С цел гарантиране на безопасността на храните и сигурността на потребителите фирмите, производители на опаковки и опаковъчни материали, предназначени за хранителни продукти, също се налага да внедрят системи за управление на качеството. Тези системи се отнасят до структурата на управление, организацията и планирането на работните процеси с цел удовлетворяване на клиентите и подобряване нивото на предлаганите продукти или услуги. Така сертификацията по даден стандарт за качество става необходимост. За стандартите, подходящи за производителите на опаковки и опаковъчни материали, предназначени за контакт с хранителни продукти, разговаряме с г-н Вишан Крайнов, генерален мениджър на ISACert България.
Г-н Крайнов, бихте ли представили видовете стандарти за качество в хранителната индустрия, подходящи и за опаковъчните фирми.
Декларациите за спецификацията на опаковката, които българските фирми представят, не са достатъчни за производителите и сертифициращите органи. Фирмите в България от опаковъчния бранш се сертифицират по ISO 9001 или изобщо не се сертифицират.
За българските условия е най-добре доставчиците на опаковки в хранителната индустрия да започнат да мислят за сертификация по ISO 22000 (Система за безопасност и качество на храните). Стандартът ISO 22000 е предназначен за производителите на хранителни продукти, търговци на дребно и селскостопански производители с цел управление на безопасността на храните по цялата хранителна верига. Индиректно засяга и производителите на оборудване, опаковки и материали, предназначени за контакт с храни – основно по отношение спецификацията на суровините и системите за проследяване на стоките.
Другите два стандарта, които могат да бъдат внедрени от производители на опаковки, са IFS (International Food Standard) и BRC (British Retail Consortium). Сертификацията по IFS и BRC дава възможност за увеличаване на производствения обем и разширяване на пазарите в търговските мрежи в Европа.
Все още няма подстандарт на IFS за производителите на опаковки, изискванията са заложени в основния стандарт. За разлика от него, BRC има ня колко подстандарта, един от които – BRC IоP, обхваща именно производителите на опаковки. Той би бил необходим на дадена фирма, ако тя изнася за клиент, сертифициран по BRC.
Очакваният ръст на собствените марки (private labels) неизменно ще повиши изискванията към производителите – в това число и спрямо техните опаковки.
Търговските вериги разширяват пазарния си дял и изхождайки от тази своя позиция, започват да налагат изисквания към производителите под тяхна собствена марка, за да гарантират, че стоките, които предлагат, са качествени и безопасни.
Преди да се появят тези стандарти всяка търговска верига е правила одити на своите доставчици. Това е много скъпо и отнема много време както за веригата, така и за доставчиците. В същото време това оскъпяване трябва да се отрази в цената на продукта или на опаковката. Така британските търговски вериги правят обединение и през 1998 г. създават стандарта BRC (British Retail Consortium). Този сертификат дава право на доставчика да продава на британските търговски вериги (например Tesco, Sainsbury, Marks&Spencer).
След този пример, немските вериги решават да се присъединят, но нормативните различия между немското и британското законодателство се оказват пречка и немските търговски вериги създават собствен стандарт, като впоследствие към тях се присъединяват и френските ритейлъри. Така възниква стандартът IFS (International Food Standard). Първото му издание е от 2002 г. Търговските вериги в континентална Европа – Метро, Билла, Карфур, Кауфланд, Лидл, Пени, го изискват от доставчиците, които произвеждат под техните собствени марки.
И двата стандарта имат почти еднакви изисквания, като е необходимо покриване на минимум 75% от общия брой точки по критериите.
Самата система IFS включва в себе си HACCP, и силно наподобява ISO 22000, изискванията са завишени. Възможен е одит по двата стандарта – IFS и ISO 22000 едновременно. Това е най-добрият вариант към момента, тъй като самите производители не доставят само на търговските вериги, но и на други контрагенти. Единственото оскъпяване идва от таксата, която се заплаща за издаване на допълнителния сертификат.
Какви стандарти налагат търговските вериги в България?
Веригата хипермаркети Метро изисква от производителите под неговата собствена марка въвеждане на IFS до края на 2008 г. Сертификацията по IFS в България тепърва ще се увеличава, защото по този начин българските доставчици ще могат да участват в търгове в Източна Европа и да доставят на веригата Метро в Сърбия, Румъния или Унгария. Това ще увеличи производствения им обем и ще разшири пазарите им.
В момента в България има четири големи търговски вериги – Метро, Билла, Кауфланд и ХИТ. Предполагам, че до 2-3 години българските производители, които доставят на търговските вериги под собствените им марки, ще трябва задължително да бъдат сертифицирани по IFS.
Предстои на българския пазар да навлязат Карфур, Лидл, Пени и Плюс, които продават изключително под собствени марки. Това означава, че когато затвърдят позициите си на българския пазар, също ще изискват тази сертификация.
За момента единствено фирми износители са сертифицирани по IFS (предимно производители на замразени плодове и зеленчуци, месо и мед) и по BRC (предимно винопроизводители и производители на замразени плодове и зеленчуци).
В момента в Европа около 95% от фирмите са сертифицирани по някой от изброените стандарти за управление на качеството.
През какви етапи преминават фирмите в процеса на сертификация по даден стандарт за качество?
Първоначално се извършва одит и в зависимост от стандарта той е на един етап – IFS и BRC или на два етапа – HACCP, ISO 9001, ISO 22000. Всеки одит завършва с доклад. И тук се наблюдава разлика между IFS и BRC, от една страна, и ISO 22000, от друга. Веригите искат да контролират целия процес на одитиране и сертификация. За тях е много важен докладът от самия одит. Поради тази причина докладите по IFS се предоставят освен на одитираната компания, така и на собствениците на стандарта и той се качва в портала: www.food-care.info. Достъп до този портал имат снабдителите на търговските вериги и преди да подпишат договор с даден доставчик, те задължително проверяват доклада от проведения IFS одит.
На база на доклада се издава сертификат за съответствие. Сертификатът по IFS и BRC е валиден една година, докато срокът на валидност на стандарта ISO 22000 е три години, но в рамките на валидността на сертификата има два контролни одита на всеки 12 месеца. За сравнение, при акредитираната НАССР сертификация (т.е. международно признатата) контролният одит е на всеки шест месеца.
Г-н Крайнов, бихте ли обобщили какви са ползите за фирмите от получаването на сертификат за качество.
Чрез внедряване на стандарт за управление на качеството фирмите ще удостоверят, че произвеждат опаковката според правилата и по този начин нейният ползвател ще е сигурен, че тя отговаря на определени изисквания. Особено важен е моментът с досега на опаковките с външна среда и тяхното съхранение, тъй като те може да се повлияят от атмосферните условия и да променят своите характеристики.
Целта на големите търговски вериги с налагането на изисквания към техните доставчици е да има пълна сигурност по цялата снабдителска верига.
Като цяло, организациите, които внедряват системи за управление на качеството, задават правила на работа, които ще ги подпомагат в ежедневната им дейност. Сертификацията по даден стандарт става необходимост като гаранция за качество и безопасност. Наред със създаването на правила в работния процес, се гради и имиджът на компанията.