Днес водите и безалкохолните напитки се предлагат в най-различни форми и размери — от цилиндричните алуминиеви кутии и стоящите пликове с всички видове приспособления до квадратните картонени кутии тип Tetra Pak. Въпреки това най-често срещаният тип опаковка си остава традиционната стъклена или пластмасова бутилка (предимно PET). Тя бива предлагана в най-различни размери и пропорции, но винаги е цилиндрична и стесняваща се в горната част, така че изливането или директната консумация на напитката да бъдат удобни. Когато става дума за складиране и транспорт обаче, формата на стандартната бутилка се оказва далеч от оптималната. Законите на евклидовото пространство не позволяват бутилките с цилиндрична форма да бъдат наредени плътно една до друга и да заемат целия разполагаем обем. Проблемът се оказва още по-голям, когато имаме пред себе си опаковка със стесняваща се горна част (гърлото). В този случай неизползваният обем нараства значително. За това отчасти „вина“ имат и дизайнерите, за които оптималното използване на транспортните и складови ресурси рядко е от първостепенно значение при създаването на опаковки на продукти за директна консумация.
Най-добрият начин опаковката да оползотворява максимално мястото е да бъде с формата на правоъгълен паралелепипед или куб. Това решение са приели в кипърската опаковъчна компания Cubis в сътрудничество с шведското дизайнерско студио Love for Art and Business. Патентованата кутия е с формата на куб и има капачка на винт, монтирана в един от горните ъгли. Резултатът е лесна за използване и складиране опаковка с нестандартен външен вид. Ефективността на кутията личи и от факта, че три кубични опаковки от 250 мл заемат същия обем, колкото и бутилка от половин литър. По този начин индиректно се намаляват емисиите от въглероден двуокис, отделени от дейността по транспорта им. Допълнителните ползи за околната среда се състоят в използването на рециклируеми пластмасови материали, които в момента са в процес на разработка.
Друго предимство на тази разработка е, че може да бъде пусната на съществуващите пълначни, запечатващи, етикетиращи и опаковъчни машини, въпреки че трябва да бъдат направени някои промени в настройките. Дизайнът на Cubis се приема изключително добре от потребителите и най-вече от групата в тийнейджърска възраст. Формата прави опаковката толкова удобна за използване, че дори малко дете може да я хване стабилно с една ръка.
PET бутилки с висока прозрачност
Компанията за производство на напитки AriZona пусна на пазара новата си серия функционални напитки под марката Rescue Water, опаковани във високотехнологичните бутилки на Constar.
Тъй като Rescue Water е напитка, която се пълни в горещо състояние, тя се нуждае от бутилка, издържаща на високите температури и налягане при пълначния процес. Производителите на бутилки традиционно разчитат на технологията на шестостенните бутилки с вакуум. Опаковката на Rescue Water е направена по технологията X4 на Constar, която позволява цилиндричен дизайн. Едно от предимствата на новия дизайн е, че създава усещането за стъклена бутилка. Тази технология оптимизира максимално процеса на горещото пълнене и етикетиране. Цялостната геометрия на бутилките е създадена така, че да позволи необходимият вакуум за горещото пълнене да се образува в основата на бутилката. По този начин стените на бутилката остават цилиндрични, твърди и гладки (неизкривени). Тези качества на бутилката позволяват успешното й преминаване през тестовете и ефикасното й прилагане към пълначните и етикетиращи линии. При еднослойните бутилки е използвана технологията на Constar DiamondClear. Чрез нея в монослоя на опаковката се влага агресивен кислороден абсорбер, който е примесен в PET материал. Неговата цел е да защити свежестта, вкуса и цвета на налятата напитка, като същевременно придаде стъклена прозрачност на пластмасата. Кислородният абсорбер е с особена важност за продуктите на марката, тъй като те не съдържат никакви допълнителни консерванти.
За допълнителното визуално въздействие на опаковката допринасят и свиваемите етикети, които са отпечатани в ярки цветове и с опростен графичен дизайн, спомагащ за отличаването на различните вкусове на марката.
Морска вода в кутия
Опаковъчните производители Smurfit Kappa създадоха нови контейнери тип bag-in-a-box за бутилирана морска вода, предназначена за кухните на професионалните готвачи. Пречистената морска вода е взета от района на Външните Хебриди (Северозападна Шотландия) и се продава в контейнери от 3 или 20 литра или в съдове с размери по желание на клиента. Извадената от морето вода преминава през филтър, който премахва всички частици пясък, мръсотия и ръжда, преди тя да бъде пренеса с танкер до шотландския град Дънбар. Там водата преминава през серия тестове, от които се вижда дали отговаря на европейските стандарти за безопасност на водата за пиене, след което бива преливана в опаковките.
Бутилки за вода от хартия и картон
Едно от универсалните предимства на хартиените кутии за напитки е, че когато са без съдържание, могат да се превозват сгънати, за разлика от пластмасовите и стъклените, като съотношението към заемания обем в превозните средства и върху стелажите е 1 към 5 в полза на хартиените. Освен това, ако са направени с подходяща технология, тези кутии са напълно рециклируеми. Един от добрите примери за опаковане на сокове и води с хартия е контейнерът Boxed Water — иновативен опаковъчен проект на едноименната компания. Създателите на опаковката твърдят, че 85% от материала е извлечен от дървесина, добита от специално отглеждани за целта дървета. За да изтъкнат още по-добре своята екологична загриженост, те заявяват, че пренасочват 10% от приходите към фондации за защита на горите и водните ресурси. Друг ефектен пример в раздела хартиени опаковки за вода е авангардната хартиена бутилка „360“ на Brandimage. Тя е първата по рода си в света, която е изградена изцяло от хартия, направена е изцяло от възобновяеми ресурси и е 100% рециклируема. Опаковката може да бъде използвана за различни видове приложения, сред които всички видове сокове и минерални води.
Елегантно дизайнерско решение от Old Orchard
За да постигнат ефектен и ясно разпознаваем външен вид за своята нова марка сокове Very Cherre™, производителите от Old Orchard са комбинирали ловящите окото закръглени бутилки на Saint-Gobain с капачките на винт в ярки цветове на Crown. Облата форма на бутилките създава луксозен външен вид на соковете, но също така ограничава количеството информация, която може да бъде изписана върху етикета. Тук обаче ролята на капачката е незаменима, тъй като страничната й част се превръща в много удобна платформа за брандиране, върху която са изписани надписи като „Богат на антиоксиданти“ и „Супер премиум“. Ефектът на новата опаковка се подсилва от контраста на червения цвят на бутилката и зелената капачка, който индиректно предава посланието за качество и здравословност на напитката.
Газирани плодови сокове в алуминиева кутия
Точно навреме за горещите летни месеци от Nestle USA обявиха пускането на пазара на нова серия от газираните сокове Juicy Juice в алуминиева кутия. Интересното в случая е, че соковете са направени от напълно естествени съставки и след това са газирани в лека степен. Целта на създателите им е да „яхнат“ тенденцията за здравословно хранене и да превърнат соковете в привлекателна алтернатива на изкуствените газирани напитки (част от които също са опаковани в алуминиеви кенове). Показателно за това е, че част от местата, където ще се предлага напитката, са училищата и детските центровете за забавления. За да се харесат на бъдещите невръстни потребители, кутиите за соковете са направени с привлекателен дизайн и размери, позволяващи здраво захващане от детските ръце.