Секторът на бебешките храни има своите специфики. Тук хигиената е от още по-голямо значение, отколкото при опаковането на храни за възрастни. Органичните продукти, от които са създадени детските храни, печелят повече привърженици, отколкото във всеки друг хранителен сектор. В същото време размерите на порциите трябва да бъдат контролирани стриктно, за да се спазват изискванията за хранителния режим на бебетата и малките деца.
За компаниите — производители на детски храни, е от жизненоважно значение постоянният поток от нови потребители в категорията. Марките, които нямат присъствие извън нишата на бебешките храни, трябва непрекъснато и ефективно да се представят на новите родители, които са „бомбардирани“ постоянно със съвети как най-добре да хранят децата си. На тези родители обикновено не им достига време и сън, затова е задължително опаковките на готовите бебешки храни да комбинират удобството за използване с ясно артикулираното обещание, че съдържат възможно най-качествените съставки. Много от марките детски храни прилагат тактиката за изписване върху етикетите на серия отметки, чиято цел е да убедят родителите, че производителят е също толкова загрижен децата им да получат най-доброто. По този начин действат от Cow & Gate с програмата „Бейби баланс“, в която подробно се обясняват достойнствата на техните хранителни продукти. Водещ фактор за използването на органични съставки за бебешките и детските храни са стриктните правила в ЕС за количествата на пестициди — факт, който производителите използват по най-добрия начин, като предоставят ясно цялата необходима информация върху своите опаковки. Често върху опаковки на тези храни се набляга и на информация за медицинските аспекти в развитието на храносмилателния тракт на бебетата (1–2).
За да се подчертае възрастта, за която е подходящо даденото пюре или каша, върху опаковките често се поставят снимки на малки деца на съответната възраст. Маркетинговите специалисти в бранша смятат обаче, че в това отношение производителите трябва да са внимателни. Ако поставят изображение на 3-годишно дете върху пюре, което е предназначено за 6-месечно бебе, то голяма част от родителите на кърмачета ще сметнат, че детето им е прекалено малко, за да яде тази храна, независимо от информацията върху етикета.
Едно от съществените условия за успеха на детските храни е графичното оформление на опаковките и външният им вид, които отделят дадена марка от другите. Традиционно предварително подготвените течни бебешки храни се продават в масивни бурканчета и шишенца от стъкло. Стъклените опаковки имат своите предимства като безопасност и добър външен вид. Това правило има обаче и своите изключения. Така например споменатата марка Cow & Gate предлага храни за по-големи деца в стоящи пликове. Стратегията на компанията е посредством тях да таргетира основно тази група родители, които вече третират децата си като пораснали и смятат, че те не се нуждаят от различно меню на масата. Продуктите на друг производител на детски храни — Ella’s Kitchen, са опаковани предимно в ламинирани с алуминий стоящи пликове, снабдени с капачка на винт. Този дизайн ги прави по-удобни и изискващи по-малко място от стандартните бурканчета. Фирмата — производител на храните, не използва снимки на бебета върху своите опаковки. Компанията е насочила фокуса на усилията си към самите деца, които харесват яркия разчупен дизайн на опаковките (3).
Освен добър графичен дизайн качествената опаковка за детски храни трябва да бъде и много удобна за родителите, на които често им се налага да вършат няколко неща едно временно, докато хранят детето. В стремежа си да увеличат удобството много производители на адаптирано мляко предлагат мляко за едно хранене в течно състояние в правоъгълните картонени опаковки Tetra Pak, които трябва да бъдат отваряни с ножица. Това определено създава трудности. За да разреши част от родителските неволи, хранителният гигант Heinz работи съвместно с опаковъчните специалисти от RPC по създаването на нова опаковка за млякото на прах. Новата опаковка на млякото Nurture има специален излят капак със самостоятелна лъжица и вградена измервателна скала, която позволява на родителите да измерят точната доза мляко с една ръка. Произведената от Sonoco хартиена мембрана запечатва опаковката херметично позволявайки запазване на качеството на продукта върху рафта за дълъг период.
Докато повечето от фирмите — производители на бебешки храни, наблягат върху качеството на своите продукти, производителят на бебешки продукти Tommee Tippee се фокусира върху подобряването на начина, по който тези храни достигат до бебешката уста. Проектът е възложен на базираната в Лондон дизайнерска агенция Webb Scarlett deVlam, която създава гъвкав и разтегаем биберон за бебешките шишета. Новият накрайник на бутилката имитира в голяма степен майчината гърда и позволява на детето да премине по-лесно към хранене с бутилка. Друг проект на Webb Scarlett deVlam е и дизайнът на накрайника за лесно пиене Tommee Tippee, който позволява на потока течна храна да изтича лесно, без на бебето да му се налага да засмуква от бутилката. Визията за бъдещето на бутилката за хранене с биберон на компанията включва и вграждането на електронни устройства, които възпроизвеждат звука и усещането за биенето на сърцето на майката. Това допълнително улеснява процеса на преминаване от кърмене към хранене с адаптирано мляко. Тази технология потенциално може да бъде използвана и за сигнализация в случаите, когато бутилката не е използвана правилно (4).
Несъмнено опаковането на бебешки храни е от жизненоважно значение, което личи от факта, че изискванията на производителите на храни към качеството са силно завишени. Американската компания Nurture Inc. изтегли от пазара партида свои детски храни, при които били открити дефекти в опаковката, свързани с потенциално изтичане на течности и проникването на въздух. Проблемът можело да се окаже много сериозен, ако през получените отвори нахлуят болестотворни бактерии.
Нови категории детски храни
Производители на бебешки храни във Великобритания са включили към стратегията си за излизане от кризата разработване на иновационни проекти. Част от тези проекти служат за оправдание за вдигане цените, което да компенсира намалените обеми на продажбите. По традиция бебешките храни по възрастов признак се делят на две групи — от 4 до 7 месеца и над 7 месеца. Сега обаче на пазара се появява и трета категория — за деца над 13-месечна възраст, които са готви да пият мляко за възрастни с добавени витамини. Самата сегментация на пазара също се увеличава. За това съдим по множеството нови видове сокове, кисели млека и леки закуски. За да имат пазарен успех обаче, производителите трябва да изписват максимално ясно върху опаковките за коя възрастова група е подходящ продуктът и да обясняват и образоват родителите кои са неподходящите за децата им категории храни.
Опасността от задавяне
Американски педиатри искат промени в етикетите на храни за деца и възрастни, които ясно да предупреждават за опасността от задавяне. Статистиката сочи, че годишно десетки американски деца умират от задушаване вследствие на задавяне с храни, а потърсилите лекарска помощ са хиляди. Според лекарите високорисковите храни като хотдог, сурови моркови и ябълки трябва да бъдат нарязвани на малки парченца, за да се намали възможността за задушаване. Други педиатри са по-радикално настроени в твърденията си, че някои храни като пуканките, твърдите бонбони и ядките не бива въобще да бъдат давани на малки деца. Предупреждение в тази насока идва и от Германската агенция за оценка на рисковете, която сочи, че опасността от задушаване на малки деца от поглъщането на ядки (най-вече фъстъци) е далеч по-висока от рисковете, които създават дребните частици в играчките. Немските специалисти също апелират към предоставяне на повече информация върху етикетите на опаковките на хранителни продукти. Фъстъците например могат да преминат лесно през кривото гърло и да навлязат дълбоко в трахеята поради факта, че са с обла форма и са покрити с мазнина, което ги прави по-лесни за поглъщане без дъвчене в сравнение с другите видове храни. Към този момент не съществуват изисквания за поставянето на подобни етикети върху яд ките дори в развитите европейски държави като Германия (5).
Анимационните герои и детските хранителни навици
От героите на Дисни до Тони тигъра (популярен персонаж върху опаковките за зърнени закуски на Kellogg’s) потребителските групи са облъчвани с кампании, целящи да създадат силни емоционални връзки между популярните анимационни персонажи и нездравословните захарни и зърнени храни. Популярни анимационни герои като Шрек се появяват върху храни с повишено съдържание на захар и сол. Децата са силно привлечени от цветните опаковки и се опитват с всички сили да убедят родителите си да им закупят съответната зърнена закуска или лакомство. Днес обаче тази тенденция се променя и любимите детски герои започват да „рекламират“ един по-здравословен начин на хранене. Доклад на потребителската асоциация „Кой?“ през 2008 г. посочва, че вече съществуват тенденции към използването на рисувани герои на собствени марки за презентирането на по-здравословни храни, като например Меденото чудовище на собствената марка Honey Meltz. За съжаление същият персонаж се появява и върху опаковките на пълни със захар продукти като еклери и медени вафли. Докладът, озаглавен „На рисуваните престъпници все още им се разминава“, показва, че много от производителите на сладки и детски храни използват притежавани от тях анимационни герои, с които представят нездравословни храни (6–7).
Капацитетът за промяна на детските хранителни навици е изучен още през 1997 г., когато екип от университета на Бангор в Уелс осъществил изследване, в което били включени измислените анимационните герои Food Dudes. На група от 200 деца били показани видео- и други рекламни материали с измислени анимационни герои, които ги подканвали да ядат плодове и зеленчуци и по този начин да подпомагат борбата срещу злите герои от Хунтата на вредните храни. За участието си в изследването децата били награждавани с тениски, шапки и семейни екскурзии. Резултатите от опита надминали всички очаквания на изследователите. Оказало се, че след експеримента желанието за приемане на здравословни храни нараснало с до сто процента за някои плодове и зеленчуци, а промените в режима на храненето вследствие на кампанията траели месеци след като Food Dudes изчезнали от живота им.
Една от компаниите, които се стремят да създават връзки между популярните детски герои и здравословното хранене, е английската Peter Rabbit (PR) Organics, която е пуснала на пазара серия от сокове, пюрета, тестени изделия и подсладени с плодове сладки. Върху опаковките храните са представени от нарисуваните от популярната детска писателка Биатрикс Потър животни, сред които най-известно е зайчето Питър. Всички продукти на фирмата са без добавена захар и сол и не съдържат изкуствени оцветители, ароматизатори и консерванти. Управителният директор на PR Organics споделя пред FoodNavigator.com, че малките и възрастни клиенти на компанията правят веднага връзката между зайчето Питър и природосъобразното хранене с пресни плодове и зеленчуци (в приказката зайчето влиза в градината на фермера Макгрегър и си похапва пресни зеленчуци). Тази връзка се оказала толкова силна в съзнанието на потребителя, че образът на зайчето не стоял добре дори върху опаковката на органичните шоколади на фирмата и затова бил свален. Въпреки че продуктите на фирмата били предназначени за деца от 6 месеца до 6 години, се оказало, че те се консумират и от много възрастни, най-вече американци, които свързват рисунките на Биатрикс Потър с английския начин на живот (8).
Развиване на екосъзнание
Производителят на органични храни за бебета и малки деца Ella’s Kitchen пусна на пазара в UK първата програма за събиране на нерециклируеми опаковки на детски храни. Схемата е така измислена, че да ангажира децата и техните родители, както и учителите в училища и детски градини. Идеята на маркетолозите на фирмата е, че за всяка опаковка, върната за преработване, потребителят ще получава по 2 пенса, които ще отиват за благотворителност или за допълнително финансиране на училища в зависимост от избора му. Веднъж върнати, отпадъчните опаковки ще бъдат преработени в множество нови продукти като лигавници, чанти за майки, кутии за моливи, кутии за обяд. Тези продукти ще могат да бъдат закупени до края на годината. През април миналата година компанията стартира и инициативата „Отгледай и победи“, която насърчава децата да отглеждат растения, посадени в саксии от празните опаковки.
Казусът бисфенол А
Дания забрани временно производството на пластмасови опаковки за детски храни за деца между 0- и 3-годишна възраст. Проблемът отново е вързан с използването на бисфенол А (BPA) и загрижеността на учените, че веществото може да предизвика проблем с мозъчното развитие, а оттам и проблеми при обучението на подрастващите. Тези изводи се подсказват от резултати, получени при опитите с новородени плъхове, за които има съмнения, че BPA нарушава правилното им мозъчно развитие. Изследователите смятат, че нищо не гарантира, че и децата няма да пострадат при приемането на това химично съединение. На този етап датското правителство заявява, че забраната ще отпадне в момента, в който окончателно се изясни дали BPA засяга мозъчните центрове на плъховете. Други проучвания сочат, че BPA няма доказан ефект върху развитието на младите плъхове. Решението ще влезе в сила на 1 юли т.г., когато ще стане забранено да се произвеждат бебешки бутилки, биберони и опаковки, съдържащи спорното вещество. Европейският съвет по безопасност на храните (EFSA) застана на позицията, че поеманите дози BPA (включително и при кърмачетата) били доста по-ниски от толерираната дневна доза (TDI). Тази доза е персонална и зависи от теглото и от честотата на поемане, като с времето пределните стойности се увеличават заедно с нивата на риск. Това означава, че ако например 3-месечно кърмаче се храни с модифицирано мляко и тежи 6 кг, то за да поеме критичната доза BPA, трябва да изяжда средно 4 пъти повече храна от необходимата му дневна дажба, поставена в пластмасови шишета.
Миналата година канадското федерално управление добави бисфенол А към списъка на токсичните химикали и наложи регулации, забраняващи продажбите на пластмасови бебешки бутилки и опаковки, съдържащи химикала. По същия начин постъпиха и някои от големите вериги магазини в САЩ като Wallmart, които обявиха, че изтеглят от пазара всички потенциално опасни опаковки.
От цялата история несъмнено печеливши са производителите на стъклен амбалаж. Така например от международната компания за производство на стъкло O-I споделят, че загрижеността за съдържанието на BPA е увеличила поръчките за стъклени бутилки за пръв път от 20 години насам, като тази тенденция се наблюдава и в САЩ, и в Европа.