Преди време основно значение се е отдавало на графичния дизайн при опаковките. Пример за това е, че малко марки, като Coca Cola и Perrier, са били разпознаваеми само по бутилките си. Тогава единствено най-големите са осъзнавали значението на формата на опаковката и колко е важна за изграждането на силна марка.
В последните 10 години все повече се акцентира върху структурния дизайн. За световноизвестните компании е почти немислимо да направят осъвременяване на опаковката, без да се подобри и структурният дизайн.
Все по-ясно осъзнаваме, че за консуматора опаковката олицетворява продукта. За повечето хора, тя е визуалната идентичност на марката. Структурата и материалът, от който е изработена, служат както за предпазване и транспортиране, така и за изразяване позицията на марката.
За специалистите в дизайна на опаковки са голямо предизвикателство проектите, включващи изграждане на структурна идентичност. За да бъде добре направен дизайнът, преди да се започне работа по него е важно да се даде отговор на множество въпроси.
По-долу са изброени част от тях. Те се отнасят до функционалните и емоционалните страни на проекта:
Какъв е продуктът?
Как ще се транспортира?
Как и къде ще се съхранява?
От каква защита се нуждае?
Как ще бъде предпазван продуктът?
Как продуктът ще бъде показан/изобразен?
Къде ще се продава?
Коя е целевата група?
В коя продуктова категория попада?
Кои са водещите продукти на пазара?
Какви са ценовите ограничения?
Какво е качеството на производство?
Какви са сроковете за производство?
Може ли предишната структура да бъде променена?
Може ли на новата форма да ú бъдат запазени правата?
Изборът на структурата и материала са от съществено значение за ефективната защита и транспортиране на продукта и най-вече за удовлетворението на консуматора. Те могат да бъдат продиктувани от това, какво е възможно на пазара или от наличието на нови технологии и иновации.
След като се даде отговор на основните въпроси, предстои предизвикателството да се създаде ясна представа за аудиторията, към която е насочен продуктът.
При започване на проект за структурен дизайн е много важно да бъдат определени границите на емоционалното ниво на възприятие на консуматора, както и присъствието или отсъствието на определени продуктови характеристики, които трябва да бъдат съобразени.
Силните марки притежават свободата да създават съвременен и напредничав дизайн, показвайки че са модерни, но в същото време трябва да останат приемливи за аудиторията.
Факт е, че опаковката трябва да бъде иновативна, но същевременно тя трябва да съдържа характеристики, важни за продуктовата категория.
При минералната вода, например, ценностите на продукта, които трябва да бъдат изразени, задължително са чистота, натуралност и надеждност. За това трябва да говори и дизайнът на бутилката.
За някои продуктови категории е важно да притежават интернационален вид, какъвто пример са водките. При уискито обаче е обратното. Цели се по-традиционен дизайн, в повечето случаи с ирландски стил.
Много често възприятието на консуматора се сформира и от вида на доминиращите в момента играчи на пазара. Така се променят и оформят ценните за продукта качества, отличаващите знаци и форми.
Трябва да се има предвид и че на различните пазари доминират различни марки, като това е от голямо значение, когато се създава продукт с определена регионална насоченост.
Важно е да има разбиране за марката, но още по-важно е да има креативен дух, създаващ дизайни, изграждащи идентичност, правейки впечатление и оставяйки усещане за уникалност.
Предизвикателство е в границите на приемливия иновативен дизайн да се търси различното, което засилва и подчертава позиционирането на марката.
Структурният дизайн обхваща голям брой различни на вид опаковки. В който и супермаркет да отидем, виждаме, че разнообразието на опаковки е огромно.
Когато оценяваме добавената стойност на структурния дизайн, дефинираме две основни групи: функционален и емоционален. Първият включва опаковки, които чрез формата си правят продукта по-приложим и по-удобен за употреба. Такива примери са Toilet duck и Mr. Muscle за почистване на прозорци на Johnson.
Емоционалният дизайн се стреми повече да изрази марката и качествата на продукта, отколкото да се фокусира върху функционалността му. Такъв е примерът на водка Absolut. В него липсва каквато и да е функционалност за сметка на имиджа, който изгражда марката. По много силен начин бе използвана силата на структурния дизайн в кампанията, която беше проведена преди време под надслов „Открий Absolut-ната форма“.
Дори и в наши дни много малко се знае за разработването на успешен емоционален дизайн. Факултетът по индустриален дизайн на Delft University of Technology’s в Холандия провежда през 2000-та година изследване на тема „Силата на структурния дизайн“.
Изследването разкрива, че специфичният емоционален структурен дизайн има добавена стойност за видимостта на продукта и вдъхва силна убедителност. Все пак обаче специфичната форма не може да скрие недостатъците в графичният имидж на марката, което води до извода, че добрият графичен дизайн е неразривно свързан с прилагането на структурния дизайн.
Друг факт, произлизащ от изследването е, че макар отличаващата се форма да спомага за видимостта на марката, това само по себе си не може да доведе до цялостно позитивно приемане на опаковката. Оценката на консуматора за опаковката зависи основно от това доколко дадената опаковка съответства на продуктовата категория, към която марката принадлежи. Обкръжението на рафта също играе значима роля в успеха на емоционалния структурен дизайн, тъй като продуктът никога не е сам в магазина.
Изводът от изследването е, че за да бъде успешен емоционалният структурен дизайн, а не самоцелен, е важно правилното дефиниране на ценностите на продукта, достоверността му и професионалното познаване на консуматора и пазара.