Изложението е единственият посредник, който поставя в пряк контакт опитния купувач и компанията-предложител. То е единствената среда, в която всички способности се впрягат едновременно в демонстрации, ответни реакции, преодоляване на пречки и изграждане на бизнес отношения. Дори неопитна в изложенията фирма едва ли ще си тръгне от такова събитие без нов контакт. Това са изложенията — при подготвените за тях участници сделките идват сами.
За да се постигне максимална полза от изложенията трябва да се използват няколко елементарни принципа, извлечени от колективния опит на изложителите. Просто е нужно да се направят някои обикновени неща преди, по време и след даденото събитие:
Преди изложението, което вече е подбрано по предмет и посетителски профил, трябва да се поставят ясни, измерими и точни цели — определен брой продажби, лансиране на новия продукт пред съществуващите и нови клиенти, намиране на трима нови дилъри, раздаване на 2000 мостри, среща с минимум 15 нови клиенти и т.н. Мястото, дизайна и екстрите на щанда трябва да отразяват намеренията на компанията. Целите влияят и върху избора на персонала зад щанда — хората правят щанда и е много важно да бъдат обучени за съответната работа, което, освен другото, е чудесен начин за увеличаване на техния опит, квалификация и професионални контакти.. Много удачен тактически ход е да се уведомят партньори и клиенти за участието със щанд в изложението, какво ще се представя и защо е полезно за тях да го посетят. Важно е да се знае кои медии ще отразяват събитието и да се пусне новина в тях — снимките към текста вършат добра работа. Спонсорството може да е много ефективно и да даде преднина пред масата изложители, особено когато е добре обмислено заедно с организаторите на събитието. Чудесна работа върши и един линк към сайта на фирмата-изложител в сайта на изложението.
По време на изложението е задължително да се правят ежедневни кратки аналитични и стимулиращи срещи с екипа на щанда — от него зависи дали фирмата ще се открои и разшири пазара си. На посетителите трябва да се посвещава оптималното време — ключът е на точните хора да се отделя точното време. Щандът трябва да привлича посетителите, но и да филтрира неподходящите. Кратките демонстрации са най-ефективни. Ако не може да се уговори отделна среща с важен посетител, координатите за по-нататъшни контакти също вършат добра работа. Тъй като всяка минута е ценна, добре е да се използват, освен думи, и езикът на тялото, контактът с очи, усмивката, отворените въпроси. Най-важните целеви контакти трябва да са във фокуса на вниманието на екипа и да са степенувани, напр.: „готови да направят голяма поръчка в момента“, „готови да направят малка поръчка в момента“, „готови да направят голяма поръчка след известно време“ и т.н. до „желаещи да получат допълнителна информация“ или да отразят спецификата на щанда в пресата.
Добре е да се оставят фирмени проспекти в прес-офиса на изложението и да се проведат срещи с журналисти, препоръчани от организаторите, за които фирмата да има готовност със свое представяне. Клиентите на фирмата проявяват склонност да окупират щанда благодарение на гостоприемството на екипа, затова нещата трябва да са под контрол — все пак могат да гостуват и в местата за прием и да останат доволни. Съпътстващите семинари са полезни и дават възможност за нови знания и контакти, но по някога са времеемки и едва в средата на сесията се разбира, че конкретната полза не е кой знае колко голяма. Предварителната преценка на програмата и презентаторите може да спести ценно време и да се окаже, че разпространението на печатни материали е достатъчно.
Понякога самият изложител влиза в ролята на посетител. Тъй като това не е рядкост, добре е да има готовност и за тази роля. Предварителното разделяне на щандовете на задължителни и желателни за посещение помага за добрата организация, като се вземе предвид нужното време за намиране на търсения щанд, привличане на вниманието на човека зад щанда и изчакване на предишните посетители. Необходима е яснота относно търсената информация от всеки изложител по предварително съставения маршрут за посещенията. Нужна е готовност за евентуалните бизнес срещи и уъркшопи, както и за уреждане на изпращането на проспекти и образци по пощата на фирмения адрес. Полезно е подготвянето на отчет за контактите през деня, вкл. за въпросите, на които хората от даден щанд не са могли да отговорят. Трябва да е ясно как ще се използва събраната информация по време на посещенията на другите щандове.
След изложението е време да се капитализират усилията, положени при подготовката и участието в изложението. Затова с екипа и мениджърите трябва да се направи анализ и честна оценка на успехите и неуспехите, вкл. изводи за участието в следващи събития, докато впечатленията от последното са пресни. Сега трябва да се използват измеримите цели, поставени преди изложението, за да се измери успехът с тяхна помощ. Успоредно трябва да започне оценката на истинските постижения в резултат на степенуваните по значимост контакти, която може да кристализира до три, шест или девет месеца след събитието — чак тогава може да се установи реалната стойност на участието в него за компанията. Добре е посетителите на щанда да получат обратна връзка — от обикновена благодарност за визитата на щанда до уреждане на среща за договаряне на сделка.
Потенциалните клиенти добре се ориентират в интереса към тях — най-заинтересуваните ще се обадят първите дни или седмици след изложението. Важно е да се позвъни и на медиите, на които са изпратени прес-съобщения и които са посетили щанда, със запитване дали се нуждаят от още информация и с подсказване за успешните сделки. Ако успехът е затвърдил намерението за участие в следващото изложение, време е това да се заяви на организаторите, за да се подготви резервирането на подходящия щанд.