За хранително-вкусовия сектор е характерен постоянният стремеж за диференциране на продуктите. Силната конкуренция води до непрекъснато разработване на иновативни решения за удължаване трайността на продуктите. Например храни, традиционно опаковани в буркани или консервени кутии, на някои места започват да се предлагат в пластмасови опаковки с трайност до една година. Така днес технологиите отварят нови хоризонти пред опаковъчния дизайн.
Една от основните причини за засиленото потребление през последните 15 години на консервирани храни, опаковани в стъклени буркани или метални кутии, е намаленото количество на предлаганите на пазара свежи храни. Днес секторът преживява трудни времена, в които пазарът е доминиран от собствените марки и ниските цени. Конюнктурата в продажбите на консервирани храни се промени значително и бъдещето им не изглежда никак розово. Въпреки това светлина в тунела има и тя идва от иновациите в рецептите и в опаковането.
Датската компания за рибни деликатеси Larsen Danish Seafood представи на пазара няколко вида продукти с дълъг срок на годност в удобна за използване пластмасова опаковка, които се разпространяват в Германия, Австрия и Дания. С това компанията стартира процес на фундаментални иновации в една пазарна ниша, в която опаковъчните технологии не са се променяли от години.
Важната стъпка, която Larsen Danish Seafood предприемат, се корени в желанието за създаване на по-удобно за потребителя опаковане за риба, което може да бъде използвано лесно и от деца. Рибните деликатеси се поставят в пластмасови съдове от серията AMPET, с които се постига трайност и качество на съхранение като при металните консервени кутии. Този тип опаковки могат да бъдат запечатвани херметично, което им позволява да влязат в ролята на консервени кутии, буркани и трислойни опаковки тип PP/EVOH/PP. Процедурата на обработка изисква съхраняваните на стайна температура консерви да се стерилизират, а предназначените за съхранение при ниски температури да се пастьоризират. AMPET е конкурентно решение, което предоставя възможност за пестене до 40% на енергия и материали в сравнение с производството на стъклени или метални опаковки. Новите опаковки изискват по-малко място за съхранение и могат да бъдат подреждани по оптимален начин. От жизненоважно значение е и ниското ниво на миграция на продуктите, които се съхраняват за по-дълъг период.
Гъвкавостта и разнообразието на дизайна на пластмасови опаковки в сравнение със стъклените и метални опаковки, са огромни. Атрактивният дизайн на опаковката позволява на потребителя да сервира храната директно от опаковката. Друг пример е пазаруването на няколко малки порции в перфорирани опаковки, което дава възможност за консумиране на прясно разопаковани продукти при всяка порция. Съдовете AMPET могат да се използват и в микровълнова фурна.
Потребителите, разпространителите и производителите оценяват предимствата на дълготрайните продукти, опаковани по този начин. Потребителите няма нужда да пазаруват толкова често, а разпространителите и производителите се радват на по-лесна обработка на консервите в сравнение с тези на свежите или замразените храни. Бъдещият успех на дълготрайните хранителни продукти зависи от постигането на продуктова диференциация чрез нов дизайн и рецепти.
Ексклузивните собствени марки
В допълнение към евтините частни марки на пазара се появява нова тенденция. Разпространителите започват да произвеждат собствени марки, при които фокусът се измества от цената към качеството и други акценти на потребителското търсене. Например един от „специалитетите“ на Marks&Spencer е поставянето на фокус не само върху качеството, но и върху етиката и защитата на животните. Друг пример е датската верига супермаркети „Данск“, която лансира своя собствена марка продукти, като основният фокус е върху качеството. При представянето на такива собствени марки възприятието на потребителя може да бъде силно повлияно от опаковката. Наистина тези продукти нямат дълъг срок на годност, но производителите на дълготрайни консервирани продукти биха могли да ги догонят по успех, избирайки правилните опаковки. Най-сериозната трудност по пътя към тази цел са инвестициите в нови технологии и преодоляването на предразсъдъците на потребителите, свикнали от години със стъклените и металните опаковки.
Свежият вид е от ключово значение
Много от най-разпространените консервирани продукти ще останат на пазара поради простия факт, че не биха могли да бъдат заместени от свежи или замразени аналози. При някои екзотични храни, като бамбуковите стръкове например, трудно могат да се намерят алтернативи на класическите методи. Има и продукти, чиито вкусови качества стават по-добри при консервиране — много хора предпочитат консервираната царевица пред замразената, и дори пред свежата. Въпреки всичко нуждата от промяна е осезаема. Тя може да бъде постигната чрез придаване на по-свеж вид на продуктите чрез опаковането им в пластмасови опаковки, имитиращи вида на свежи и охладени краткотрайни продукти.
Дълготрайните хранителни продукти могат да имат светло бъдеще, но за целта са нужни иновации. Таргетираният пазар трябва да включи и младите хора, качеството на рецептите трябва да бъде подобрено, а самите рецепти — да са по-разнообразни и по-здравословни. Не на последно място, за да има успех, комбинацията от опаковка и продукт трябва да изпраща правилните сигнали към потребителите.