Резултатите от американското изследване „Цялостен опаковъчен дизайн и впечатления на потребителите от бранда“ хвърлят светлина не само върху решенията на клиентите за покупката на вино, но и на пазарните/маркетинговите възможности пред други потребителски продукти като парфюми, обувни принадлежности и аудиотехника.
„Човек може да направи много пари само като помогне на потребителите да направят добър избор при покупка“, споделя Кевин Малкевиц — асистент маркетинг професор в Държавния университет в щата Орегон и съавтор на изследването. Много от маркетинговите проучвания по темата предполагат, че опаковането е изключително важно за успеха на даден продукт, тъй като консуматорите попадат на него в момент, в който са силно съсредоточени във взимането на решения за покупка. Но малко са изследванията, посветени на специфичните реакции и желания, които предизвикват различните видове дизайн на опаковките.
За да извадят наяве тази страна на опаковането, авторите на изследването Малкевиц и Орт фотографирали 160 различни бутилки, повечето от които на по-неизвестни марки вино, след което помолили 125 експерти по графичен дизайн и индустриални дизайнери да анализират естетичните достойнства на етикета на всяка бутилка. След това авторите разпределили отговорите в пет основни типа дизайн: масивен (bold), контрастен, естествен (natural), деликатен и неопределен (nondescript). Като следващ етап изследователите показали снимките на бутилките на 268 потребители на вино в Орегон, на които били зададени 15 въпроса относно специфичните характеристики на всяка марка, включително дали брандът изглежда искрен, вълнуващ, компетентен, сложен или дори груб.
Получените резултати показали, че потребителите намират масивните винени етикети (Wine by Joe) и контрастиращите надписи (Australia’s Yellow Tail) за вълнуващи и хващащи окото, като в същото време очакват качеството на самото вино да е по-ниско, което да съответства и на по-ниската цена. В допълнение вината със силно контрастиращ дизайн на надписите често са приемани за долнопробни.
Естествените (natural) дизайни (Chateau Ste. Michelle) са възприемани като признак на класическите вина, които обаче не предизвикват силни емоции у клиента. Очакванията към тях са да бъдат скъпи, но при условие че са висококачествени.
Деликатният дизайн на етикетите (Italy’s Travaglini) се свързва с висококачествените изтънчени вина, за които се предполага да се предлагат на съответните високи цени. Потребителите намират трудните за определяне дизайни (California’s Fusee) за неискрени и вярват, че цената е завишена спрямо качеството на виното.
В опит да разширят резултатите от проучването отвъд винените етикети Малевиц и Орт селектирали 120 парфюмерийни флакона и ги представили пред група експерти и потребители. Оказало се, че както при бутилките с вино, различните парфюмерийни шишенца извикват подобни реакции у потребителите, макар че били отчетени и известни разлики. Например потребителите не намирали за вълнуващ „масивния“ дизайн на парфюмерийните опаковки.
Авторите на изследването считат, че една от практическите изгоди за производителите от създаването на добър винен етикет е, че по този начин потребителите ще бъдат манипулирани по-лесно да купуват вино с непроменено качество, но на по-висока цена. Затова съветът тук е: Купувайте виното, заради неговите качества, а не заради етикета му!