Като изключим бейзболните шапки, философията на пълно пазарно унифициране рядко се оказва приложима по отношение на множеството стоки, технологии и услуги, които непрекъснато използваме в ежедневието. Като започнем от лекарствата, дрехите, автомобилите и стигнем до почивките, всичко се изработва, за да задоволи определени нужди и да се използва за специфични цели. Ако един продукт бъде избран или наложен неправилно или просто на посоки, може да се очаква всякакъв резултат — от неудовлетворение у клиента и хвърлени на вятъра средства до животозастрашаващи рискове.
И макар за някои това да не е прозрение, в света на етикетите нещата стоят по същия начин. На пазара има буквално хиляди видове етикетни заготовки за термотрансферен печат, всеки от които е с различни функционални и изобразителни характеристики, необходими за изпълняване на точно определени изисквания на голям брой машиностроителни, автомобилостроителни, здравни и промишлени приложения.
Доброто прилепване към повърхността, на която се поставя, е функция от първостепенно значение за един етикет, но наред с това има и други важни критерии за изпълнение.
Именно поради тази причина водещите доставчици за промишлеността инвестират колосално количество време и средства в разработването и въвеждането на нови и иновационни филми, сред които полиестерни, акрилни и полипропиленови.
В портфолиото на Madicoса включени филми, разработени с цел да издържат на екстремални климатични, химични и механични въздействия, както и такива, предпазващи продуктите от имитация и фалшиви гаранционни твърдения. Веднъж след като са били здраво прикрепени към широк набор от повърхности, специалните акрилни и полиестерни етикети против имитации и злоумишлени въздействия се разкъсват на множество малки парченца при опит за отстраняване.
Ако производителят на етикети отдели известно време да проучи и разработи подходящия продукт, който би задоволил специфичните потребности на неговия клиент, ще получи от това дивиденти по-късно, когато се достигне необходимото качество, бъдат избегнати каквито и да било оплаквания и се осигурят нови поръчки. Собствената гама от етикети на Madico наброява около 300 продукта, 30% от които са специално разработени с цел задоволяването на специфичните изисквания на определени клиенти преди да бъдат включени в непрекъснато разрастващия се асортимент на компанията. В резултат на това, когато на един производител на етикети се наложи да задоволи едни привидно неизпълними клиентски изисквания с изключително високи изисквания, вероятно ще установи, че на пазара вече съществува точно такъв продукт.
Независимо дали става дума за необходимост от издръжливост срещу силни химикали като толуол, Skydrol® и спирачна течност, или пък за устойчивост при термични шокове и запазване на кохезионната връзка при температура от — 1960Cв течен азот, най-иновативните доставчици биха могли да разполагат с готово решение в продуктовата си гама, което да покрива едновременно всички критерии.
Способността да достави точния продукт осигурява на производителя на етикети дългосрочни дивиденти в отношенията клиент/доставчик. Наред с това се оказва, че производителите, които имат собствено технологично ноу-хау, за да разработят специфичния продукт за конкретните нужди, или са достатъчно прозорливи да потърсят експертни познания от техен доставчик, са в много по-изгодна позиция за примамливи поръчки.
Предвид предизвикателствата пред производителите на етикети, създавани от свръхпроизводствения капацитет и пазарната конкуренция, осигуряването на оптимална почасова печалба от всяка една преса е от ключово значение за крайния финансов резултат и стабилния растеж на фирмата. В действителност, понякога е по-важно какво точно се отпечатва, отколкото самите обеми на производството.
Оптималното използване на производствената техника е от ключово значение, но има огромна разлика между това да натоварваш пресата по 24 часа на денонощие седем дни в седмицата със стандартни хартиени етикети и да произвеждаш скъпи висококачествени специални етикети за специална ниша от определени сектори на икономиката. При такива условия един производител, който осъзнава и обслужва нуждите на такива пазари с висока добавена стойност, би могъл да постигне значително по-добра рентабилност от конкурентите си, за които е от значение единствено големият производствен обем.
Дори производители на етикети, които с усилия успяват да си осигурят подобни високо бюджетни договори, биха могли да си набавят поръчки, ако проявяват правилната смесица от творчески инстинкт, добра преценка и способност да откриват правилното решение за нуждите на клиентите си. В продуктите, притежаващи подходящите характеристики за няколко различни приложения, един производител с новаторско мислене би могъл да съзре ключа към изпълнението на някои трудни и досадни клиентски изисквания.
Например, продуктът Clinglok от портфолиото на Madico предлага уникална функция, при която етикетът се прилепва единствено при допир към собствената си повърхност в приложения, където се цели избягването на наслояване на нечистотии по краищата. Само по себе си, това може да няма значение за производител на етикети, който се нуждае от други специфични функции, но пък би могло да е ключът към решението на проблема, който същият клиент търси за етикетиране на бижутерия и очила. Най-важното в случая е да съзреш възможността и да се възползваш от нея.
Независимо обаче кой, какво и за кого произвежда, нарастващите потребности за качество и екологичните законодателни изисквания оказват своето влияние върху тази индустрия и работещите в нея. По-новаторски мислещите и престижни производители предлагат продукти, произведени в съответствие със стандарти за качество, подкрепени от производствени и екологични процедури със сертификация по ISO. Този строг контрол на качеството гарантира, че продуктите ще бъдат с постоянен външен вид, при осигурена безпроблемна работа на пресата, разпределимост, отделяне и последващо залепване.
В същото време, екологичните разпоредби, като, например, Международната система за данни за материалите (International Material Data System (IMDS) — Б. ред.), играят важна роля по цялата дължина на снабдителската верига. Въпросната база данни е въведена от производителите на оригинално оборудване в автомобилостроенето за управление на някои екологични аспекти, свързани с всички автомобилни части, и включва множеството означения, предупредителните етикети, пластините с идентификационните номера на автомобила и др.
Производителите на етикети трябва повече от всякога да осъзнават важността на набавянето на материали за производството от надеждни доставчици, които са въвели качествените и екологичните стандарти в производствената си практика. По този начин те биха могли да са сигурни, че няма да губят поръчки в полза на по-старателни и внимателни конкуренти, а тези, които се опитват да си набавят такива, могат да са спокойни, че самите те са изпълнили качествените и правни изисквания на потенциалния клиент.
За производителите на етикети съвременният пазар е жесток и конкурентен.