Опаковането на подаръци обикновено се фокусира върху висококачествените и луксозните продукти. Подходите към специфичния сегмент на подаръчните опаковки са различни, но общото между тях е комбинирането на представителното и промоционалното опаковане с подаръчното.
Златисти и сребристи ефекти
Разработеното в края на 2007 г. специално универсално термофолио Luxor/Alufin LX на Kurz е подходящо за богата гама от повърхности и за всички видове машини, използвани в полиграфическата индустрия. Фолиото може да се използва за по-трудни за печат повърхности, UV-лакове или лакове на водна основа и се отличава с особено добра адхезия към ламинирани повърхности или висококачествен полипропилен (ОРР). Новото фолио заменя досегашното Luxor/Alufin LК, което вече не присъства в продуктовата гама на компанията. Фолиата LX се предлагат в сребристо и три златни тона, като могат да се поръчат и допълнителни цветове.
Опаковките за парфюми — като бижута
Водещият производител на опаковки за парфюмерийната, козметичната и фармацевтичната индустрия ILEOS предлага богата гама от луксозни опаковки.
Alliora, част от ILEOS, произведе последната опаковка на парфюма Delices de Cartier като бижу — изваяната като скъпоценен камък бутилка подчертава безукорността и финеса на продукта.
Съвсем друг подход, но със същия ефект, е използван в дизайна на вторичната опаковка на парфюма Attitude на Armani, произведена също от Alliora. Структурната геометрична форма придава персоналност на продукта. Металическият ефект и релефните остри ръбове създават футуристична идентичност на тази опаковка от плосък картон, която я отличава от останалите на рафта. Предизвикателството е да се сътвори картонена кутия с релефни ръбове и огледален ефект.
Опаковане на подаръци
Английската London Fancy Box Company, специализирана в опаковане за представителни и подаръчни цели, е с над 100-годишна история, износител и призьор на много награди за опаковки в Европа и САЩ. Опаковките на компанията са различни типове телескопични конструкции, мидени черупки, сгъваеми картонени кутии и специализирани опаковки за DVD с разнообразни форми и размери. Някои от тях са комбинирани с твърди и гъвкави елементи, с помощни материали като пластмасови ръкавни фолиа, вакуумформовани детайли, части от лята пластмаса и дървесина, ленти и панделки. Оборудването варира от машини с ръчно подаване на материалите до високо производителна техника. За сложни опаковки в малки серии компанията използва уменията и ръчния труд на високо квалифициран персонал. Повечето опаковки са рециклируеми, а твърдите подаръчни кутии са от рециклиран картон. Освен за битова електроника, CD и DVD, целевите пазари са концентрирани върху специалните опаковки за литература, напитки, козметика, художествени произведения и забавни игри. Компанията се фокусира върху високото качество на продуктите за подаръци. Най-голям ръст бележи подаръчното опаковане на луксозни алкохолни напитки, особено уиски и шампанско. Специално внимание се отделя на нишата за забавни игри, за която се използват модерни програмни продукти за графичен и структурен опаковъчен дизайн. Към най-търсените филмови записи на DVD се добавят фигурки на любими герои и атрибути, тъй като пазарът е наситен и постигнатото ниво на търсене трябва да се поддържа с допълнителни средства, включително с предлагането на хитови заглавия. На западащия аудио пазар се правят „удари“ с колекции от ретрозаписи на култови изпълнители. Една колекция сингъли на Джони Холидей от периода 1962 — 2006 г. съдържа невероятното количество от 276 диска в твърда опаковка. Само във Франция колекцията е била продадена в милионен тираж. Опаковката изглежда по-скоро като елемент от домашната мебел, отколкото като кутия за подаръчни CD. Освен на иновативния подход, големият интерес се дължи и на подходящия дизайн на функционалната опаковка. Така е отворена нишата на опаковките за специални случаи, вкусове и потребности. За да се напасва към неизбежните върхове и спадове в бизнеса за подаръчни и представителни опаковки, компанията е въвела променлива продължителност на работното време в зависимост от сезона. Този начин на работа е приет добре от персонала, след като е изпробван в продължение на няколко години.
За да се задържи на пазара на DVD колекциите за любителски и подаръчни цели, St. Ives е работила съвместно с отдела за музика и медии на Sony Pictures. В резултат на това партньорство е създадена нова завладяваща опаковка за огромния набор от комплектни записи Monty Python. Ограничената емисия на комплектите, озаглавена Everything ever, включва екстри — фланелка, картина и забавно изображение на заслушан в музиката папагал. Директорът на отдела за творчески услуги на Sony Pictures споделя, че тази колекция е постигнала невиждани до тогава продажби благодарение на фантастичната опаковка на St. Ives, която се откроява в магазините и не може да бъде пропусната от феновете, защото отговаря по забавен и агресивен начин на вкусовете на новото поколение.
Една нова опаковъчна концепция за обезвъздушени опаковки за течни продукти, предназначени за лична хигиена, включително за мъже, е пуснала в обръщение френската фирма Airlessystems. При създаването на тази козметична опаковка е наблегнато на техническата иновация като средство за налагане на продукта на бързо растящия пазар за луксозна козметика, включващ нишата за подаръчни опаковки. Концепцията, наречена Aura packaging system, е направила своя дебют на последното изложение LuxePack в Монако. Освен че защитава продукта от достъп на кислород, светлина и други вредни въздействия, дизайнът включва бутална система за нанасяне на продукта, която добавя стойност към него и помага за позиционирането му в пазарната ниша. Компанията развива цяла гама продукти около тази концепция за защита на продукта и лесната му употреба.
С последователен подход в създаването на опаковки за подаръци се отличава фирмата Sampling Innovations. Тя е разработила колекцията Stick Pak, предвидена за запознаване на потребителите с различни продуктови линии чрез закупуване на подаръци в специално проектирани за целта опаковки. Колекцията е „прицелена“ в притежателите на марки от козметичния бранш и се състои от 6 подбрани гилзи по 10 мл, опаковани в чисти картонени кутии, които търпят модифициране по форма и размери с оглед напасването към изискванията на марката. Като алтернатива на груповата опаковка са предвидени чисти цилиндрични опаковки, опаковки тип чанта и кутии с прозорче, през което се вижда колекцията. Очаква се чрез продажбата на колекции от подаръчни образци на козметични продукти да се повишава интересът към основните продуктови линии на притежателите на марки. Фирмата има традиции в реализирането на промоции чрез лансиране на образци от козметични продукти и в разширяването на обхвата от маркови продукти за търговията на дребно чрез стимулиране на въображението на потребителите.
Опаковки на шоколадови бонбони за подаръци
NOKA Chocolate, обявена от списание TASTE за №1 в света на луксозните шоколадови изделия, е въвела нова опаковка от фамилията Encore Box™. Със своя неотделящ се телескопичен капак и изпълнена в черно и сребро, опаковката деликатно напомня за подарък от фин шоколад.
Представителността е важен елемент от практиката на компанията и всеки подарен шоколад е изживя ване, което започва с уникалния елегантен дизайн на подаръчната опаковка и активира почти всички сетива с изгледа, аромата, вкуса и текстурата на шоколада. При редизайна на опаковката са взети предвид цялата церемония при връчването на подаръци, магичният момент за двете страни и приятният спомен от него дълго след това. Опаковката го прави възможно, защото обикновено бива запазена като приятен спомен за получилия такъв прекрасен подарък.
Три пъти по-високата цена на несгъваемите картонени кутии е една от причините много компании вече да не ги използват. Американската компания за шоколадови бонбони Dan’s Chocolates обаче продължава да използва несгъваемите картонени кутии за опаковане на своите продукти, предназначени за подаръци, с цел запазване на високото качество и предаване на чувството у клиента, че получава нещо наистина ценно и специално. Впоследствие кутиите биха могли да се използват за колекционерски предмети. Наред с това от Dan’s Chocolatesопаковат шоколадовите бонбони ръчно.
Опаковане на пури
Въпреки че можете да откриете пури, които не са опаковани по единично в целофан, това все пак е рядкост. В повечето случаи тези, които не са опаковани в целофан, са в стъклени или метални туби всяка по отделно. Това поставя въпроса — трябва ли да се премахва целофанът, преди пурите да се поставят в кутии с овлажнител за пури. Най-добрите кутии с овлажнители за пури са с кедрово покритие. Кедровото дърво придава специфичен аромат, който се запазва с престоя на пурите в кутията, което не би могло да се получи, ако пурата е опакована в целофан. От друга страна, ако в една кутия с овлажнител се държат пури от различен тип по-дълго време, целофанът би следвало да бъде запазен, за да се предпазят от смесване на ароматите.
Пурите от премиум и супер премиум клас са опаковани в кутии от кедрово дърво, като някои от кутиите са сложно изработени с гравюри по тях.