Как да съхраняват продуктите на труда си максимално дълго време? Въпросът, който вълнувал хората
хилядолетия назад във времето, намерил отговор и той се оказал опаковката
Глинените опаковки
В древността основен материал за направата на опаковки при всички уседнали народи била глината. Отначало с нея измазвали плетени кошници, за да съхраняват течности, а през IV–III хилядолетие пр.н.е. в Древния Изток били изобретени грънчарското колело и пещите за изпичане на керамични изделия.
За най-старата глинена „опаковка“, достигнала до нас, се смята керамичен съд, намерен при разкопките на шумерско селище в планините на Западен Иран през 1922 г. Предполага се, че находката е на не по-малко от 5 хиляди години. Според направения анализ на дъното на съда, той е бил използван за съхраняване на бира. Подобни делви шумерите използвали и за съхраняване на вино. Самите делви били два вида: вертикални (за пиене) и хоризонтални (за съхранение). За да се запази вкусът на напитките, древните запечатвали отвора на съда с парче неизпечена глина — това възпрепятствало проникването на въздух. Външните стени обикновено били „етикетирани“ с изображения, подсещащи за съдържанието: грозд — за вино, хмел — за бира, риба — за морски деликатеси и др. Около 1500 години по-късно в Древна Гърция се появила още една разновидност на „глинената опаковка“ — амфората (сн. 1). Обичайно тя се изработвала с обем 30 литра, с две неголеми, разположени срещуположно до отвора дръжки. Дъното на амфората било закръглено, което спомагало (както и при съвременните бутилки от полиетилентерефталат, или т.нар. PET) за по-равномерното разпределение на налягането в течностите. Амфорите били идеални от гледна точка на древното материално снабдяване със стоки. Те лесно се подреждали на няколко реда в трюмовете на корабите или в пристанищните складове, а завързани една за друга съществено опростявали товаро-разтоварната работа. В амфори превозвали и съхранявали разнообразни продукти, но най-често течности — вино, зехтин, благовонни масла, вода и др. (сн. 2). Амфорите, покрити с глазура, били пригодни за многократно ползване, а неглазираните — за еднократна употреба, след което били унищожавани. Близо до Рим и днес може да бъде видян хълмът Монте Тестачо, състоящ се от парчетата на 53 милиона счупени древни амфори.
Около 1500 г. пр.н.е. върху амфорите се появили маркировки за съдържанието на пренасяните в тях стоки, неотстъпващи по своите данни на съвременните етикети. На повърхността на винените амфори се нанасяли подробни сведения за възрастта на виното, сорта и мястото на узряване на гроздето, обозначавал се и видът му — сухо, полусухо или сладко. По този начин процесът на покупко-продажба се улеснявал, тъй като маркировката се превърнала в безусловна гаранция за качеството на продукта.
Стъклените опаковки
Стъклената опаковка се смята за една от най-древните, а ръчно направеното стъкло — за случайно откритие. Според една от версиите стъклото се появило като страничен продукт на грънчарския занаят. В древността обаче изпичането на глинените изделия ставало в обикновени ями, издълбани в пясъка, а за гориво се използвала слама или тръстика. В създадената при изгарянето пепел, или алкален поташ от контакта на пясъка с високата температура се получавала прозрачна маса, която нарекли стъкло. Според друга версия стъклото се появило като страничен продукт при топенето на медна руда за получаването на мед. Древноримският историк Плиний Стари обаче приписва откриването на стъклото на финикийските морски търговци.
Първите стъклени съдове се появили в Египет и Сирия през втората половина на четвъртото хилядолетие пр.н.е. Малките бурканчета и флакони, предназначени за помади, разкрасяващи кремове за лице и благовонни масла, имали различна форма — кръгла, овална, елипсовидна, продълговата (сн. 3). Древните египтяни отишли дори по-далеч — те пресъздавали човешки фигури, фигури на животни, плодове, зеленчуци и др. от разноцветно стъкло, което украсявали с помощта на гъвкави пластове разтопено стъкло. Стъклените опаковки се произвеждали по метода на формиране на кварцова паста около метална сърцевина или калъп. Разтопеното стъкло се омотавало около металната сърцевина (калъп) или металната форма се потапяла в течно стъкло. След изстиване на стъклото калъпът се изваждал внимателно, а получената заготовка се шлифовала и украсявала. Обикновено обемът на готовата стъклена опаковка варирал от 20 до 50 мл.
Изобретената във Вавилон от сирийски майстори през I в. пр.н.е. стъклонадувна тръба съществено опростила производството на стъкларски изделия и намалила цената им. Стъклонадувната технология получила широко разпространение в Древния Рим. Тъмните времена, последвали падането на Римската империя, се превърнали в най-добрия период за стъкления амбалаж и парфюмните флакони (сн. 4). През XIII в. център на стъкларското производство станала Република Венеция, където започнало производство на венецианско стъкло. Флакони за парфюми и съдове от цветно и млечно стъкло се правели на остров Мурано. Тайните на производството се пазели изключително строго. Опитите за бягство от острова на работници и майстори, запознати с тайните на стъклопроизводството, се наказвали със смърт. Бутилките, произвеждани от венецианските майстори, представлявали истински произведения на изкуството — с причудлив вид, високи и изящни, плоски или почти сферични, те били украсявани с изпъкнали релефни рисунки с изображения на цветя, плодове и сцени от древната митология. Обикновено бутилките се запушвали с тапи и восъчна заливка, върху която фирмата производител поставяла своя печат, гарантиращ качеството на продукта (сн. 5).
Здравите дебелостенни бутилки и бутилките от тъмно стъкло се появили благодарение на въвеждането на патентованата през 1611 г. в Англия пещ за изпичане на стъкло, работеща с каменни въглища. Преди това стъклото се изпичало на дървесен огън, но макар и касиви, стъклените изделия били лесно чупливи. Новата технология за изпичане на стъклото направила производството му значително по-евтино и оперативно (сн. 6). В резултат на това от луксозни стоки стъклените изделия се превърнали в подходящи за търговия разнообразни продукти. Така през XVII в. в Лондон в стъклен амбалаж с етикет започнали да се продават „патентовани“ лекарствени средства — еликсири, балсами и хапчета. Прието е именно това стъклено опаковане на „патентовани“ лекарства да се счита за начало на съвременните опаковки (сн. 7).
Към стъклените бурканчета с хапчета и кремове за мазане се залепвали многословни етикети, приличащи повече на рекламни афиши, отколкото на съвременните си събратя. Освен името на лекарството върху етикета се изброявали излекуваните с негова помощ хора, както и различните болести, при които то е помогнало. По този начин етикетът се превърнал в гаранция за съдържанието. Така например в инструкцията към хапчетата Bandrech, които се продавали от американските пътуващи търговци в началото на XIX в., се казвало: „За каквато и да е простуда или кашлица, астма или охтика, тифусна или маларична треска, коклюш, колики или морбили — хапчетата Bandrech ще Ви помогнат повече, отколкото всички лекарства на която и да е от всичките аптеки.“
Промишленото производство на стъклен амбалаж започнало с изобретяването на пресованото стъкло през 1824 г. В края на XIX в., благодарение на американския инженер Майкъл Оуенс и неговата машина за изработка на бутилки, производството на стъклен амбалаж станало автоматизирано. Към 1920 г. в САЩ работели повече от 200 машини на Оуенс.
Стъкленият буркан се появил за първи път в началото на XIX в. благодарение хрумването на шотландеца Джент Кейлър да съхрани сладкото си от портокали в стъклени делвички с широк отвор. Изобретената през 1872 г. винтова капачка направила употребата на бурканите и бутилките много по-удобна, а изобретената и патентована от Уйлям Пейнтър метална капачка във формата на обърната надолу отворена корона станала причина за появата на световноизвестната бутилирана бира Budweiser.
През XIX в. производството на стъклен амбалаж в Русия също било в подем. В средата на века руските производители вече ползвали технологията на машинното леене на бутилките, която им позволявала да оформят точна геометрична форма. Въвеждането на тази технология спомогнало за увеличаване разнообразието на бутилковите форми — затова на всяка напитка в страната съответствала бутилка с различна форма и цвят. Имало бирена бутилка, ликьорна, конячна, обикновена, бутилка тип гарафа, бутилка за шампанско, бутилка за излет и др. С особена популярност в Русия се ползвали бутилките с вместимост от литър и четвърт (т.нар. штоф) с четириъгълна продълговата форма и късо гърло. Свои фирмени бутилки имали и всички известни руски компании за производство на маркови водки. Така например бутилката на Търговска къща „П. А. Смирнов“ се познавала по конусообразната форма, а виненият магнат Шустов пълнел своя известен коняк в предпочитаните от него бутилки с форма на гарафа. Фирмата „Бекман и Ко“ пък въвела в оборот бутилката-флагче. Пазарната борба между производителите на алкохол ги заставяла да пускат много оригинален стъклен амбалаж. Пример за това са бутилките с форма на седящ турчин, на Айфеловата кула, на чувалче за пари и дори бутилките — бюстове на Пушкин и Скобелев.
През XX в. оригиналната стъклена опаковка станала неотделима част на много запазени марки. Женствената бутилка на „Кока-Кола“, високата шестостенна бутилчица на фирмата за сосове „Хайнц“, напълно прозрачната бутилка на водка „Абсолют“, геометричният флакон на парфюма „Шанел № 5“ и предвзетият флакон на парфюмите „Дали“ могат да бъдат разпознати дори на тъмно чрез пипане.
Универсалната опаковка
Предшественик на универсалната опаковка били кожените, ютените и памучните чували, предназначени за съхранение и превозване на насипни стоки и продукти. Появата на книжния пакет в началото на XVIII в. подпомогналa развитието на хартиената промишленост в Европа. Книжният пакет бил по-лек и по-евтин от своите кожени и платнени предшественици, а на неговата повърхност било възможно да се нанасят надписи и рисунки с типографски способи. В Русия, както и в Европа, хартиените опаковки се използвали за опаковането на тютюн, пудра, брашно, зърно и разнообразни хранителни и други стоки.
Първата машина за производство на книжни опаковки се появила в щата Пенсилвания през 1852 г. Този вид опаковка станала много популярна, но въпреки всичко била недотам удобна, пък и съществувала голяма вероятност от скъсване. През 1870 г. изобретателят Лутър Кроуел патентовал технологията за изработването на опаковката с плоско дъно. Нововъведението било рекламирано по много успешен начин и скоро от едноцветни опаковките и пликовете станали цветни с помощта на рисунки, нанасяни по метода на плоския печат. Така, подобно на древногръцката амфора, хартиената опаковка се превърнала в универсален амбалаж (сн. 8).
Алтернативи на хартиената опаковка нямало чак до 1957 г., когато в САЩ била изработена и пусната в действие първата в света автоматична машина за производство на опаковки със странични шевове от новооткрития материал полиетилен. Постепенно хартиените опаковки били изтласкани от полиетиленовите. През 70-те години на XX в. към полиетиленовите пликове били добавени дръжки, а през 1982 г. се появила полиетиленовата опаковка тип „фланелка“ (сн. 9).
Днес обаче така ценното качество на полиетилена да се ползва дълго — т.е. да не подлежи на лесно разграждане, е причина за повсеместно екологично замърсяване. Затова в много страни са въведени ограничения за производството и употребата на полиетиленов амбалаж и много учени търсят печеливши алтернативи на полиетилена. Пример за заинтересоваността към промените в климата е първата зона, свободна от полиетиленови опаковки, появила се още през януари 2004 г. на далечния остров Кангаро в Австралия, както и стартиралата във Великобритания инициатива за производството на първите в света опаковки от биоразградими материали.
Картонената кутия
В края на XVIII и началото на XIX в. производството на кутии от дърво и картон в Европа и САЩ се обособило като отделен занаят. Изрязването и складирането на картонените заготовки се правело ръчно. Първоначално готовите кутии имали кръгла или овална форма, тъй като било по-лесно този гъвкав материал да се извие, отколкото да се сглобяват отделни части и да му се придава квадратна форма. Картонените кутии били предпочитани от ювелири, аптекари, сладкари (основно производители на бонбони), но не били особено удобни за съхранение в складови пространства, тъй като заемали много място. През 1850 г. проблемът със складирането на готовите опаковки частично бил решен с появата на първата сгъваема кутия. Проектът обаче не бил твърде успешен, тъй като продавачът трябвало да извива картонената заготовка около дървена форма в присъствието на клиента. Първата наистина удобна сгъваема кутия била измислена от Робърт Геър през 1879 г. В печатницата му в Бруклин, при повреда металният линеал на печатната машина започнал да прави еднакви прорези в картона за опаковки. Това навело Геър на мисълта да използва наточени ножове за отрязването на картонени кутии и тъпи — за оформянето на картона и осигуряването на еднакво прегъване. Създаденият в резултат на това процес на печат му позволил да произвежда до 7500 кутии на час. Първият опакован в сгъваема картонена кутия продукт станали „Квакерските овесени ядки“, появили се 7 години след изобретението на Геър.
Откриването и въвеждането в производство на белия дървесинен картон във Франция значително допринесло за подобряване качеството на изображенията върху картонената опаковка и тя се наложила като истински фаворит на опаковъчната индустрия (сн. 10).
Опаковъчната хартия и гофрираният картон
До края на XVII в. хартията се използвала изключително рядко за опаковaне, тъй като се изработвала ръчно и била скъпо удоволствие. До наши дни са запазени веществени доказателства за това, че в края на XVI в. в Нидерландия за съхранение и защита от ръжда на игли се използвали специални пакетчета от сиво-черна хартия. Приблизително по същото време немските лавкаджии и бакали започнали да опаковат своите стоки в хартиени чувалчета или торбички, сгънати от книжни страници. За целта те използвали купените от издатели на книги неподвързани томове. Хартията поевтиняла след въвеждането на изобретената в епохата на Великата френска революция от Луи Робер машина за хартия, както и след патентоването в Англия на рулонната хартия през 1807 г. Въвеждането на тези изобретения и появата на литографията — новата печатна технология, позволяваща да се печатат сравнително нескъпи цветни отпечатъци, довело до значителен ръст при производството на етикети. През XIX в. се появили специални видове опаковъчна хартия. Във Франция през 1827 г. била изобретена импрегнираната хартия. Тя била евтина и покрита от едната страна с безир, което позволявало с нея да бъдат опаковани по-широк кръг стоки. През 1853 г. във Великобритания бил издаден патент за т.нар. пергаментна хартия.
Появата на гофрирания (нагънат, плисиран) картон била свързана с необходимостта да се създаде не просто опаковъчен материал, а такъв, който осигурява защитата на стоката от механични повреди. През 1871 г. американецът Албърт Джонсън предложил гофрираният картон да се използва за опаковане на стъклени колби и бутилки. Три години по-късно — през 1874 г., бил патентован двуслойният гофрокартон, а притежател на патента станал американецът Оливър Лонг, който предложил към гофрокартона да се залепва плосък слой хартия. Първата машина с механична трансмисия за производство на двуслоен гофрокартон и навиването му на рулони била пусната през 1881 г. в САЩ. През 1882 г. американският поданик Робърт Томпсън патентовал трислойния гофрокартон. Години по-късно — през 1916 г. се появил петслойният, а през 1953 г. — и седемслойният картон. Оттогава досега видът и размерите на гофрокартоните варират в зависимост от изискванията на пазара.
Ламаринената кутия и консервеният буркан
XVI в. подарил на света първите ламаринени кутии — табакерите, направени от листов бронз или мед. Изделията били прототип на ламаринените кутии, гърнета, буркани, кутийки, сандъчета, големи метални сандъци, варели и ракли, станали популярни през XVIII и XIX в. (сн. 11). Масовото производство на опаковки от метална ламарина започнало в средата на XIX в. в добрата стара Англия. Отначало се произвеждали серийно кутии за бисквити. След това в ламаринени кутии започнали да продават чай, сладки, цветни захарни бонбони и други хранителни продукти. Ламаринените кутии, гърнета и буркани били изкусно украсявани и по този начин изпълнявали не само ролята на опаковки, но и на предмети за кухненско обзавеждане. Така с течение на времето украсата с натруфени щамповани ламаринени кутии се превърнала в традиция за някои страни. В Русия производството на ламаринени опаковъчни кутии започнало през 80-те години на XIX в. Отначало върху кутиите се лепяли книжни етикети, а по-късно информацията за продукта се отпечатвала директно по метода на хромолитографията. През 1810 г. англичанинът Питър Дюранд предложил ламариненият буркан да се използва за опаковка на консервирани продукти. Така се появила консервената метална опаковка. За Дюранд всичко било просто — ламариненият капак се запоявал към металното тяло на буркана, осигурявайки абсолютна херметичност на съдържанието. Две години по-късно — през 1812 г., в английския град Бърмъдси било основано първото производство на консерви в ламаринена опаковка, а след година пробните партиди заминали за изпитания във флота и армията.
Отначало консервените буркани се произвеждали от толкова дебела ламарина, че понякога консервата изобщо не можела да бъде отворена. С печална слава се сдобила четирифунтовата консерва печено телешко, която издържала две арктически пътешествия (1824 и 1826 г.) на капитан Уилям Пер и се върнала непокътната в пристанището, тъй като никой от членовете на екипажа на кораба „Хекла“ не успял да я отвори. В качеството си на ценен експонат консервата престояла неотворена в Британския военноморски музей до 1938 г., когато учени извадили съдържанието ¢ за изследване. Анализът показал, че консервираното преди повече от 114 години месо не било загубило хранителната си стойност и било годно за консумация. След изобретяването през 1865 г. на уред за отваряне на консерви консумацията на консервирани храни се увеличила значително. През 30-те години на XIX в. по рафтовете на магазините в Европа и Америка се продавали консервирани стриди, месо, плодове и зеленчуци, а през 40-те години в Русия било изобретено и консервирано млякото на прах.
Най-известната консервена кутия в историята станала бяло-червената опаковка за концентрирани супи на търговската марка „Кембъл“. И не случайно — етикетите за различните видове супи били изработени от небезизвестния американски художник от словашки произход Анди Уорхол. Господин Уорхол дори увековечил супената консервена кутия в нарисуваната от него картина, наречена „12 кутии супа „Кембъл“.
Тубичките
За рождена година на тубичката се смята 1841, когато американският учен и художник Джон Ренд патентовал изобретените от него оловни тубички за бързоизсъхващи бои за рисуване. Благодарение на тези тубички цветовата палитра на художниците се обогатила значително, тъй като били създадени над 90 нови нюанса, сред които: син кобалт, сиена печена кафява, турско синьо, бургундско червено и др. Следващ етап в историята на тубичките станала изобретената през 1850 г. от зъболекаря от Ню-Ландън — Уошингтън Шефилд паста за зъби, която се борела с кариеса много по-добре, отколкото праха за зъби. За опаковка на своето гениално изобретение Шефилд решил да използва матални тубички, но за съжаление пропуснал да патентова откритието си. По-предприемчив от него се оказал нюйоркският аптекар Колгейт, който няколко години по-късно заимствал опита на Шефилд и патентовал тубичката за зъбна паста като собствено изобретение. Така се появила световноизвестната паста за зъби „Колгейт“, а през 1890 г. фирмата „Колгейт-Палмолив“ за пръв път пуснала на пазара паста в тубички от добре известния ни тип (сн. 12). Постепенно калаят и оловото, използвани за направата на първите тубички, били заменени с алуминий, а по-късно — с пластмаса. Въпреки това тубичката запазила своята първоначална форма (сн. 13).
„Космическата одисея“ на тубичките започнала през 1964 г., когато в един от химкомбинатите на Естония било организирано производството на алуминиеви туби с голям размер за опаковане на хранителни продукти за съветските космонавти. Тубите обаче се оказали с много малък отвор — само 6 мм и можело да бъдат използвани единствено за течно или пастообразно съдържание. За да направи възможно пълноценното хранене в орбита, през 70-те години на XX в. Тирасполският завод за металолитография усвоил производството на туби с 8-милиметров отвор и това продължило до 1985 г., след което производството било пренасочено към парфюмерийно-козметичната фабрика „Свобода“.
Целофанът
Прозрачен, влагонепроницаем и блестящ, целофанът буквално вършел чудеса. Независимо от икономическата депресия в САЩ през 30-те години на XX в. той продължавал да бъде предпочитан като опаковъчен материал, тъй като придавал особена свежест на продуктите. Откривател на целофана през 1911 г. станал швейцарски химик, опитващ се да изобрети покритие на покривките за маса, което да ги предпази от петна. След патентоване и усъвършенстване на продукта от компанията „Дю Пон“ през 1927 г. производството на целофан придобило промишлени мащаби (сн. 14).
Пластмасовите опаковки
Ерата на пластмасите започнала през 1907 г., когато немският учен Фридрих Кипинг открил силикона, а белгийският му колега Лео Хендрик Бекелен изобретил фенолформалдехидната смола. Двете открития преобразили света. В качеството си на заместител на естествените материали пластмасата била използвана дълго време, тъй като била подходяща за създаването на изящни обтекаеми форми, наложени от съвременния дизайн. Дълги години пластмасата не намирила подходящо приложение в областта на опаковъчното производство. Едва по-късно — по време на Втората световна война, производителите се сетили за нея. Ярък пример за това станал американският етилцелулозен флаг със завинтващо се капаче, произвеждан за войниците. В пластмасови форми се опаковали медикаменти, продукти и оръжие. Целофанените вторични опаковки на американските цигари и топлинно оформените блистер-опаковки за лекарства също се появили по време на Втората световна война.
Полученият през 1941 г. от английските химици Уинфийлд и Диксън полиетилентерефталат (PET) започнал да се употребява за опаковъчни цели едва в началото на 60-те години. От полиетилентерефталат се произвеждали: тъкани за чували, меки контейнери, разтягащи се и залепващи се ленти и др. В началото на 70-те години специалисти от фирмата „Дю Пон“, САЩ се научили да правят заготовки от PET и да издуват под налягане от тях бутилки за газирани напитки.
Опаковките тип тетраедър
„Досега нито веднъж в историята на човечеството математическа идея не е намирала толкова успешна практическа материализация“ — тези думи на великия датски физик Нилс Бор се отнасят за знаменитата тетраедърна опаковка за мляко и млечни продукти „Тетра пак“. В действителност историята на „Тетра пак“ опаковката започнала с идеята на шведа Рубен Раусинг за създаване на принципно нова, евтина и хигиенична опаковка за мляко и млечни продукти. Пътят от идеята до създаването обаче се оказал дълъг — цели 24 години — чак до основаването на неголямото предприятие „Окерлунд и Раусинг“, което Раусинг създал през 1929 г. заедно със своя приятел и съмишленик Ерик Окерлунд. Не без успех били създадени няколко разновидности на опаковките за захар на пясък, брашно и други насипни продукти, но опаковката за мляко се оказала най-добрата идея. Знаменитата опаковка с квадратна форма била изобретена едва през 1944 г. от Ерик Валенберг — сътрудник на фирмата „Окерлунд и Раусинг“. Докато седял в дома си и майсторял хартиени макети на опаковки, г-н Валенберг направил четиристенната пирамида (тетраедъра) и бил сигурен, че именно тя е идеалната форма за съхранение на продукти. Пирамидата имала няколко предимства пред всички останали форми — била лесна за конструиране, лесна за пълнене, удобна, заемала малко място и най-важното — била изключително преносима. Разбира се, минало време, преди новата опаковка да бъде пусната в производство. Първата опаковъчна линия за тетраедърни опаковки била конструирана през 1952 г. от шведската млечна асоциация „Лундаортенс“. Тя била предназначена за пакетиране на мляко за деца в опаковки с обем 100 мл. През 1953 г. тетраедърните опаковки се наложили в най-големите млекозаводи в Стокхолм, а по-късно и в цялата страна. Извън Швеция първа инсталирала оборудването „Тетра пак“ компанията „Астер Милкверк“ от немския град Хамбург. Оттук насетне започнало триумфалното шествие на „пирамидките Тетра“ във всички точки на света.
През 1961 г. била разработена антисептична разновидност на опаковката и срокът за запазване на млечните продукти рязко се удължил. През 1974 г. от канадската фирма „Лийтъри Сит“ за първи път в света опаковали плодов сок в квадратна „тухличка“ Тетра пак.
През 50-те години на XX в. безалкохолните напитки и бирата се наливали предимно в стъклени бутилки. Стъкленият амбалаж се връщал на бутилиращите производители за многократно ползване и бил неудобен за складиране в супермаркетите. Поради тази причина в големите градове на Америка супермаркетите продавали безалкохолни напитки и бира само в горещите летни месеци. Този проблем бил решен частично с появата през 1953 г. на консервената кутия, издържаща високото вътрешно налягане на бирата, но от друга страна, тя не била пригодена за пълнене с газирана вода и безалкохолни напитки. Проблемът отпаднал с изобретяването на алуминиевата кутия през 1958 г. и на капачето с пръстен през 1963 г. Всъщност имало трудности, тъй като за отварянето било нужно специално приспособление (нож, отварачка или др.). Не било лесно и проектирането на пръстенчето за отваряне на кутиите, тъй като често при отварянето им то се отчупвало и достъпът до съдържанието ставал невъзможен. Изминали още няколко години в проектиране на пръстенче от материал, непозволяващ откъсването му от капака на кутията. През 70-те години на XX в. компанията Кока-Кола практически напълно преминала към бутилиране на своите напитки в кутии от алуминий и в бутилки от полиетилентерефталат (PET-бутилки).
Няма съмнение, че най-съвършените опаковки са създадени от природата, но кой знае — може би в близко бъдеще учените ще създадат универсална опаковка, наподобяваща твърдостта и невероятия естествен цвят на портокала, съхраняващ сочната мекота на вътрешността на плода.