Много преди Интернет, мобилните телефони и скъпия бензин, млякото се доставяше в стъклени бутилки. Днес по-възрастните хора си спомнят, че стъклената опаковка е осигурявала по-свежо и по-вкусно мляко. Те с удоволствие виждат, че в различни места по света практични и предприемчиви производители, вместо да доставят млякото на търговци на едро, го разфасоват в стъклени опаковки за магазинната мрежа. Но не само носталгията поражда това приятно чувство — хората разбират, че е по-добре да консумират чист продукт в чиста опаковка, която се рециклира, а не се изхвърля масово, както пластмасовите бутилки и картонените кутии.
Ако се вгледаме внимателно в многообразието от нови стъклени опаковки ще видим, че един нов подход към потребителите постепенно и уверено си пробива път. При безалкохолните напитки стъклената опаковка осигурява добри възможности за премерена емоционална връзка с консуматорите. Тази връзка обикновено се изгражда около чистите природни продукти и техните вкусови качества. Така на потребителя се представя по-скоро нова ценностна стойност, отколкото имиджа на самия продукт, обикновено създаван чрез естетичен опаковъчен дизайн. Информацията за полезността на продукта, отпечатана върху етикета, се съчетава чудесно с избора на опаковъчния материал — стъклото, което е „по-чисто“. Негови съставки не проникват в продукта и вкусът му е истински, то е подходящо и за опазване на околната среда от замърсяване с употребени опаковки. Тези ценности никога не са били толкова уместни за потребителя, както сега. Това се доказва от изследвания сред различни групи потребители — повечето смятат, че стъклената опаковка осигурява оптимален вкус и преснота за консуматора в сравнение с другите опаковъчни материали.
Днешните потребители са по-изтънчени, по-проницателни и налагат високи стандарти за всичко свързано с техния живот. Това се отнася и за храните и напитките — изискват се по-малко сол, наситени мазнини и изкуствени консерванти, търсят се природно (естествено) култивирани и произведени продукти, ударението се поставя на местните и сезонните по природа храни, набляга се на по-силните вкусови усещания и преживявания.
Растящото значение на преживяването при консумацията на хранителни продукти създава ответна реакция и взаимодействие с конкретния продукт, които му придават нова стойност и го превръщат от обикновен продукт в нещо изключително, дори незаменимо. Тези аспекти на продукта и/или неговата опаковка могат да преобразят преживяването на консуматора, като изграждат силна и трайна асоциативна връзка потребител-продукт. В тази връзка най-добре се представя стъклото като опаковъчна среда за доставяне на приятни вкусови преживявания до потребителя, което вече се използва от сектора на безалкохолните напитки — осигуряване на здравословни, изцяло естествени и вълнуващи вкусове, които пък заслужават чиста и естествена опаковка.
Друга тенденция е ударението, което се поставя все по-силно върху етиката на продуктите. Това се отнася не само до тяхното съдържание, но и до тяхната опаковка, която потребителят оценява от етична гледна точка, свързана с доверието към марката.
Потребителите все по-настойчиво изискват от традиционно „своите“ марки да вграждат в себе си екологични и социални отговорности, а това влияе с растяща сила върху техния избор на марка.
Тук стъклото отново има своите присъщи предимства — то е единственият опаковъчен материал, който може да се рециклира безкрайно, в затворен цикъл, без загуба на качество, при наличие на рециклираща инфраструктура. Това е важно за търговските вериги, които вече избягват практически нерециклируеми опаковъчни материали, т.е. за които няма действащи рециклиращи мощности.
Тъй като потребителите стават все по-съзнателни привърженици на опазването на околната среда, техният избор ще отразява значението, което отдават на устойчивото развитие и рециклирането. Тъй като в този микс опаковката е ключова съставка, производителите на храни и безалкохолни напитки вече гледат на стъклото с по-други очи — то е добро за околната среда, за потребителя и за търговията.
При определянето на победителите за 2006 г. в единствения за САЩ конкурс за потребителски стоки в опаковки от стъкло, президентът на Института за опаковки от стъкло казва: „Производителите на потребителски продукти, които избират стъклените опаковки, осигуряват на клиентите си по-висока стойност и по-добър стил на живот. При сегашния ръст в производството и пазарите на органични продукти, производителите на органични храни, козметика и парфюми гледат на стъклото като на органична опаковка“.
Стъклото предоставя почти неограничени възможности за иновации във форма, цвят, дизайн, прозрачност, структура и множество методи за декорация. То позволява отличителните белези на марката да бъдат буквално отлети и да се създаде качествена опаковка, изпъкваща всред останалите.
Тези качества на стъклото подбуждат търсенето на нови възможности както от производителите на продукти, така и от производителите на стъклени опаковки.
Освен класическите примери за превръщането на формата в незабавно разпознаваема марка или икона, фолийното етикетиране на стъклените опаковки отбелязва много бърз растеж.
Днес за отличаването на марките и за промоционални цели има на разположение различни видове мастила, филми и ефекти. В сравнение с традиционните хартиени етикети с водоразтворими лепила, чувствителните на натиск етикети, например, в комбинация с релефен, флексо- или сито печат, осигуряват множество ефектни изпълнения, вкл. изгледа „като че ли е без етикет“.
Ренесанс на опаковките от стъкло?

Още статии от същата категория
-
Автор: ProPack Magazine
0 Връзката между емоционалната ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Опаковане на готови храни -
Автор: ProPack Magazine
0 Тубата – нашият ежедневен ... -
Автор: ProPack Magazine
0 За металните опаковки -
Автор: ProPack Magazine
0 За картонените опаковки и марките -
Автор: ProPack Magazine
0 Опаковъчните иновации през ...