Малко са хората, които напълно оценяват изследванията и технологиите, скрити зад дизайна и производството на затварящите системи. Има един основен принцип, който е добре да се знае – иновацията, комбинирана с перфектната функционалност, е ключът, отварящ нови пазари и нови приложения. В областта на затварянето на опаковките, технологичната креативност обхваща дизайна и реализацията му в производството, подбора на материалите, снабдителските вериги и крайната употреба. Със задоволяването на потребителските очаквания се постига устойчиво конкурентно предимство.
При проектирането и избора на дадена система за затваряне, тя се разглежда от няколко аспекта: съвместимост с опаковката и общ външен вид; необходими средства за проектиране и внедряване; ергономичност, включваща удобство и безопасност за потребителя; здравина на опаковката и принос на затварящата система към общата стабилност; размери на системата с оглед по-широкото й приложение; сигурност срещу отваряне и кражби; изисквания, поставяни от оборудването за захранване, пълнене, заваряване, затваряне и групово опаковане/палетизиране. Разходите за производството и приложението на системите за затваряне се влияят най-силно от допустимите отклонения на размерите, избраните материали и метода на производство, включително необходимата инструментална екипировка. Изброените фактори следва да се преценяват внимателно, за да се осигури изборът на най-подходящата и най-ефективната система.
В свое проучване за пазарните тенденции при пластмасовите системи за затваряне в ЕС през 2007 г. Applied Market Information (AMI) стига до няколко важни извода. На първо място излиза нарастването на дела на капачките от едно парче (монолитните капачки), задвижвано най-вече от засилването на интереса към напитките на база плодови сокове и към спортните напитки. В отговор на растящите пазарни изисквания за олекотяване на опаковките с оглед съкращаване на разходите за суровини и материали, както и за намаляване на потока отпадъци, индустрията за безалкохолни напитки все повече се ориентира към олекотени системи за затваряне. Монолитните капачки от HDPE (полиетилен с висока плътност) вече заемат 64% дял от всички стандартни капачки за безалкохолни напитки. Отбелязва се ръст и при нестандартните системи за затваряне, включително за картонени опаковки и нестандартните диаметри плоски капачки, благодарение на добавянето на стойност към опакованите продукти. Очаква се нарастване на интереса, главно в Източна Европа, към системите с изкуствен корк (от пластмаса) за затваряне на стъклени опаковки, главно за бира. Предсказва се нарастване и на количествата системи за затваряне на течни храни, извън сегмента на напитките. За пластмасовите системи на затваряне се отварят нови пазари във връзка с термоустойчивия РЕТ, избистрения РР с висока прозрачност и многослойните опаковки. Ще се увеличава търсенето на нови видове капачки във връзка с проникването на РЕТ бутилките в приложенията за млечната промишленост и растящото заместване на стъклото с пластмаси за опаковки за сосове, подправки, детски храни, дехидратирани продукти и здравословни тестени закуски. Има благоприятни възможности и за ръст при системите за студено затваряне на храни като тези за пчелен мед.
Много бързо развитие отбелязват пластмасовите капачки за РЕТ опаковките, защото са в симбиозна връзка с тях. Тъй като бумът в РЕТ технологиите вече нахлува в асептичното и горещото пълнене, пастьоризирането и стерилизацията, затварянето също еволюира. И пластмасовите системи за затваряне на картонените опаковки за напитки са в симбиоза с тях, но от по-различно естество. Нуждата от удобство за потребителите налага интегрирането на лесни за отваряне, изливане и повторно затваряне пластмасови системи, които постоянно се усъвършенстват.
В сферата на затварянето на бутилки за вино продължават сериозните дебати и нововъведения. Една система за затваряне на вино вече уверено си пробива път – това са винтовите капачки от алуминий. Главните причини ви нопроизводителите да ги предпочитат са две: избягване на влошаването на качествата на виното от корковите запушалки, което води до 5-10% загуби годишно; избягване на непредсказуемия процес на стареене на виното.
С помощта на винтовите капачки качеството на виното се запазва такова, каквото е при затварянето на бутилката, поради което много производители на вина вече се ориентират към тях. Уплътняващата вложка в капачката и перфектното формоване на алуминия осигуряват висока устойчивост срещу протичане и проникване на атмосферен въздух. Популярността на винтовите алуминиеви капачки се дължи и на други, семпли на пръв поглед предимства – те се отварят и затварят много лесно (отпада нуждата от тирбушон), бутилките могат да се съхраняват прави или легнали без негативен ефект върху виното и улесняват транспортирането им. Общият вид на затворената бутилка отговаря на съвременните изисквания на новото поколение консуматори – иновативно етикетиране и нови форми на бутилките.
Кроненкорковите капачки също имат своето място при затварянето на бутилирано вино. Австрийската марка вина Merry Widows доставя в Англия бутилки вино от 250 мл с кроненкоркови капачки в лесно преносима групова опаковка от по две бутилки.
В свое изследване университетът в Шефийлд подчертава растящата роля на осмислянето и подобряването на „отваряемостта“ на опаковките. С помощта на специални тестове, проведени сред фокусни групи потребители, е установено, че при опаковките с широки гърла (главно бурканите) съществуват оптимални стойности за диаметъра на гърлото и триенето, при които отварянето се улеснява. Данните показват, че оптималният диаметър на една капачка за буркан е 73 мм – най-лесният диаметър за отваряне от потребителите.
Интересна система за многократно отваряне и затваряне на консервирани плодове и зеленчуци е въвела CanGro Foods Inc. – водещ канадски преработвател под марката Del Monte. Опаковката е съвместна разработка на Graham Packaging Co., L.P. и Bapco Closures Ltd. и се състои от прозрачен РР буркан с иновативен дизайн и система за затваряне от три части – заварена алуминиева мембрана осигуряваща вакуум без утечки, пръстен за лесно отваряне на мембраната и покриваща винтова капачка за повторно затваряне с диаметър 82 мм. Цялостната опаковка, включително системата за затваряне, са олекотени, а широкото гърло улеснява както машинното пълнене при преработвателя, така и отварянето на буркана от потребителя.
При опаковките за бира също има интересни развития. Германският производител на капачки Bericap лансира SuperShorty® cap за РЕТ бутилки за бира. Със суперкъсата капачка и РЕТ бутилката се постига цялостно олекотяване на опаковките за бира.
Норвежката фирма United Closures&Plastics е разработила обезопасена за деца опаковка за витамини Boots. Изцяло новата асиметрична куполообразна капачка с наклонена плоскост за етикетиране е предназначена за затваряне на опаковки с вместимост 75, 120 и 170 мл. Хитроумната конструкция на капачката комбинира лесното отваряне и защитата от достъп на деца до съдържанието.