиг. 14б).
Интересното в случая е, че този етикет е с продължение в България. Наскоро в София се появиха външни реклами за пластична хирургия. На тях съблазнителни хубавици ни убеждават, че са прекалено красиви, за да работят (Фиг. 14в). Очевидно е, че нашият художник е „заимствал творчески“ хубавелката в рекламата от въпросния сайдер.
Преписването в случая е едно към едно, а повече по тази щекотлива тема можете да прочетете в брой пети на списание Прографика от 2011 г.
Подходящ пример за психоаналитични знаци за части от мъжкото тяло е опаковка за мъжки слипове (Фиг. 16). Мъжественият полугол тип е опънал яко лък и стрелата му ще се забие в „желаното място“.
Това още веднъж доказва факта, че опитните маркетингови комуникатори – текстери, художници, дизайнери, фотографи и т.н., мислят за стоката не като за средство, а като за крайна цел.
Като средство слиповете са нещо за обуване, а като крайна цел – нещо, чрез което ставаме силни и постигаме най-съкровени цели. Психоаналитичните знаци изразяват тази крайна цел великолепно.
Заключение
Ако перифразираме известната мисъл на Георги Димитров, ще кажем, че апелите за еротиката и секса са като водата и въздуха за всяка маркетингова комуникация, в това число и за пекиджинг дизайна.
Те отразяват съкровени човешки нагласи за удоволствие и власт. Затова са толкова подходящи за дизайна и за етикетите на много продукти и услуги, за които еротизираното (или дори сексуализирано) удоволствие е основна психологическа характеристика. Неслучайно бирата, футболът и блондинките са основните съставящи на семантичното поле на върховния кеф от гледна точка на всеки нормален мъж.
Примерите за еротизирания дизайн са много и поради тази причина не е възможно да бъдат анализирани в една статия. В следващия брой на списание ProPACK ще бъдат изследвани други интересни и важни аспекти на този дизайн.