Днес, както никога досега, добрите производители на стоки са фокусирали вниманието си върху рециклирането. Всепризнатите лидери в производството на безалкохолни напитки буквално се съревновават във въвеждането на иновативни технологии и съвременни програми, за да дадат втори живот на използваните опаковки. Като допълнение към дългия списък от насочени към рециклиране проекти, по инициатива на PepsiCo и Coca-Cola от края на ноември 2010 г. търговският център в Арлингтън, Тексас вече разполага с контейнера за бутилки Reimagine.
Проектът е разработен от Coca-Cola в сътрудничество с корпорацията за екологични продукти Envipco и е замислен като център, в който да се приемат и обработват използвани алуминиеви кутии и РЕТ пластмасови бутилки (в това число и на други марки). Новата машина буквално може да „погълне“ поставените в нея използвани опаковки и след като ги сканира и раздели съобразно материалите, от които са направени, да ги изпрати за преработка.
Reimagine може да съхранява до 65 000 смачкани кутии и до 18 000 бутилки. Идеята на проекта е повече от 95% от тези кутии да бъдат използвани за създаването на нови опаковки и да се върнат в магазините за срок от около 60 дена. Планира се пластмасовите бутилки да се превърнат в продукти за бита като дрехи, раници, килими и дори нови бутилки.
За да засилят интереса към тази инициатива, създателите на проекта са предвидили потребителите да получават точки за всяка поставена в контейнера празна опаковка. Събраните точки могат да се използват за набиране на средства за местните училища или за участие в лотария с награди.
Природозащитници против употребата на пластмасови бутилки
Жителите на малък австралийски град южно от Сидни са се обединили в подкрепа на идеята за опазване на природата и подобряване живота на планетата. По тяхна инициатива в рамките на кампания срещу натрупването на неразградими пластмасови отпадъци от магазините в околността са били иззети всички бутилки за еднократна употреба. Вместо тях жителите е трябвало да закупят бутилки за многократна употреба.
Ентусиастите от далечна Австралия са пример за това, че бъдещето на планетата не е само в ръцете на големите световни организации и че дори малките наглед прояви на загриженост към околната среда са реален шанс за нейното опазване.
Краткосрочни рискове и дългосрочни ползи за Danone
През последните 20 години се наблюдава значително намаляване на пластмасите при производството на опаковки. Използването на пластмаси за бутилките за минерална вода от 1,5 литра е намаляло с 42%, а за опаковките за кисело мляко от 125 грама — с 40%. Това обаче не спира лавинообразното увеличаване на отпадъците на глава от населението в световен мащаб. Не случайно водещи компании предприемат стъпки, насочени към преразглеждане на стратегията им за производство на опаковки.
Като част от инициативата за намаляване на въглеродните емисии с 30% до 2012 година Danone реши да се отърве от клъстер опаковките си за кисело мляко. Този подход се оказа по-труден, отколкото предвиждаха първоначалните проучвания. Освен разходите по удължения срок за реинженеринг (поне 3 години), някои от ключовите марки като Activia и Taillefine ще бъдат изложени на риск при транспортирането, което ще рефлектира върху външния вид на продуктите, а оттам и върху продажбите. Направеното проучване сред потребителите предвижда до 20% спад в продажбите.
Въпреки че в краткосрочен план въздействието на подетата от Danone инициатива ще бъде отрицателно, намаляването на пластмасата в опаковките ще осигури на марката икономии от $ 2 500 000 на година (два цента на пакет).