Собствените етикети увеличават своята популярност. Те отварят нови възможности за някои стокопроизводители, но представляват тежко конкурентно предизвикателство за други.
Съгласно някои изследвания в САЩ, през последните години продуктите със собствени етикети (СЕ) на търговските вериги са се подобрили по качество, опаковане и разнообразие. Така те са постигнали увеличаване на потребителската лоялност, като съперничат на големите притежатели на продуктови марки (МП). В Европа 45% от продуктите се продават със СЕ, а в САЩ – 25%.
Като цяло, СЕ се използват за предлагане на продукти с по-ниски цени – в Европа тези цени са с 10–18% по-ниски, а в САЩ могат да бъдат до 25% по-ниски в сравнение с цените на лидерите в съответните групи МП.
В супермаркетинговия сектор в западна Европа се наблюдава известно насищане на пазара за продукти със СЕ и ръстът е малък, но в източна Европа се очаква бързо нарастване. Там много от СЕ ще дойдат от западни търговски вериги, разширяващи се на Изток.
Оценява се, че вълната от продукти със СЕ е допринесла за изграждането на по-висока маркова справедливост и по-тесни взаимоотношения с основните групи потребители. За да наложат новия си имидж, някои супермаркети препроектират марковите си опаковки, наблягайки на продуктите и техните качества. Други, за да увеличат удовлетвореността на клиентите си, гарантират връщане на парите за продуктите със СЕ при желание на клиентите. Прилага се и похватът с твърдението, че хранителните продукти са минали през тест от професионални дегустатори преди да се появят по рафтовете на супермаркета, че нямат изкуствени добавки и това не се отразява на цената, че инструкциите за приготовляване са пълни и ясни и т.н.
Съществуват и негативни оценки за ползата от СЕ. Фил Гартън, лектор по маркетинг в De Montfort University, споделя мнението, че за да увеличат печалбите си чрез СЕ, супермаркетите „изцеждат“ МП, с които сме свикнали. „Много МП не оцеляха, дори името Кока Кола бива изцеждано“. Но дали тези чудесни продукти с чудесни цени са по-добри от традиционните, скромно стоящи на рафтовете до тях? При сравнителна дегустация „на сляпо“ на готови храни от трите най-големи търговски вериги в Англия е установено, че за две от тях цената отговаря на качеството, но при третата „най-голямата разлика е липсата на месо в по-евтиния вариант“, т.е. в СЕ-продукта.
Джон Стенли, дългогодишен консултант по търговия на дребно и автор на няколко успешни книги в тази област счита, че днес в търговията на дребно се чувства противопоставянето на две сили – позиционирането на МП и налагането на СЕ. Тъй като времето на обичайното продаване на продукти на дребно отминава и ключов момент става марката, вече възниква основният въпрос: чия марка ще доминира – на доставчика или на търговеца.
Какво всъщност е СЕ?
СЕ е уникален, единствен по рода си етикет за конкретен търговец на дребно.
СЕ попадат в няколко групи: очевидни върху опаковката; второстепенни върху опаковката; родови, които са независими от името на търговеца и се използват при различни категории продукти; изключителни – промотират продукти с добавена стойност в рамките на една продуктова категория.
Какви са предимствата на СЕ за производителите на продукти?
- конкурентите биват държани настрани от използването на тази благоприятна възможност;
- настаняването на пазара става с по-ниски разходи;
- обогатяват профила на компанията си с вторични продукти;
- могат да произвеждат и позиционират продукт, конкурентен на съществуващ продукт – лидер на пазара;
- малките производители, които нямат промоционален ресурс, получават благоприятна възможност да излязат на по-голям пазар;
- доставчикът може да се сдобие с повече място върху рафтовете в супермаркета;
- има възможност за изграждане на стратегическо партньорство с подбрани търговски вериги.
Недостатъците за стокопроизводителите включват:
- ако продуктът не изпълнява очакванията, отношенията с търговеца са застрашени;
- създава се конкурент на собствената марка продукт;
- други доставчици могат да въведат по-евтини СЕ и да дръпнат цените надолу;
- по-високи разходи за стокови запаси при по-малък процент печалба.
В началото потребителите се притесняват от СЕ, защото обикновено са пристрастени към любимата марка. Но те преминават към СЕ-продукти, когато са финансово притеснени.
Предимствата за потребителите са:
- гарантирано качество при по-ниска цена;
- по-голямо разнообразие в рамките на една продуктова категория;
- доверието към името на търговската верига прераства в доверие към продукта;
- когато специфични продукти липсват от дадена продуктова категория (например, диетични или без захар храни), СЕ-продуктите ги осигуряват.
Недостатъци за потребителите могат да са:
- предубеждението, че по-ниската цена означава по-ниско качество, ги кара да мислят, че купуват по-ниско качество продукти;
- предишно разочарование от даден продукт може да хвърли сянка върху цяла гама СЕ-продукти (“Щом този чипс не е добър, значи и конфитюрът им не е стока”).
Джон Стенли предвижда, че специално за Европа, СЕ ще продължат да се разширяват на международна основа. Това означава, че търговските вериги ще увеличават своите СЕ-продукти за сметка на МП. Пазарните лидери ще продължат да се конкурират със СЕ, но притежателите на МП, които не са лидери на пазара, ще бъдат застрашени през следващите няколко години.