Производството на етикети в света продължава да се развива стабилно с 5–7% годишен ръст. Нарастващият натиск на нуждата от увеличаване на ефективността принуждава бизнеса да се адаптира с едновременно намаляване на разходите и увеличаване на печалбите. В този процес важна роля играят новите технологии и иновативните процеси – системите за цифров печат, приложението на раодиочестотните идентификатори (РЧИД) вкл. печатните РЧИД и печатната електроника, мастилата с добавена стойност за защита на марката, директното изработване на флексопечатните платки и много други.
Ръстът в производството на етикети се дължи, освен другото, на нарастващото значение на опаковките като инструмент на продажбите, на фона на намаляващата ефективност на традиционната медийна реклама. Успоредно с това възникват чисто технически проблеми – как да се вмести все по-голямата информация, изисквана от регулаторните органи, заедно с привличащите вниманието на потребителите графични и други хитроумни решения, върху все по-малко оставащото място на етикетите. Тези противоречиви изисквания, заедно с екологичните, водят до значими иновации в етикетното производство, вкл. „интелигентните“, биоразграждащите се и многолистовите етикети.
Непрекъснато променящото се европейско законодателство включва станалата популярна „Седма поправка“. Този сравнително нов нормативен документ изисква вместването на много повече информация върху опаковките на продукти за козметиката и здравето, голяма част от които са с малки размери. Към този проблем се добавя „глобализирането“ на продуктите и на техния „имидж“, при което един единствен етикет става носител на дизайн, общ за пазарите, на които потребителите говорят и четат на повече от 20 езика. Така проблемът става общ за много браншове – храни, бои, моторни масла и др., при които една продуктова марка се предлага в много страни и трябва да е придружена с информация и инструкции, разбираеми на езика на местните купувачи.
Едно решение на проблема са етикетите на Finat, наречени „отлепи и прочети“ (peel and read). Те са многослойни и при обелване на даден слой се показва текстът на съответния език. Тази техника може да се използва за изработване на многолистови етикети, подобни на брошурки, закрепени към опаковката на продукта, точно както това става при самозалепващите етикети. Малко по-високата им цена се компенсира многократно от предимствата, които предоставят: производителят спазва изискванията на закона при едновременно създаване на ефективен продажбен дизайн; етикетите могат да се използват на много разноезични пазари, без да се налага да се произвеждат къси серии и да се правят чести пренастройки, което би било доста по-скъпо в дългосрочен аспект.
Едно решение от сферата на т.нар. активни етикети принадлежи на Avery Dennison Industrial Products. Етикетът улеснява контролираното освобождаване на излишния въздух или пара от гъвкавите опаковки. Закрепен към затварящия филм на подложките или към фолийните пликове, той действа и като клапан, регулиращ еднопосочното изпускане на въздуха или парата при едновременно задържане на течните съставки вътре в опаковката. Тези етикети могат да се оразмеряват и печатат в съответствие с разпространения опаковъчен дизайн. Подходящи са за повечето устройства за автоматично нанасяне на етикети, като се закрепват върху малък перфориран отвор на опаковъчния филм. С тяхното използване се отстранява необходимостта потребителите да изрязват или пробиват отвори в опаковъчния материал преди поставянето на опакованата храна в печката или микровълновата фурна за подгряване.
За да подпомогне преработвателите на хранителни продукти в осигуряването тяхната продукция да е при оптимални условия в предприятието и по дължината на снабдителската верига, Dwyer Instruments им предлага два вида самозалепващи „температурни“ етикети. Първите могат да се използват за повърхностен мониторинг на продуктите и като индикатори на настъпилите промени. Етикетите променят цвета си необратимо и неизменно при достигане на максималната температура. Те могат да служат за проверяване на специфичните температурни условия на обкръжаващата среда по време на съхранението и транспортирането на продукцията. Вторият вид етикети са обратими и могат да се използват повторно. Използват се за мониторинг на текущото състояние на температурата и са изработени от нетоксични термохромови течни кристали. При увеличаване или понижаване на температурата, кристалите променят цвета си.
Температурните етикети са устойчиви на мазнини, вода и пара и се използват за мониторинг на складови помещения за храни, контрол на температурните изменения при транспорт, мониторинг на оборудването и за други цели. Предлагат се във варианти за различни температурни нива.
Чикагската пивоварна Coors позиционира на пазара своята светла бира, като използва за това т.нар. „активирана от студа бутилка“, на чийто етикет белите букви и изображението на скалистите планини се оцветяват в синьо, щом като бирата достигне оптималната температура за консумация. Нововъведението се допълва със свободно прикрепен етикет с рекламен текст: „Най-освежаващата бира на света“.
Advercan е разработила покриващ етикет на база целулоза за предпазване на горната част на алуминиевите кутии за безалкохолни напитки от замърсяване и вода. Етикетът е биоразграждащ се и дава възможност на производителите на безалкохолни напитки да изпълняват нормативните изисквания за опазване на околната среда. Може да се печата, да се залепва с термошев и да се поставя също и върху опаковките за йогурт. Подходящ е за промоционални и рекламни цели, за стимулиране на импулсивните покупки, за собствени етикети (private labels) на супермаркетите и други стимулиращи продажбите цели, при едновременно съобразяване с изискванията за чистота в горната част на кутиите, откъдето потребителят консумира напитките.
Производителите и опаковачите на хранителни продукти, подложени на тежки неблагоприятни условия на обкръжаващата среда (напр. замразени птици), имат силно изразена нужда от алтернативни решения, осигуряващи едновременно трайност и добро представяне на продуктите.
Синтетичната хартия V-Max на Valéron Strength Film е от рециклируем полиетилен с висока плътност (ПЕВП), устойчива на UV-светлина, и може да се използва за идентифициране на продуктите и на складовите наличности при температури между -57°С и +104°С. Тя може да се перфорира, заскобява и шие, като остава устойчива на разкъсване. Двете ú разновидности – с покритие и без покритие, са одобрени за контакт с храни (от категориите сухи, тестени, водни и мазни храни), печата се много добре и издържа на екстремни условия. Благородната повърхност на ПЕВП-хартията е специално разработена за етикетни приложения и е по-малко абразивна от конкурентните синтетични материали. Може да се печата по методите на офсетовия и флексопечата, фотогравюрата и ситопечата. Не се омазнява и е водоустойчива. За целите на маркирането с баркод има опция с матова повърхност. Може да се доставя предварително напечатана или разкроена за печатане по поръчка.
Stora Enso Global Speciality Papers пуска на пазара новата устойчива на влага и чувствителна на натиск етикетна хартия за пивоварните – UniSet SA. Тя е разработена за оптимално поведение при всички операции по изработване на етикети и тяхното нанасяне със съответните автоматизирани високоскоростни етикетиращи съоръжения. Може да се изпълнява с бяла и метализирана повърхност. Осигурява на пивоварите присъщите за хартията предимства пред пластмасовите филми, особено днес при растящите цени на петрола и нарастващото търсене на екологично целесъобразни решения в опаковането и етикетирането.
Компостируемият свиваем филм от възобновяеми суровинни източници на база полилактоза, с отлични характеристики за печат и превъзходна машинопригодност, се използва от Seal-It Inc. за целите на ръкавното етикетиране. Той е конкурентоспособен в сравнение с повечето традиционни пластмасови филми на база нефт. Полимерът с напречна ориентация, наречен EarthFirst (R) PLA TDO, се произвежда от полилактозни смоли, извлечени от захарите на зърнени култури и тяхната ферментация до полилактозна киселина. Тя се използва за получаване на бистра пластична маса, подходяща за различни опаковъчни приложения.
Технологията Timestrip (R) за интелигентни етикети, които измерват изтеклото време, вече е доста напреднала. Етикетът отчита автоматично времето и е пригоден за различни условия – от стайна и хладилна до замразяваща и екстремно висока температура. Когато етикетът е активиран, през него непрекъснато преминава хранителна течност и дава ясна индикация за времето изминало от първата употреба на продукта или отварянето. Технологията е приложима за етикетно изпълнение и за интегриране в продукта или опаковката. Бутончето за активиране може да се разположи както отпред, така и отзад на етикета. Измерва се изминалото време в рамките на периоди от няколко минути до 12 месеца, в широк температурен обхват, което помага да се добави стойност към всякакви продукти – от храни до козметика, домакински уреди и лекарства. При разполагане на активиращото бутонче отпред на етикета, той се задейства по-лесно и става по-привлекателен за използване от водещите притежатели на марки.