Опаковките на бъдещето може би ще са достатъчно интелигентни, т.е. ще имат потенциал за наблюдение, контрол и индикация, като например промяна на цвета и температурата или пък издаване на звуков сигнал, указващ изтичане срока на годност на продуктите
В стремежа си да направи индустрията адекватна на потребителското търсене австралийското звено за научни изследвания CSIRO е приложило своя опит за създаването на интелигентна опаковка, която да е годна за рециклиране и същевременно максимално щадяща околната среда. Изискванията за спазване на разпоредбите за използване на екологични материали, които да са биоразградими в края на експлоатационния срок, както и повишеният потребителски интерес към пресните храни и възможностите за удължаване периода им на съхранение, предизвикват все по-голям интерес към опаковъчната индустрия.
За да отговорят на тези очаквания, в CSIRO са разработили редица устойчиви технологии, които позволяват запазване целостта на продуктите, а оттам и тяхната стойност.
Използваните от изследователската програма опаковки не са на петролна основа, а са създадени на базата на естествени полимери (протеини, нишесте, захари, мастни киселини и др.). Такива са „дишащият филм“ за опаковане на десертно грозде, който съхранява свежестта на продукта дълго време, и нанопокритието на стъклени бутилки, запазващо качеството на напитките и удължаващо срока им на годност, защитавайки ги от вредните светлинни вълни.
В момента звеното работи по създаването на нови опаковки за сигурност — уникални печати с вграден оптичен ефект, удостоверяващи автентичността и неподправеността на продукта.
Bobble бутилките – чудесен пример за марка, разчитаща на колективния подход при създаването на продуктите
Създадените от дизайнера Карим Рашид нови Bobble бутилки допринасят активно за намаляване броя на отпадъчните материали при бутилирането на вода.
Въпреки че в Америка цената на бутилка вода е изгодна, за много хора днес тази индустрия е излишно разточителство. При производството на 38 млрд единици вода се използват около 1,5 млн барела петрол за направата на пластмасови бутилки. В същото време всички тези бутилки съдържат една и съща напитка, която в повечето случаи е еднаква с водата от кухненската мивка. Вследствие колективното преосмисляне на ползите и загубите от бутилирането на вода, много компании насочват усилията си за създаването на продукт, който да съчетава в себе си загриженост за природните ресурси и околната среда, да е икономически ефективен и да отговаря на нуждите на потребителя. Пример за такъв продукт е бутилката Bobble за пречистена вода, чийто филтър позволява презареждане до 300 пъти.
Освен енергоспестяващи, Bobble бутилките са направени от рециклирани PET, без BPA и PVC, и са 100% рециклируеми.
Маратонки с името на сър Исак Нютон ще спестяват енергия
Фирмата производител на спортни обувки Newton използва иновациите в опаковъчната индустрия за създаването на опаковка с минимално въздействие върху околната среда.
Кутията за обувки марка Newton е произведена от рециклиран картон на базата на 100% разградими отпадъци. За направата на етикета са използвани масла на водна основа с растителен произход. Новата опаковка е лека за транспортиране, лесна за съхранение и напълно рециклируема. Освен за намаляване енергията за производство създателите на кутията са помислили и как да съхранят непокътната формата на обувките.
И не само това — производството на кутията е организирано в близост до фабриката за обувки, което е свело разходите на фирмата до минимум.
Бирена опаковка или музикален инструмент
Идеята на американските дизайнери Мат Браун и Крис Мъфали да забавляват музикално настроените любители на бирата вече е факт. Вдъхновени от латино-ритмите и по-специално от перкусиите, двамата са създали бутилка с разграфен етикет, който и позволява да се превърне в примитивен духов инструмент, издаващ различни музикални тонове в зависимост от количеството бира в нея. Чрез подобни проекти дизайнерите се надяват да проучат музикалните възможности на различните предмети, използвани в ежедневието, и заедно с това да насърчат социалното общуване между хората.
„Музикалните“ бутилки са удобни за хващане с два пръста, а гърлото им е направено по начин, позволяващ оптимално възпроизвеждане на тоновете посредством духане в отвора. Същият ефект се получава и когато потребителят почуква по стъклото. Така при включването на достатъчен брой хора може да се образува спонтанен оркестър от духови и ударни инструменти.
Към момента количеството бира, опакована в новите бутилки, е пренебрежимо малко. Авторите обаче търсят варианти за споразумение с големите пивоварни. По този начин бутилката бира ще може да предложи още едно удоволствие на своите почитатели.
Детските храни – не само здравословни, но и все по-атрактивни
Опаковката в една или друга степен продава продукта. В последните години на интереса към опаковките разчитат все повече производители на храни и напитки. Затова и компаниите, които се стремят продуктите им да достигнат до повече потребители, влагат достатъчно пари в опаковането
За да се конкурират успешно с гиганти като PepsiCo и Kraft Foods (KFT), днес много нови компании за производство на здравословни храни правят пробив на пазара с нови, атрактивни опаковки.
Докато в началото на 90-те години повечето зеленчуци са били продавани без каквито и да е опаковки, днес дори голяма част от марулите, предлагани на западноевропейските пазари, се пакетират. Подобна тенденция се забелязва и при други зеленчуци като морковите. Завишеното потребление на храни и напитки (с около 30%) недвусмислено доказва, че опаковката наистина „продава“ продукта.
Вашингтонската компания Crunch Pak следва този пример и прави нова стъпка напред, опаковайки пресни ябълки на резени. Използва се процес, при който ябълката се разфасова на 12 парчета, всяко от които се покрива със слой, комбиниращ в себе си витамин С и калций. По този начин ябълковите резени остават свежи и не потъмняват за период от около три седмици. Специално създадената пластмасова опаковка позволява многократно отваряне и затваряне на готовия продукт.
Предварително нарязаните ябълки се пласират толкова добре на пазара, че компанията на няколко пъти сменя местата за производство, докато достигне производствени възможности, отговарящи на търсенето.
Наскоро Crunch Pak обедини силите си с маркетинговата компания Imagination, с която стартират нова линия хранителни закуски под марката на Disney. Идеята е новите опаковки да подтикнат родителите към закупуването на здравословни детски храни. Въпреки че производителите не обсъждат конкретните финансови резултати от продажбите, те заявяват, че бизнесът им със здравословни храни расте с двуцифрени стойности всяка година.