Дискусия на тема „Защита на търговските марки в бизнеса“ очерта проблемните аспекти на регистрирането, защитата и предявяването на претенции при нарушаване на интелектуалната собственост, каквато е търговската марка. Дискусията се проведе на 12 февруари в хотел „Хилтън“ в София. Организатор бе Българска стопанска камара (БСК). Участие взеха представители на държавни институции, съдебни органи, неправителствени организации и мениджъри на фирми. Актуално социологическо проучване по темата представи МБМД.
В контекста на единния европейски вътрешен пазар защитата на търговската марка се оказва от изключително значение. Между 8 и 10% от стоките в ЕС или близо 1/3 от всички видове продукти биват имитирани. Щетите, нанасяни на икономиката, възлизат на 500 млрд. евро, а печалбите са в пъти повече. Данните бяха изнесени от г-н Мирчо Мирчев, ръководител на Центъра по интелектуална собственост към БСК.
„Само вследствие на успешна научно-развойна и иновационна дейност българските предприятия биха имали възможност да разработват нови продукти с висока добавена стойност, които да са конкурентоспособни и на международните пазари“, каза зам.–председателят на БСК г-н Георги Шиваровпри откриването на дискусията. Изключителните права върху обектите на интелектуалната собственост, намерили законодателно истинските си субекти, все още не се използват практически и адекватно за условията на една свободна пазарна икономика, каза още той. Това налага повишаване информираността на фирмите по проблемите, свързани със защитата на търговските марки, обобщи Георги Шиваров.
Всяка пета фирма е имала проблем с имитация на търговската марка
Всяка пета фирма е имала проблем с имитация на марка или географско означение, отчита експертно проучване, проведено сред 50 патентни специалисти и 100 фирми, нуждаещи се от защита на интелектуалната собственост. Данните от проучването бяха представени от г-жа Мира Янова от МБМД. В 90% от тези случаи става въпрос за неправомерно използване на марката.
Като цяло анкетираните специалисти и представители на бизнеса отчитат, че българското законодателство в областта на интелектуалната собственост е качествено, добре структурирано, хармонизирано с европейското и отговарящо на международните стандарти. Проблемно остава прилагането му, а участниците в допитването посочват като основни слабости недостатъчната подготвеност на съда, причина за което са изключителната рядкост на исковете, бавното решаване на съдебните спорове, дългите срокове за регистрация на една търговска марка.
Сред запитаните 100 фирми, нуждаещи се от защита на интелектуалната собственост, само 62% имат регистрирана търговска марка. 43% от фирмите отчитат добри познания по отношение информираността си за законодателството, което обезпечава интелектуалната собственост. Тези данни налагат извода, че в България вече има добре структуриран бизнес, който успява да се интегрира в правилата на ЕС, но е необходимо разширяване на информираността сред българските фирми, обобщи Мира Янова. Сред предложенията за подобряване защитата на интелектуалната собственост са по-строго прилагане на закона и по-добра подготовка на кадрите. Прокрадва се и идея за създаване на специализиран съд.
Регистриране и способи за защита на търговските марки
Регламентът за регистриране на търговска марка и способите за тяхната защита представиха Добринка Добрева и Валя Станкова от Патентното ведомство.
Условията и реда за регистрация на марките и географските означения, правата, произтичащи от нея, и защитата на тези права са уредени чрез Закона за марките и географските означения. По дефиницията на този закон „Марката е знак, който е способен да отличава стоките или услугите на едно лице от тези на други лица и може да бъде представен графично“.
В контекста на членството на България в ЕС бе представена Марката на общността (СТМ), въведена с регламент 40/94 от 1993 г. Тя действа в целия ЕС и за нея се подава една единствена заявка. Администрира се от Ведомството за хармонизация на вътрешния пазар (ОНIM). Заявки се подават освен в ОНIM и в националното патентно ведомство на всяка отделна страна. Бланките за заявки са преведени и на български език в интернет-сайта на ОНIM, а процедурата по заявление чрез глобалната мрежа е улеснена и таксите за нея са с 25% по-ниски.
По силата на административно-наказателната защита, осъществявана от Патентното ведомство, нарушителите, които са физически лица, биват санкционирани с глоби от 500 до 1500 лв., а юридическите — от 1000 до 3000 лв. За повторно нарушение финансовите санкции са съответно 1500 — 3000 лева и 3000 — 5000 лева. Следва отнемане на стоките в полза на държавата и тяхното унищожаване. През 2007 г. са били иззети 25 хиляди фалшиви стоки. За изминалата година Патентното ведомство е издало 109 актове на нарушение и 82 наказателни постановления.
Едва 1% от съдебните искове за търговски марки са заведени от български производители
Съдия Костадинка Недкова от Търговското отделение на Софийски градски съд представи проблемите, възникнали в съдебната практика по отношение на гражданско-правната защита на търговските марки. Преобладаващите съдебни спорове са свързани с внос на чужди, най-често имитирани търговски марки. 99% от делата са на световно известни марки.
Едва 1% от съдебните искове са били заведени от български притежатели на търговски марки, въпреки че са налице облекчени процедури за представяне на доказателствени способи, които са специфични в дела за защита на марките. 99% от делата, свързани с търговската марка, са за стоки, задържани на границата.
По думите на съдия Жаклин Комитова, председател на Търговското отделение на Софийски градски съд, делата за търговските марки бележат ръст от 10%. Въпреки това обаче единични остават исковете, заведени от български производители. Най-чести са исковете за недобросъвестност при регистрирането на търговски марки. Имитират се и се регистрират повторно вече съществуващи и известни в определен бизнес сектор марки. В практиката до момента почти липсва казус, свързан с износ на българска стока.
С влизането в сила на новия Гражданско-процесуален кодекс от 1 март е предвидена бърза процедура по делата за нарушение на правата за търговски марки, поясниха още от Софийски градски съд.
Злоупотребите и нелоялната конкуренция са обект на санкциониране и от Комисията за защита на конкуренцията. По силата на Закона за защита на конкуренцията комисията следи за недобросъвестните действия между производители. В резултат на това може да забрани използването на дадено обозначение на търговска марка, стига да е установено, че между молител и ответник по дадено искане съществува конкуренция.
Най-фалшифицирани са облекла, козметични и фармацевтични продукти
Мерките на границата за защита на търговските марки се прилагат спрямо стоки, включително техните опаковки, върху които е поставена без разрешение търговска марка, идентична на марката, регистрирана за същия тип стоки, или която не може да бъде отличена в основните си аспекти от тази марка, и която поради това нарушава правата на нейния притежател.
Най-често фалшифицираните стоки са облекла, обувки, аксесоари, часовници, мобилни телефони, слънчеви очила, козметика, цигари, запалки, детски играчки и лекарствени продукти. Особено застрашен сектор с оглед на данните от последните години се оказва фармацевтичният.
От 275 заявления, подадени през 2007 г. в Агенция „Митници“, само 3 са от български производители. Заявленията са отнасят предимно за хранителни, фармацевтични и козметични продукти, каза в хода на дискусията Гергана Чешмеджиева от дирекция „Митническо разследване и разузнаване“ на Агенция „Митници“.