„В повечето от създадените от мен винени етикети можете да видите ръчно изработена калиграфия, която е нещо като мой персонален стил или подпис. Днес повечето дизайнери работят с дигитални шрифтове и са малко онези, които правят надписите по стария начин“ – споделя Йордан Желев. В следващите редове известният дизайнер на винени етикети и опаковки разказва за древното изкуство на калиграфията и приложението му в съвременният винен етикет
За страстта към буквите и калиграфията
Една от особеностите на калиграфията е, че тя сама по себе си прави етикетите лесно разпознаваеми и отличаващи се. Калиграфията придава безспорна автентичност на продукта и клиентът не се колебае дали да го купи.
Признавам, че съм пристрастен към това изкуство — то дава живот, цвят и емоция на всичките ми творби. За мен буквите са един изключително интересен феномен. Убеждавам се в тяхната изключителност ежедневно в процеса на работа. Истинско чудо е, че можеш да изразиш себе си чрез калиграфията. Да нарисуваш дълга и плавна линия, когато си щастлив, или да направиш кратък и остър удар с четката, когато си ядосан. Калиграфията ти дава шанса да бъдеш себе си, да изразяваш своите емоции и усещания.
За винените етикети
Започнах да се занимавам с калиграфски изработени винени етикети, тъй като това е начинът работите ми да се отличат от тези на останалите дизайнери върху рафтовете на магазините. Част от етикети са изработени изцяло ръчно. Рисувам ги с мастило на бял лист хартия и когато са готови, ги сканирам за незначителна дигитална дообработка, като много внимавам да запазя визията им на ръчно изработен продукт. След това подготвям печатните форми от твърд полимер, нанасям мастилата върху тях и започвам да пе-чатам.
За начина на работа
Първоначално скицирам символа просто за да видя дали „стои“ добре в композиционен аспект, дали е достатъчно хармоничен и пр. Следващата стъпка е да го поставя пред себе си и да започна да възпроизвеждам рисунъка, като този път работя с черно мастило, перодръжка и подходящи писци. Повтаряйки формата от 200 до 500 пъти постепенно достигам до търсения ефект. След като финалната рисунка изсъхне, я трансформирам във векторно изображение и продължавам работата по нея или я оставям така, както си е — в зависимост от проекта, върху който работя.
За правилата в калиграфията
В калиграфията съществуват множество правила — от създаването на цялостната композиция до механичните умения и движенията на перото. Въпреки че се занимавам с това изкуство дълги години, все още научавам нови неща и откривам нови методи на работа.
Основната ми стратегия по отношения на работата е не да създавам калиграфски произведения или дизайн на етикети поотделно, а да се опитам да открия как работят нещата, да открия смисъла на всяко правило, да го спазвам и накрая, когато се почувствам готов, да го наруша. За мен нарушаването на правилата не е деструктивен процес. Напротив, да прекрачиш линията на едно правило е единственият начин да създадеш ново правило, а оттам и свой собствен стил.
За вдъхновението
Винаги съм бил вдъхновен от арабската калиграфия, орнаменти, декорация и стил. Опитвам се да следвам този стил, но с един модерен подход към темата. Използвам както традиционните калиграфски средства, така и съвременните — неразделен съм с моя Cintiq. Вдъхновявам се от готическите шрифтове (т.нар. Blackletter) и съвременните форми на изразяване, каквито са графитите. Убеден съм, че корените на цялата Готика произлизат от културата на арабските държави. Страстта ми към готическите шрифтове и типографията ми позволи да ги изследвам обстойно и да разбера колко близо са те в същността си до арабския стил на изписване на символите.
За работата си мога да почерпя вдъхновение буквално от всичко около мен — от публикувано в списание изображение до паднало листо на тротоара. Част от творбите ми например са повлияни много от Жулиен Бретон и Хасан Масауди. И двамата са наистина вдъхновяващи калиграфи и творци, от които се възхищавам и се стремя да вървя по стъпките им.