Новата RFID технология постепенно, но сигурно си пробива път в производството, разпределението
и търговията. Пионери във внедряването й са големите стокопроизводители, логистични центрове, складови стопанства, дистрибутори. Плътно ги следват търговските вериги. Крайният резултат е подобрена организация, бързина и ефективност на процесите във веригата производство-снабдяване-търговия.
За първите организации и предприятия, които пристъпват към внедряване на RFID технологията, е много важно правилно да определят фазите на внедряването и сроковете за възвръщаемостта на вложените средства. Така се внася яснота и увереност както при вземането на решението, така и при оценката за стойността на начинанието.
Главни етапи
Първият етап винаги включва изграждане на вътрешен екип, обучение на екипа и създаване на водещ план – анализ. Екипът се нуждае от отговор на въпросите: Kолко продуктови групи се нуждаят от радиочестотно идентифициране и какви са техните количества? Какъв ще е ефектът върху процесите? Какви IT системи ще се използват? Възникват и много други въпроси, но в основата си всичко трябва да е много добре обмислено във времето, както и предварително подробно калкулирано. Въпреки че при всяка фирма разходите са различни, двама или трима души трябва да са в състояние да изразходват най-малко половината си работно време, за да се фокусират върху RFID. А един от тях трябва да посвети цялото си работно време, за да ръководи екипа и да възлага задачи. Фирмата трябва да има и план за някои странични разходи, които могат да включват обучение с RFID комплект (кит), кодиране на определен брой чип-маркери и стратегически консултации. Всичко това са част от разходите по внедряване на първия етап от RFID проекта.
След като са извършени многократни тестове и проби, ръководителят на проекта прави следващите стъпки. Повечето пилотни проекти са по-елементарни и са свързани с изпращане или получаване на стоки. С тази дейност е свързано и изпълнението на RFID командите, които се подават при EPC-кодирането на RFID чип-маркерите, които са залепени на каси или палети, преди да бъдат натоварени на камион, кораб или самолет и да отпътуват.
Когато касите или кашоните със стока са подредени на палети, персоналът трябва да извърши идентифицирането с четец и това да се отрази в информационната система. След това RFID-принтерът отпечатва етикети с необходимата за продукта информация – по един за всяка каса или кашон. Операторът ги залепва и накрая на този процес се идентифицира и палетата с етикет, събрал в себе си цялата информация за опакованата продукция. По същество етикетът изглежда по същия начин, както тези по продуктите. Съществената разлика тук е в начина на закрепване на RFID чип-маркера.
Палетите обикновено се опакова с разтегливо фолио и след това преминават през определено място, което позволява да бъде изграден RFID портал (зоната на товаро-разтоварните дейности). Чип-маркерът на палета се изчита и товарителницата се регистрира в информационната система. Товарителницата се изпраща на клиента, а палетите се транспортират.
Очевидно, това е високо ниво на протичане на процесите. Този пример включва идентифицирането на един продукт, при който е силно намалено използването на чип- маркери, не повече от 1 000 тага на ден. Това решение създава забавяне и изисква висок ресурс.
Определянето цената на решението „изпрати и получи“ може да е трудно. Повечето търговци не могат да определят вътрешнофирмените си разходи. Това прави много трудно за компаниите определянето на точен и ясен бюджет. Нуждата от пространни проучвания и подробна информация поглъща цялото време на двете страни: клиент и системен доставчик. След седмици на дискусии и спорове накрая се приема финансово издържан бюджет на съгласието. Опитът показва, че това може да стане и за една година.
Компанията може да получи ясна представа за разходите по внедряване с помощта на сравнително просто решение, свързано със системата ,,изпрати и получи“, подобно на показаното тук:
За консумативите, например, етикети с размери 10 на 15 см, тенденцията е да струват около 0,30-0,50 лв./бр. за количество от 100 000 броя. Термотрансферните ленти, като консуматив, също са много важна част от разходите в бюджета. Важно е заинтересованите да потърсят най-добрите цени, тъй като актуалните цени често не включват разходите за доставка и някои други разходи.
Подробен преглед на списъка
Цената на един RFID принтер с високо качество е средно около € 4,000. Например, Toshiba/RFID струва € 4,395 (цените се променят на всеки 6 до 12 месеца). Това е пример, защото почти всички големи производители, предлагат на пазара принтери с RFID приложение. Въпрос на преценка, нужда и цена.
Ако компанията вече има изградена инфраструктура или закупен баркод принтер, може да си помогне с Programming Language. Чрез актуализиране на наличния баркод принтер може да се внедри RFID система за програмиране с минимални грешки.
Препоръчително е наличието на два оборудвани с RFID антени портала, в случай че един от тях не работи или е задръстен със стока. В зависимост от настройките за сила на RFID антените, компанията може да си избере подходящия размер на портала. Ще са нужни и RFID четци, които са съвместими със стандарта ISO 18006-C (както и с EPC global Class 1 Generation 2). Трябва да има сигурност и за съвместимостта и регулацията на честотите, които са разрешени в съответната страна. Например, в Европа четците трябва да работят на честота от 865 до 868 MHz и трябва задължително да са сертифицирани. Допълнителната екипировка изисква да се включат и допълнителни източници за захранване на четците, светлини за обратна връзка за потвърждаване на извършените операции, инсталиран мидълуер, стабилно и сигурно окабеляване, като е добре кабелите да минават по стените и да са оцветени в жълто, за да се съхрани RFID екипировката. Добре е да има резервен четец, както и двойка допълнителни антени, ако бюджетът го позволява.
Цените на мидълуера варират и наистина е добре да се направи качествено проучване, преди да се вземе решение за закупуването му. Общо взето, цената на лицензиран мидълуер не трябва да надхвърля средно €30,000.
Външното сервизиране обикновено води до голямо разнообразие от предложения за решаване на сложни задачи, които могат да включват консултации по редица проблеми, например: изграждане на RFID архитектурата, обучение, анализ, избор на подходящи чип-маркери, външни тестове и др. Възможностите за тестване вътре в предприятията са малки в сравнение с тези на външните оторизирани лаборатории. Какво може да се направи с наличните специалисти, било то и инженери, ако те нямат необходимия опит за изграждане и вземане на RF решения? Те се нуждаят от някой, който да ги научи, да им предаде опита си. Зависимостта от консултантски фирми може да се реши комфортно и без проблеми с около €15,000 – това е нормална сума за успешно стартиране с около 300 часа професионално консултиране и симулативни проби.
Обикновено се включва:
- Оглед на предприятието или склада (оглед на помещенията, където ще се използва системата);
- Тестване и конфигуриране на оборудването (теоретично);
- Инсталиране;
- Моделиране и конфигуриране на интерфейса от началото до края на RFID системата;
- Комплексен системен тест;
- Пълно системно документиране;
- Обучение на екипа, който ще работи със системата
- Предаване и приемане от клиента на системата;
- Проектен мениджмънт (управление на проекта).
Планирането е много важно, ако искаме повече и по-разнообразни приложения и ако ще проследяваме повече от един продукт.
Този пример е твърде относителен по отношение на цените на RFID оборудването, софтуера, чип-маркерите и консултантските услуги. Вътрешнофирмените разходи би трябвало да се фокусират около лабораторните тестове. Колко време е необходимо за инрегрирането на RFID модула (става въпрос за въвеждане на допълнителен софтуер и обучението за работа с него) и въвеждане на чип-маркерите върху стоките? Колко би струвало времето за обучение на екипа по поддръжката, окабеляването, изграждането на мрежата и RFID порталите? Най-накрая, годишното обезпечение и поддръжка струват средно между 10 и 15% от вътрешнофирмените разходи по внедряване на системата.
Времето и цената за внедряване на RFID системата при решение, подобно на гореописаното, силно варират при различните компании. Направените анализи ни дават основание да смятаме, че е необходимо повече време за инсталиране на RFID оборудването. След внимателен анализ на вътрешните разходи и пазарните цени, свързани с оборудването на RFID системата, имаме основание да смятаме, че за стартиране на проекта са необходими между €55,000 и €70,000. Отново трябва да подчертаем, че тези числа силно варират при различните варианти по внедряване на системата.
Светът на новите технологии устремно навлиза в живота и бизнеса. За да не сме в ролята на вечно догонващи, е нужно бързо и компетентно вземане на решение и неотклонното му следване. Един вариант е пристъпване към минимално RFID решение и последващото му разширяване.