Цел и структура на статията
Целта е да се анализират апелите за еротиката в пекиджинг дизайна в увлекателна и много визуализирана форма с помощта на най-доброто и най-новото от световната практика. Това определя следните задачи и съответната структура на статията:
- пекиджинг дизайнът в зависимост от семантиката;
- семантичните понятия – конотацията, парадигмата, семантичното поле, нулевата морфема;
- стиловите фигури и пекиджинг дизайнът – пекиджинг-сравнението, пекиджинг-метафората, пекиджинг-метонимията, пекиджинг-олицетворението, пекиджинг-опозициите, пекиджинг-синекдохите.
Статията е продължение на материала от предишния брой на сп. ProPACK. В него от психоаналитична гледна точка беше анализирано голямото значение за дизайна на сексуалните апели, комбинирани с тези за мощта.
От гледна точка на алфабетиката (семиотична наука) бяха изследвани знаковите системи на еротизирания дизайн – на тялото; на дрехите; на жестовете и позите; на цветовете и на психоаналитичните знаци в опаковките.
В тази статия ударението е поставено върху комуникативните стратегии в пекиджинга от гледна точка на семиотичната дисциплина семантика.
Пекиджинг дизайнът в зависимост от семантиката
Семантиката изучава значенията на знаците. Дели се основно на два дяла, които анализират:
- семантичните понятия;
- стиловите фигури.
Семантиката – семантичните понятия
Семантичните понятия – конотацията
С този термин означаваме по-високата степен на емоционалност на знаците. Денотацията пък означава, че съответният текст е рационален – без емоционални наслагвания. Текстовете на изкуството (в това число и пекиджинг дизайнът) са силно конотирани. Немалко от научните и административните текстове са денотативни (лишени от емоционалност).
Засилваме в голяма степен емоционалните внушения на пекиджинг дизайна, като го интегрираме в рекламата.
Апелите за еротиката са водещите в три реклами на дамски чанти (Фиг. 1а, 1б, 1в). Дизайнът на чантите не е еротизиран, но му приписват допълнителна еротична емоционалност (еротична конотативност) с помощта на голите тела на две хубавици.
Връзката между хубавиците и чантите е добре изразена и чрез общия цвят – различните нюанси на кафявото на чантите и хваналите кафяв тен женски тела.
Почти същият е и комуникативният подход в други три реклами (Фиг. 2а, 2б, 2в). В тях са позиционирали скъпи парфюми между специфични (и безкрайно привлекателни) места от прекрасно женско тяло. Така рекламистите са приписали на флаконите допълнителни емоционални значения. Те са тясно свързани с основното предназначение на парфюмите – да направят жените още по-привлекателни и сексапилни.
Парадигмата
Парадигмата е таблица, в която подреждаме съответните феномени:
- Азбуката е парадигма – таблица от подредени фонеми;
- Спрежението е парадигмата (таблицата), в която подреждаме всичките форми на даден глагол;
- Менделеевата таблица е парадигмата, където са се кротнали химичните елементи;
- Гардеробът е таблицата, в която подреждаме одеждите, и т.н.
Парадигмата може да бъде и комуникативен подход в пекиджинг дизайна. В кутия са подредили кондоми (Фиг. 3), предназначени за различни пози – „double clicking“, „a leg up“,„the bird feeder“, „I want my mommy“ и т.н.
Изградили са хомогенен пекиджинг текст на осемте кондома, като са използвали и модулни пиктограми на двойка, вършеща това-онова. Пиктограмите варират в осем разновидности в зависимост от съответните пози.
Семантичното поле
Семантичното поле е сборът от всички знаци, с които можем да изразим дадено понятие. Семантичното поле варира в зависимост от различните индивиди, култури и т.н.В мозъците ни функционират различни по обем и структура семантични полета – в зависимост от пола, професията, културата, към която принадлежим, и т.н. Например семантичното ни поле за някоя болест (ако сме здрави) е доста по-бедно и емоционално неутрално от семантичното поле на доктор, който е специалист по нея, или на болен от съответната чума.
Семантичното поле е и комуникативна стратегия в маркетинговите общувания, включвайки и опаковките като такива.
Това виждаме в серия пекиджинг дизайн за зеленчуци от петдесетте години (Фиг. 4а, 4б, 4в, 4г). На етикетите са нарисувани сексапилни и леко разголени момичета в много популярния през петдесетте години стил pin up.
В случая можем да говорим за семантичното поле на сексуалността, интерпретирано чрез съответния художествен стил. Интересното тук е, че тези опаковки са само част от едно грамадно семантично поле, на което не му се вижда краят.
Нулевата морфема
Това понятие означава, че изразяваме нещото с колкото може по-малко знаци. На „нулевата морфема” отговаря стиловата фигура литота. Чрез литота изразяваме дадения феномен, като намаляваме в някаква степен обема му.
Противоположното понятие е редундантността. То означава, че интерпретираме съответното нещо с много знаци. Стиловата фигура на редундантността е хиперболата.
В серия кондоми (Фиг. 5) знаците почти липсват. Обикновено кондомите от една серия са с различни цветове, картинки и т.н. В случая всичките опаковки са в преобладаващ черен цвят. Има по няколко думи, като една част са оцветени спрямо характеристиките на кондома.
Например за презерватива с надпис „Удоволствие” цветът е червен. Това без съмнение е най-подходящият цвят за специфичния кеф.
Стиловите фигури и пекиджинг дизайнът
Най-важните стилови фигури в случая са сравнението, метафората, метонимията, олицетворението, хиперболата, литотата и опозицията. Важното в случая е, че всяка стилова фигура е и комуникативна стратегия.
Пекиджинг-сравнението
Това е фигура, чрез която съпоставяме две неща на основата на приликите им.
Типични примери в случая са изискани флакони на луксозни парфюми (Фиг. 6а, 6б, 6в). Дизайнерите са оприличили флаконите на привлекателни женски тела. Причината е, че психологическите характеристики на тази стока са тясно свързани с женската красота.
След това са подкрепили с реклами внушенията на дизайна на флаконите. В първата (Фиг. 6а) приликите са много силни – флаконът и женското тяло си приличат по форма, цвят и облекло.
Подобно е и решението във втората и донякъде в третата реклама (Фиг. 6б, 6в).
Малко по-различно е дизайнерското решение в четвъртата реклама (Фиг. 7а). Причината е, че са използвали за прототип Олиф Ойл – любимата на популярния комиксов персонаж Попай Mоряка (Фиг. 7б). Затова голото момиче от рекламата е с маската на Олиф. Тази маска обяснява странната на пръв поглед капачка на флакона.
В реклама на одеколон флаконът е с формата на мъжки торс (Фиг. 8). Независимо от мъжките конотации оставаме с впечатление, че персонажите са вероятно с алтернативна полова ориентация.
По този начин са драматизирали маркетинговите комуникации с помощта на постмодерната идеология. Според постмодернистите всичко е наопаки – в това число и доста мъжествените мачовци от рекламата.
Всички тези реклами са прекрасен пример и как трябва да интегрираме различните маркетингови общувания, за да постигнем по-голяма ефективност. В случая рекламата се е притекла на помощ на дизайна, правейки неговите послания още по-ясни и убедителни.
По интересен начин са използвали пекиджинг-сравнението и в благотворителна акция. На нея продават червена рокля, вдъхновена от червена папийонка на бутилка с алкохол (Фиг. 9).
Пекиджинг-метафората
Това е фигура, чрез която приписваме характеристики на едно нещо на друго въз основа на сходство.
По интересен начин са метафоризирали опаковка на хляб, като са ù приписали характеристики на сутиен (Фиг. 10). Причините са две – формална и съдържателна:
- Формалната (на ниво знакови системи) е, че двете хлебчета в опаковката са обли и кръгли – точно като въпросната анатомична подробност.;
- Съдържателната е, че датска хлебарска фирма спонсорирала ивент за борба против рака на гърдата, давайки пари от продажбата на точно този хляб.
Тази еротизирана пекиджинг метафора е типична за прилика по форма. Възможни са метафори по сходство, по форма и по действие. Метафоризирали са възглавниците като части от женско тяло (Фиг. 11а, 11б, 11в), защото понякога си поставяме главата върху тях (сходство по действие). В същото време има и прилика по форма – възглавницата е издута като въпросната анатомия.
Интересно дизайнерско решение са постигнали в реклама на еротично бельо (Фиг. 12) и еротично списание (Фиг. 13а, 13б). Метафоричният кибрит изразява идеята за горещината. „Горещи” са и някои части на женското тяло – облечени в еротичното бельо или демонстрирани в „Плейбой“. Тук са актуализирали и стиловата фигура хипербола. Преувеличили са степента на топлотата на женското тяло, от което сякаш изригват пламъци. Важно е да знаем, че колкото повече стилови фигури употребяваме наведнъж, толкова по-силни са и съответните внушения.
В четири реклами на музей на секса ни демонстрират как могат да сексуализират предмети на бита чрез подобие на форми (Фиг. 14а, 14б, 14в, 14г).
В първите две – на стола и на каната за вода (Фиг. 14а, 14б) са приписали характеристики на „важна” част от мъжкото тяло. В следващите две виждаме „чифт” характерни части от женското тяло (Фиг. 14в, 14г).
Пекиджиг-метонимията
Това е фигура, чрез която заменяме дадено нещо с друго на основата на сходство.
Картинката от опаковка на енергийна напитка е от два пламъка, увити един в друг (Фиг. 15). В случая са заменили човешките тела с пламъци, защото енергийната напитка е мощна и ни „възпламенява”.
И при опаковките, и при останалите маркетингови комуникации най-често използваната стилова фигура е метафората. Метонимията се среща доста рядко. Интересна подробност е, че и в рекламата, и при опаковките най-често комбинират иконични (изобразителни) метафори с иконични хиперболи.
Пекиджинг-олицетворението
Това е фигура, чрез която приписваме на неодушевени неща характеристики на хора.
Картинка от опаковка на немските бонбони „Харибо“ предизвикала скандал в Обединеното кралство. Имиджът демонстрира сексуално поведение на съставките на бонбоните (Фиг. 16). На ингредиентите са приписали човешки характеристики – тоест са ги олицетворили.
Като резултат англичанинът Саймън Симпкинс (Simon Simpkins) се оплакал в „Дейли мейл“. От „Харибо“ обаче отрекли каквато и да е сексуалност в изображението.
Използвали са олицетворение и в поредица от реклами на безалкохолната напитка Оранджина (Фиг 17а, 17б, 17в, 17г, 17д, 17е). Тук еротизираното олицетворение не е в опаковката, а в рекламните изображения – картинки с цветя и животни, на които са приписали човешки характеристики.
Причината е, че маркетолозите, рекламистите и дизайнерите са търсили адекватен психологически имидж на напитката. Вероятно сексуалните апели са били най-подходящите за това.
Пекиджинг-опозициите
Това е фигура, чрез която изграждаме хомогенен текст на основата на противоположни (противопоставящи се) феномени.
Опозицията е най-драматичната стилова фигура. Основанието е, че благодарение на нея създаваме интегрирани текстове на основата на взаимно изключващи се противоположности. Драмата е водещата комуникативна стратегия, когато искаме да повишаваме интереса към съответната комуникация – в случая към пекиджинг-дизайна.
Руска водка е с наименование „Столичный доктор” (Фиг. 18а, 18б). Твърдият алкохол обаче изразява чудесно идеята за болестите (например разширен черен дроб) и в никакъв случай – тази за здравето. Значенията на болестите и злото в алкохола се сблъскват със знака за здравето и добротата – доктора.
Подобен е и механизмът в рекламна кампания на харковски завод, произвеждащ метални мрежи и решетки (Фиг. 19а, 19б, 19в). На студеното желязо са противопоставени горещи полуголи украински хубавици.
В случая са засилили драмата допълнително – не са противопоставили само живото на мъртвото. Актуализирали са една от най-въздействащите и драматични еманации на живота и на човешката цивилизация – прекрасното еротизирано женско тяло.
В три реклами на енергийна напитка, брандирана с търговската марка на „Плебой“, са използвали опозицията „тъмнина – светлина” (Фиг. 20а, 20б, 20в). На тъмните цветове на кена са противопоставили зайчето, от което излиза светлина. Причината е, че свързваме сексуалността като архетип с тъмнината. Напитката обаче е енергийна, което автоматично означава много енергия и съответно – светлина.
Пекиджинг-синекдохите
Това е фигура, чрез която изразяваме дадено нещо само с част от него.
В реклама на дънки ни показват гола част от женско тяло, на която са татуирали контура на задния джоб на въпросната одежда (Фиг. 21). Този контур е една от най-важните комуникативни константи на тази стока.
Същият е и комуникативният подход в две реклами на женско бельо (Фиг. 22а, 22б). Показват ни само елементи от дизайна му върху три стратегически точки от женско тяло. Идеята на тази синекдоха е абсолютно същата, както и при предишната реклама –, бельото не е важно само за себе си, неговата най-важна мисия е да подчертава красотата на женското тяло.
Заключение
Семантиката е една от най-важните семиотични дисциплини. Тя е от първостепенно значение и за не особено изкушените в тази наука. Причината е, че семантичните понятия са комуникативни стратегии и тактики в различните маркетингови комуникации, в това число и в дизайна.
Затова е толкова важно да знаем какво е „семантично поле”, „нулева морфема”, „конотация” и т.н.
Същото се отнася и за стиловите фигури. Метафората безспорно е ключовата, защото благодарение на нея създаваме повече от 90 процента от креативния дизайн.
Винаги е възможно да съчетаем в един дизайн или в една опаковка две стилови фигури. По този начин правим пекиджинга още по-креативен, а следователно и по-въздействащ.
Семантиката като част от семиотиката е универсална дисциплина. Нейните понятия работят във всяка комуникативна ситуация, в това число и в тези, свързани с еротичните и сексуалните апели. Вероятно в този случай понятията действат дори и по-добре, тъй като еротичността и сексуалността се радват на голям интерес.
В следващата статия апелите за еротиката в пекиджинг дизайна ще бъдат анализирани от гледна точка на синтактиката и прагматиката – две от най-важните семиотични дисциплини.