Хранителният концерн Kraft Foods отправи покана към опаковъчни специалисти, учени и изобретатели за съвместно разработване на нова технология, която да защити шоколадовите изделия на компанията от разтопяване при по-високи температури. Този ход на Kraft може да изненада мнозина, тъй като подобна иновация със сигурност ще увеличи цената на опаковките за шоколадови изделия. Иновационната стратегия се приема сравнително наскоро, след като компанията осъществи сериозни промени в опаковките на шоколадите „Милка“, като замени вътрешното алуминиево фолио с ориентирана ламинирана опаковка от PP със студено запечатване. Това доведе до намаляване на опаковъчния материал с 60%.
Всеки любител на шоколада е наясно с проблема, който създава разтопеният шоколад. Въпреки че в миналото много компании са разработвали нови опаковки за шоколад, никой досега не се е занимавал сериозно с този аспект при съхранението му.
След като Kraft Foods купиха английския производител на сладкарски изделия Cadbury, от компанията заявиха, че сегашните методи за намаляване на топенето при температури от 24 до 40°C могат да включат и опаковъчни решения като нови изолационни материали, вещества, акумулиращи топлината, вещества с фазов преход, ултратънките филми, активни опаковки, реагиращи на топлина и светлина, както и новите технологии, позволяващи абсорбиране на топлината. Нещата обаче не спират дотук.
Нека да разгледаме с максимално отворено съзнание съществуващите технологии и проучвания, чиято комбинация в крайна сметка може да доведе до разработване на тъй желаната „охлаждаща опаковка“.
Самоохлаждане
В последните 10–15 години опаковъчната индустрия бе наводнена с технологични провали в търсене на самоохлаждащи се опаковки за напитки за еднократна доза. Технологичните методи за подобна обработка се сведоха до два — ендотермични химични реакции (процеси, при които химичните реакции поглъщат енергия от околната среда под формата на топлина) и прилагането на термопомпи, които използват механизма на изпаряване на водата за отделяне на ненужната топлина. Впоследствие се оказа, че ендотермичните реакции обикновено са слаби, докато изпаряването на вода е доста по-мощно за постигането на желаното охлаждане.
Технологията на термопомпите вече е намерила успешно търговско приложение в Италия при марките кафе Caldo Caldo и Freddo Freddo, при които се използва ендотермична реакция между натриев тиосулфат пентахидрат и вода.
За съжаление обаче опаковката на шоколадово блокче не притежава характеристиките на металната кутия за напитки. Тя не разпола га с пространство за поставяне на термопомпи. Подобно решение е все още далеч от реалността, макар че не бива да се пренебрегва като възможност.
Възможностите на нанотехнологията
Нанотехнологията е метод за контролиране на материята на атомно ниво с цел производство на уникални или подобрени материали (за повече информация вижте статията Нанотехнологиите в опаковането на стр. 6–10). Нанотехнологията използва миниатюрни частици с размери до една милиардна част от метъра, т.е. до един нанометър. За сравнение, човешкият косъм е с дебелина 80 000 нанометра. Нанотехнологията може да се приложи посредством използването на ултратънки композитни нанопокрития от алуминий или алуминиев оксид, които да защитават опакованите в тях шоколади от кислород, водни пари и вещества, които могат да развалят вкуса им. Други приложения на нанотехнологията включват сензори, които откриват патогенни микроорганизми и токсини в храните и регистрират промените в околната среда. Например наночиповете в интелигентните мастила на опаковки за храни могат да вдигат тревога, ако външната температура се повиши над определени стойности.
През март тази година калифорнийската компания Innovalight патентова високоефективни слънчеви кристални клетки с добавено в тях силициево мастило. Учените смятат, че тази технология може да намери успешно търговско приложение при опаковките. Междувременно изследователи от университета в Станфорд са разработили техника, която може да превърне обикновените хартиени опаковки в батерии с помощта на подобрени, рециклирани мастила, изработени от въглеродни нанотръби и сребърни наночастици.
Термохромни техники
Термохромната техника се основава на специални пигменти в мастилата, които променят цвета на опаковката/етикета при температурни промени. Технологията става известна, след като производителите на бира Grolsch разположиха отпечатания с термохромни мастила „метър за охлаждане“ върху бирените си кутии. Мастилото започва да променя цвета си при 11°С, което се приема за оптималната температура за консумация на бира.
Ултратънки нанослоеве
Разработен през 1970 г. от учени от финландския Техническия изследователски център VTT, реакторът за атомно нанасяне на слоеве (съкратено ADL — Atomic Layer Deposition) е надеждно и удобно средство за композирането на химическия състав на ултратънки слоеве. Уредът може да създаде филм с дебелина от един атомен слой. Основните изходни вещества на покритието от алуминиев оксид обикновено са триметил алуминий и вода. С помощта на ALD покритията в опаковъчния материал могат да бъдат интегрирани различни функции като бариерни свойства срещу всичко, което би навредило на опакования продукт, включително бактерии и плесени.
Печатна електроника
Технологията на печатната електроника днес разкрива своя завладяващ въображението потенциал. Идеята, приложена тук на практика, е енергията за охлаждането да бъде доставяна от отпечатани върху опаковката батерии или от слънчеви клетки. Освен за анимирани изображения или рекламни послания върху опаковката, тази технология може да се окаже ключът към овладяване на процесите на ефективно охлаждане.
Един от пионерите в областта е американската компания за разработка на соларни елементи Konarka, чиято фотоволтаична технология може да усвои по-голяма част от слънчевия спектър в сравнение с обикновените слънчеви клетки. Фотореактивните материали могат да бъдат отпечатани или насложени върху гъвкави субстрати в процес, подобен на офсетовия печат, при това на много ниски цени. Изработени от полупроводникови полимери и наноматериали, фотоволтаичните системи биват поставени между отпечатани електроди. Те от своя страна са фиксирани между опаковъчните пластове. Целта е да абсорбират фотони, които да предизвикат освобождаването на електрони, чието движение да породи нужното напрежение. Дебелината на тези клетки е едва от 50 до 250 микрона.
Вещества с фазов преход
Вещества с фазов преход променят агрегатното си състояние от течно в твърдо и обратно при предварително зададена температура. Компанията Entropy Solutions Inc. е разработила системата за опаковане Greenbox, която защитава някои чувствителни към температури продукти като лекарствата. В случая е използвана комбинация от материали с фазов преход (т.нар. E-опаковки) и термопанели, които предлагат изключително съпротивление при преноса на топлина. В същото време използваните нанотехнологии допълнително забавят топлинния трансфер.
Изолиращи филми
За продукти, които директно се консумират топли или студени, е разработен нов гъвкав изолационен материал. Филмът е направен от двуосно ориентиран полипропилен (BOPP). Създаден e от Innovia Films и се предлага под търговското наименование Rayotherm. Освен че ще запазват температурата на храните непроменена, произведените от филма опаковки ще предпазват ръцете на потребителите от екстремалните температури на някои продукти като сладолед, топли напитки и супи.
Филмът на Innovia може да се използва за направата на залепващи, вградени и термоформовани етикети. Според производителите, филмът е съвместим с повечето машини за запечатване, печат, преге и щанцоване.
От всичко казано дотук получаваме усещането, че разработваната охладителна технология е нещо голямо и тромаво, предназначено по-скоро за транспортни контейнери, а не за индивидуални опаковки на шоколади. Фактът обаче, че тя вече съществува, налага да обърнем нужното внимание.
В обобщение
Ние знаем, че за процесите на охлаждане и затопляне е необходима енергия. В обобщение можем да опишем накратко процеса на охлаждане така: Термохромните мастила върху опаковките позволяват да установим момента, в който продуктът (в случая шоколадите на Kraft) вече има нужда от охлаждане. Щом тези температури са достигнати, автоматично се задейства процесът на доставка на енергия посредством фотоволтаични соларни клетки, нанопокрития или ALD покрития. По този начин се сдобиваме с енергията, нужна ни за охлаждане на продукта. Заключителният етап още не е разработен. Може би тук трябва да се използва някакъв вид ендотермична реакция или ултратънък слой от материал с фазов преход, посредством който да се получи охлаждане до необходимите стойности.
Може би всичко това ви звучи твърде сложно? Но кой е казал, че съществува просто решение. Звучи ви скъпо? Съмнявам се, че ще бъде скъпо. Веднъж разработена и включена в производствените линии на Kraft, технологията ще се радва на такова високо търсене в световен мащаб, че ще бъде напълно реалистично новите опаковки да бъдат произвеждани на икономически изгодни цени.