Интегрирането на стопанската дейност с решаването на социални и екологични проблеми е изгодно за фирмите и полезно за околната среда. В него се включват инициативи като управление на отпадъците, намаляване консумацията на енергия, използване на устойчиви ресурси и подпомагане на обществото. Стратегическото планиране на такава корпоративна отговорност осигурява дългосрочна полза за компаниите при едновременна подкрепа за обществото.
Изпълнителният директор на Clif Bar — Sheryl O’Loughlin споделя на проведената наскоро конференция за корпоративната обществена отговорност, че политика за устойчиво развитие може да се осъществява чрез изграждане на устойчив бизнес, устойчиви марки, устойчива работна ръка, устойчиво общество и устойчива планета. Всъщност, днешният потребител е по-силно заинтересуван от когато и да било от честната търговия и етичния бизнес — една социална осъзнатост, която е благодатна почва за производителите да увеличават продажбите си чрез изграждане на устойчив имидж на своите марки. Все повече компании осъзнават това. Водещ пример е търговската верига Wal-Mart, която в края на миналата година обяви плановете си да прецени способността на 60-те хиляди свои доставчици от света да развиват устойчиво опаковане и да опазват околната среда.
Наскоро Coca-Cola направи редизайн на своята бутилка — новата е по-лека и по-малка в сравнение със стария дизайн. Постигнати са икономии на материали и транспортни разходи. Компанията планира през следващите пет години да намали със 7% количеството пластмаса в бутилката за вода Dasani чрез промяна на формата на бутилката и капачката.
Бързо расте броят на компаниите, които правят подобни промени в усилията си да намалят разходите и да дадат своя принос за опазване на околната среда. Производителите на бързооборотни стоки се хвалят с това, което са добавили към продуктите си, но вече започват да изтъкват и каква е ползата от намаляването на опаковките и съответното благоприятно екологично въздействие. Например, Procter&Gamble са въвели твърди туби за пастата за зъби Crest, с което постигат транспортирането и представянето им на рафтовете да става без картонени кутии. Козметичната фирма Aveda обявява, че въвежда мъжка фамилия продукти в опаковки от 95% рециклиран материал. Много фирми вярват, че „зелените“, т.е. екологично целесъобразните опаковки ще им осигурят конкурентно предимство пред подобните на техните продукти дори ако цените на последните биват задържани на по-ниско ниво. Estee Lauder предлага подаръчни кутии от картон, произведен с вятърна, слънчева и други видови „чисти“ енергоизточници. В САЩ организациите за защита на околната среда също играят позитивна роля.
Environmental Defense е проектирала калкулатор за опаковъчните дизайнери, с който те могат да сравняват теглото, рециклираното съдържание и поведението на 20 опаковъчни материали.
Калкулаторът е бил усвоен от института GreenBlue, който е получил 150 000 USD грант от Агенцията за околна среда, за да го усъвършенства. Същата агенция изисква от Wal-Mart да даде по-голяма тежест на парниковите газове, емитирани при производството на хартии, пластмаси и други опаковъчни материали, както и на метана, който се отделя при депонирането на употребени опаковки в сметищата. Така ще се контролира въздействието на опаковките върху околната среда по дължината на техния жизнен цикъл.
Съгласно едно изследване на Чикагския институт по хранителни технологии (IFT), неблагоприятното въздействие на опаковките за храни върху околната среда може да се минимизира чрез разумен подбор на материалите и следване на приетите правила, при едновременно запазване на първостепенната роля на осигуряването на безопасни, здравословни и качествени храни. Интересни са изводите, че за храните, които са единственият вид продукти, употребявани три пъти дневно от почти всеки човек, се използват опаковъчни материали, възлизащи само на 30% от всички твърди битови отпадъци. Опаковките за храни са 2/3 от общия обем на отпадъчните опаковки и 50 тегловни процента от общите продажби на опаковки. Прогресът в преработването на храни и тяхното опаковане дава сигурност в снабдяването с храни. Ролята на опаковъчните технологии за хранителни продукти е да балансират защитата на храните с другите проблеми като разходи на материали и енергия, повишаване на социалното и екологичното съзнание и стриктно регулиране на замърсяващите вещества и изхвърлянето на твърди битови отпадъци.
От скорошно проучване на Packaging Digest сред доставчици на опаковки и притежатели на марки е установено, че повечето са запознати с устойчивото опаковане, а част от тях прилагат различни мерки за неговото постигане — използване на рециклируеми материали и олекотени опаковки, както и икономия на енергия и намаляване емисиите на парникови газове. Почти половината споделят убеждението, че значението на икономическите и екологичните проблеми е с еднаква тежест. Една трета считат вземането на решения за устойчиво опаковане като много важен фактор. Клиентите на доставчиците на опаковъчни материали и техника са по-загрижени за устойчивото опаковане от крайните потребители. Притежателите на марки са по-настойчиви от предложителите на опаковъчно оборудване при изискването за чисти производствени технологии и добра производствена практика.
В общи линии е ясно, че устойчивото опаковане е бързо развиваща се дейност, протичаща успоредно с появата на нова, ориентирана към потребителите бизнес етика.