Фактът, че купувачите поставят изисквания на своите доставчици, не съдържа нищо ново. Фактът, че търговците на дребно поставят изисквания по отношение на продуктите, носещи собствените им марки, също е добре известен. В резултат на подкрепяните от търговците стандарти обаче все по-голяма част от самите тях настояват за повишени и по-конкретни изисквания към производителите на продукти. В тази статия ще разгледам доста по-подробно един от тези стандарти, а именно International Food Standard. За това си има и основателна причина.
Ключов фактор за успеха на въвеждането и одобрението на даден стандарт не е колко обширен е стандартът, колко големи са изискванията на одитора или какъв е планът за корективни действия и обективните доказателства.
Ключовият фактор за успеха е: Размерът на покупателната сила, стояща зад стандарта.
International Food Standard e разработен и се поддържа от всички големи търговските вериги в Европа. Зад него стоят Метро, REWE (Билла и Пени), Кауфланд, Карфур, Лидл, Плюс, Алди, Ахолд и др. На база на стандарта се извършва проверката на фирмите, произвеждащи под т.нар. собствени търговски марки (private labels). Това са марки, собственост на търговските вериги, като производството на съответните продукти е възложено на определени производители. Към момента делът на тези марки на българския пазар не надвишава 20%. За сравнение в Западна Европа този дял в отделните страни е между 40 и 60 %. Т.е. в следващите години ще се наблюдава ръст на собствените марки на тър говските вериги, опериращи в България, и това ще бъде една от основните причини българските компании да се сертифицират именно по IFS.
Кое е общото и кое е различното в стандарта IFS спрямо HACCPи ISO 22000?
Основата на всички стандарти за безопасност в хранителната индустрия е системата HACCP. За да бъде сертифицирано дадено предприятие по ISO 22000, IFS или BRC, трябва задължително да има добре структурирана и работеща HACCP система. Без да е изпълнено това най-важно условие, е немислимо да се издаде акредитиран сертификат.
Основните разлики между ISO 22000 и IFS са:
- Признаването на стандартите. GFSI (Глобалната инициатива за безопасност на храните), която концентрира интересите на над 350 водещи търговски вериги в света, не признава ISO 22000:2005 като стандарт, който да е в съответствие с изискванията на търговските вериги. Което означaва, че сертификатът по ISO 9001 или ISO 22000 не е достатъчен.
- Завишени изисквания към инфраструктурата. Има точни и ясни критерии, по които се оценява инфраструктурата на одитираното предприятие при IFS, което в ISO 22000 липсва.
- Валидност на сертификата. Сертификатът по IFS е валиден една година и всяка година се подновява с нов сертификационен одит. За сравнение при ISO 22000 и HACCPвалидността е три години, но през 6 или 12 месеца се извършват контролни одити.
- Начините на оценяване: при International Food Standard оценката става на точкова система. За да бъде сертифицирано дадено предприятие, то трябва да събере над 75% от точките. Вглеждайки се в отделните клаузи, ще забележим, че тук са изведени десет фундаментални критерия, наречени КО изисквания (от английски Knock out). Ако не бъдат изпълнени, се отнемат 50% от събраните точки, т.е. сертификат не може да бъде издаден.
КО изискванията са:
1.2.4. Отговорност на висшето ръководство;
2.1.3.8. HACCP анализ – система за мониторинг за всяка ККТ (критична контролна точка);
3.2.1.2. Лична хигиена;
4.2.2. Спецификации за суровини;
4.2.3. Спецификации за готови продукти;
4.9.1. Управление на чужди тела (металдетекция и др.);
4.16.1. Проследимост (включително генно модифицирани организми и алергени) — Система за проследимост;
5.1.1. Вътрешен одит;
5.9.2. Процедура за управление на кризисни ситуации (връщане/изтегляне);
5.11.2. Коригиращи действия.
Друго съществено различие от одитите по ISOе, че одиторът се съсредоточава върху следния въпрос:
Може ли този доставчик да произведе безопасен продукт според спецификацията на клиентите си?
Стъпвайки на тази основа, одиторът се концентрира повече върху производствения процес, вместо в прегледа на документите и процедурите.
Търговските вериги искат да контролират целия процес на одитиране и сертификация. За тях е много важен докладът от самия одит. Поради тази причина докладът се предоставя освен на сертифицираната компания, така и на собствениците на IFS, и той се качва в портала: www.food-care.info. Достъп до този портал имат снабдителите на търговските вериги и преди да подпишат договор с даден доставчик, те задължително проверяват доклада от проведения IFS одит.
IFS Logistic
Съвсем накратко искам да спомена за един подстандарт на International Food Standard — IFS Logistic.
Глобализацията на потока от стоки и необходимостта от създаване на ясни правила по цялата дисрибуционна верига на храните, създаде предпоставки за появата на този стандарт. IFS Logistic съдържа изискванията за одитиране на фирми с предмет на дейност транспортиране, складиране и дистрибуция на хранителни и нехранителни стоки.
Вглеждайки се в българския пазар има доста компании, които са готови да покрият изискванията на IFS и те ще го направят, за да могат, от една страна, да продължат да продават на търговските вериги в България и, от друга, да се опитат да излязат на европейския пазар.
Изпълнението на изискванията на IFS от производителите на храни не е лесно, виждайки, че в България само десетина фирми са сертифицирани, но притежаването на такъв сертификат е основание за признание и гордост.