Да си „зелен“, т.е. екологичен, на практика означава да си предпочитан. Разбира се, днешното „зелено“ е различно от онова през 60-те години с липсващата ясна визия на компаниите за промяна на цялостната им дейност и свързаните с нея влияния върху околната среда. Сегашният прочит на взаимовръзката човек – природа се изразява в разбирането на вредата от човешката дейност върху природната среда и все по-често случващите се в резултат на тази дейност катаклизми. Затова и за разлика от преди, парите, влагани в реклама на продуктите на човешката дейност, са по-малко от парите, инвестирани в изследвания, целящи намаляване замърсяването на околната среда. Ангажираността на обществото и в частност на производителите и потребителите рефлектира именно в желанието на едните да инвестират в зелени продукти, а на другите – да купуват зелени продукти. В немалка част от случаите за съжаление става въпрос за бързо усвоени инвестиции с единствената цел реализиране на големи печалби за кратък период от време. Пример за това са някои от станалите нарицателни greenwashing компании с техните почистващи препарати, повечето от които не само че не притежават нужните качества, но и не подлежат на рециклиране.
Хубавото днес е, че продуктите с гръмки имена и криещите се зад тях празни обещания са в миналото. В резултат на осъзнатата отговорност към околната среда през последните години нараства броят на търсещите и предлагащите стойностни продукти и услуги.
Въз основа на направено изследване на потребителските възприятия за отделните марки сред потребителите от най-големите световни пазари (САЩ, Япония, Китай, Германия, Франция, Обединеното кралство, Италия, Бразилия, Индия и Испания), от Interbrand са съставили ранглиста на глобалните зелени марки според предпочитанията на потребителите към тях.
Какви са критериите, съобразно които компаниите биват определяни като екологични и какво се крие зад думата устойчивост? Тук са включват всички аспекти на производствения процес, самата верига, партньорите и осъществяването на транспорта. Пример за това е L’Oréal със своите постижения: избор на натурални съставки за производство на продукти (съществуват 10 критерия, покриването на които гарантира, че изборът на съставки не засяга биоразнообразието и е съобразен с международните и местните разпоредби); дългосрочни взаимоотношения с доставчиците; опазване на водата; намаляване емисиите на CO2 и развитие на устойчиви взаимоотношения с другите компании. Не случайно L’Oréal е носител на награда за опазването на околната среда.
Когато се говори и пише за устойчивост, винаги се имат предвид и иновациите, чрез които компаниите влияят пряко върху живота на потребителите. Идеята на новаторските продукти е чрез съчетаване на науката и технологията да се намалят вредните емисии и да се подобри качеството на живот на потребителите, т.е. да бъдат решени проблемите на околната среда и професионалните проблеми на човечеството. Пример за компания, предлагаща релевантни, диференцирани, „зелени“ и етични продукти е Тоyota с нейния лесно разпознаваем Тоyota Prius. Появилият се в Япония още през 1997 г. хибриден модел не само щади природата, но и коства малък разход на потребителите.
Като устойчива, или „зелена“, със своя ангажимент към околната среда се определя и Johnson&Johnson. Устойчивостта на компанията се изразява в управлението и добрата комуникация между служителите, партньорите и потребителите. За времето от 1987 г. до момента Johnson&Johnson е поела и изпълнила екологични цели, насочени към намаляване на вредните емисии и въздействието им върху околната среда, в това число намаляване на въглеродния диоксид, използването на водата, опаковъчните материали и отпадъците. За да демонстрира своята отговорност към обществото и прозрачната си политика на управление, наскоро компанията стартира уеб сайта Johnson and Johnson Responsibility, в който могат да се видят реални продукти като произвежданите в Бразилия превързочни материали, голяма част от опаковките за които се правят на основата на рециклирана хартия и влакна от сертифицирани гори.
Присъствието сред първите 10 в топ 50 на зелените марки на имена от автомобилната индустрия и електрониката означава, че устойчивите практики на компаниите са значими и ценни за цялото общество. Сред определените като екологични, но с видими различия между високите постижения и занижената потребителска оценка, са L'Oréal, Nokia и HSBC. На практика това означава, че тези компании трябва да насочат усилията си към по-добра комуникация с потребителите.
Различна е ситуацията с марките MacDonald’s, GE и Coka-Cola, при които одобрението е по-голямо от реалните постижения, но така или иначе тенденцията е ясна – увеличено търсене и предлагане на качествени „зелени“ продукти, поета отговорност и пряка ангажираност на производители и потребители в опазването на околната среда.
Топ 50 на зелените марки

Още статии от същата категория
-
Автор: гл. ас. д-р Иванка Добрева-Драгостинова
0 Опаковката – средство за ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Рекорден брой доброволци, ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Нуждаем се от екологични и ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Системите за сортиране и ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Общ стандарт за всички -
Автор: ProPack Magazine
0 Иновативните опаковъчни ...