Като се започне от древността, та чак до началото на модерната епоха цената на подправките от далечни земи често е надминавала тази на златото. Сред основните причини за това е била и невъзможността за качествено съхранение на тези деликатни продукти. Днес проблемът е разрешен повече от успешно. Все още обаче подправките са един от „костеливите орехи“ в опаковането, с които всеки производител и доставчик трябва да внимава
За да се запази качеството на подправките по време на транспортиране, съхранение и доставка, опаковъчните материали трябва да се избират внимателно, като се вземат предвид и функционалните, и маркетинговите фактори. Сред основните опаковъчни изисквания са:
- Защита на продукта от разпиляване и разваляне.
- Защита от атмосферните фактори като светлина, топлина, влажност и кислород. Материалите, избрани за опаковката, трябва да имат високи бариерни свойства срещу тях.
- Опаковъчният материал трябва да има високи бариерни свойства за предотвратяване на загубата на аромата и вкуса, както и срещу проникването на външни миризми.
- Летливите масла в подправките имат тенденцията да реагират с вътрешния контактен слой на опаковъчния материал, което понякога води до омазняване и разваляне на добрия външен вид на опаковката. Опаковъчният материал трябва да бъде устойчив на мазнини и същевременно съвместими с този продукт.
- Опаковъчните материали трябва да бъдат годни за машинна обработка, годни за печат и леснодостъпни за еднократна употреба.
За да изберете подходящ опаковъчен материал на опаковката за подправки, от първостепенно значение е да познавате факторите, които влияят върху качеството на съответния продукт. Те биват:
- Съдържание на влага. Подправките (и по-специално тези под формата на прах), са хигроскопични по своя характер и абсорбират лесно влага от атмосферата, което води до слепване или разкашкване на частиците на субстанцията.
- Загуба на ароматни и вкусови качества. Много от подправките съдържат летливи съставки, които придават характерния аромат и вкус на продукта. Загубата на известно количество летливи масла или окисляването на някои ароматни съединения води до влошаване качеството на продукта.
- Обезцветяване. Някои от подправките като зелен кардамон, червени люти чушки, куркума и шафран съдържат естествени пигменти. Светлината може да повлияе на тези пигменти, което да доведе до загуба или избледняване на цвета и влошаване на качеството.
- Насекоми. Подправките са предразположени към разваляне поради наличието на насекоми. Процесът може да се ускори от фактори като висока влажност, топлина и кислород.
- Микробиологично замърсяване. При висока влажност на въздуха от 65% и нагоре се появява абсорбция на влага, която води до създаването на подходяща среда за развитието на микроорганизми.
Промишлени опаковки за подправки
Нова тенденция в опаковането на подправки е да се използват т.нар. джъмбо-чанти (еластични контейнери със средни размери за насипен товар). Тези чанти са с капацитет до 1 тон и притежават редица предимства, като:
- Гъвкавост, възможност за сгъване и трайност;
- Могат да се ползват за опаковане на подправки в най-различни типове насипно състояние;
- Изтичането на съдържанието може да бъде избегнато в голяма степен;
- Тъй като обработката е механизирана, директната човешка намеса е сведена до минимум;
- Намалено време за товарене и разтоварване;
- Чантите са значително олекотени, което чувствително намалява транспортните разходи.
Търговците на подправки могат също да използват големи по размери опаковки с капацитет от 2 до 10 кг. Разнообразието на използваните пакети включва гъвкави ламинирани торбички и пластмасови тъкани торби, които заменят традиционните материали като ламаринените контейнери и чували от естествени тъкани.
Потребителски опаковки
Вариантите на потребителските опаковки днес са доста разнообразни. Въпреки това изборът на материалите и системите зависи от редица фактори:
- Срок на годност на подправката, т.е. степента на защита, изисквана от продукта срещу влага, запазване на аромата, обезцветяване и т.н.;
- Климатичните условия по време на съхранението, транспортирането и разпределението;
- Пазарната ниша;
- Предпочитания на потребителите;
- Добър печат и естетически външен вид.
Опаковъчните типове, които обикновено се използват за потребителски опаковки, са:
- Стъклени бутилки с различни размери и форми, с етикети, снабдени с метални или пластмасови капачки;
- Ламаринени контейнери със или без системи за разпръскване;
- Композитни съдове с диспенсери;
- Пластмасови контейнери с дюбели и капачки, които често са оборудвани със системи срещу фалшифициране;
- Гъвкави торбички за печат, торбички тип възглавница, гасет-пликове, стоящи пликове;
- Ламинирани картонени опаковки.
Печатните гъвкави торбички станаха много популярни напоследък поради лесната достъпност, отлични възможности за печат, ниско тегло, машинна обработка и ефективност на разходите. В зависимост от функционалните изисквания и реалностите на пазара ламинатните филми могат да бъдат приспособени за различни специфични цели. Печатните гъвкави торбички се ламинират с различни по състав материали. Някои от най-често използваните комбинации включват:
- Полиестер/метализиран полиестер/LDPE;
- BOPP/LDPE;
- BOPP/метализиран полиестер/LDPE;
- Полиестер/алуминиево фолио/LDPE.
Полиестерът и двуосно ориентираният полипропилен (BOPP) се използват по-често като опаковъчни ламинати за подправки. Използвания за ламиниране полиестер обикновено е с дебелина 10 или 12 микрона. Филмът е високопрозрачен, с отлична бистрота, гланц и възможности за печат. По този начин се подобрява значително външният вид на продукта. Филмът е с много ниска влаго- и газопропускливост, което го прави идеален за опаковане на капризните подправки. Високата механична якост ограничава щетите по време транспортиране и опериране с опаковката. В структурата на филма липсват добавки, които биха довели до промяна в аромата и цвета на подправката. Към BOPP филмите може да се прилага и топло, и студено запечатване. Един от същностните елементи при този тип опаковки е качественото запечатване. Ако запечатването не е на ниво, продуктът може да бъде сериозно увреден, дори ако опаковката е направена от материали, притежаващи изключителни бариерни свойства.
Многофункционална кетчуп опаковка
Белгийската марка майонези Devos Lemmens пусна на пазара серия от овкусени майонези в многослойни бутилки за стискане с вместимост от 300 мл (1). Опаковките са произведени от RPC Kerkrade. Новият продукт следва успешното представяне на пуснатите по-рано бутилки от същата серия от 450 мл. Компанията, притежание на Campbell Foods, е водещ майонезен бранд в Белгия. До 2007 г. продуктите на компанията се продават в традиционните стъклени опаковки. Пускането на пазара на по-удобните пластмасови шишета е довело до нарастване на приходите с 50%. Новата серия с по-малки размери е направена специално за топлите месеци, когато консумацията на храни на открито значително се увеличава. Това означава, че по-малките бутилки, които компанията предлага, са много по-удобни, когато храна се приготвя в полеви условия — около барбекюто в градината или върху количката за хотдог на тротоара. Както при по-голямата бутилка, така и при варианта от 300 мл дизайнерската концепция подчертава, че бутилката трябва да стои с капачката надолу. Бутилките от PP/EVOH/PP са произведени по метода на издувното формоване и предлагат подходяща кислородна бариера. По този начин срокът на годност на продукта значително се увеличава. В същото време прозрачността на бутилката позволява на потребителите да виждат ясно съдържанието.
Друг клон на RPC — Containers Halstead, са заздравили дългосрочните отношения на доставки с Orkla Group, производител на една от водещите европейски марки кетчуп Felix. Новите 43,2 мм флип-топ капачки (2) са използвани от две фабрики на компанията в Австрия и Румъния. Те удовлетворяват изискванията на Orkla Group, които включват индукционно фолио за горещ печат, горещо пълнене и съвместимост със съществуващия дизайн на бутилките.
Многослойна бутилка от RPC представи и водещият литовски производител на сосове Orionna JSC Kedainiai за серията си натурални доматени кетчупи. Фабриката Kedainiai произвежда серия от продукти, бази рани на традиционни тествани рецепти, като майонеза, доматен кетчуп и асортимент от конфитюри. Диспенсърът на бутилката не позволява разливането на течността от стоящата наопаки бутилка. Опаковката е прозрачна, което позволява на потребителя да вижда течността вътре и непрестанно да се убеждава в изключителните качества на съставките на продукта.
Световният производител на сосове Heinz представи новата си миниопакова с двойна функция „потопи и изстискай“ (3). Според създателите си новата опаковка е сред най-радикалните опаковъчни иновации в сферата на хранителните услуги през последните 42 години. Новото пакетче за еднократна употреба разполага с две функции на дозиране — отваряне чрез обелване на задната страна на опаковката, позволяващо храната (например чипс, хапки и др.) да бъде потопена в пълнежа. Другият вариант на отваряне е чрез откъсване на острия връх на опаковката и изстискване на съдържанието върху храната. В допълнение новото пакетче за кетчуп на Heinz съдържа три пъти повече кетчуп, отколкото традиционните му варианти. От производителя заявяват, че новите по-големи пакетчета минимизират нежеланото разливане при отваряне, което значително повишава удобството при ползване.
Италианският производител на запушалки и капачки Capsol е разработил революционна патентована система за затваряне, която премахва вероятността от прокапване на продукта, без да се налага поставянето на клапа (4). Новата капачка притежава патентован вътрешен дизайн, който предлага хигиенично използване и предпазва продукта от разливане до момента, в който течността не бъде изстискана. Капачката може да се ползва за най-различни течни продукти, дори и много разредени. С нея може да се затвори дори съд с вода, без опасност тя да протече.
Unilever Foodsolutions — водещият световен доставчик на хранителни услуги, е разработил серия от пречистени подправки под марката Knorr (5). Опаковъчните специалисти твърдят, че това е едно бързо и просто решение за потребителите, които нямат време за готвене. Продуктовата серия се състои от смесени билки, босилек, чесън, паприка, смес от червен пипер и джинджифил. Новите опаковки представляват улеснение и за професионалните готвачи, които посредством тях ще могат да дозират много по-точно необходимото им количество в началото на всяко готвене.
Лимонът като подправка
Подправката True Lemon (6) представлява специално обработен лимон на кристали, който добавя към храната вкуса на прясно изстискания лимон и има потенциала да доведе до революция в тази сфера. В допълнение можем да кажем, че дизайнерите на опаковката от компанията Blue Marlin са си свършили работата много добре, ако съдим по перфектния и външен вид. Подобно на опакованата маруля и бейби морковите този тип опаковане е нов формат на един много познат продукт, който увеличава случаите на потенциалното му прилагане. True Lemon се прави от 100% естествени съставки, включително лимонови масла и сокове. В него отсъстват калориите, въглехидратите и захарите, както и изкуствените подсладители, консерванти, натрия и глутена. Подправката True Lemon, която е на пазара от 6 години, намира приложения при подправянето на печива, сладкарски изделия и конфитюри.