Днес конкуренцията между опаковъчните материали излиза от рамките на традиционализма. Необходимостта от устойчиво опаковане им дава нов живот, като тласка развитието към оптимални комплексни решения, съчетаващи изследвания, технологии, производство, снабдяване, търговия и потребление.
Алуминият е материал със силни позиции в опаковането, наложил се като чудесна възможност за много приложения — кутии, туби, аерозолни опаковки, капачки, капсули и др. Развитието на техниката за производство на алуминиеви опаковки е на етап интегрирани, комплектни линии — от алуминиевите заготовки да пълненето на опаковките с продукта. Линиите притежават и гъвкавост за бързо настройване по серийност и по размер, както и на необходимите операции, като формиране на тела, бертове, гърловини, валцоване на резби, печат по желание на клиента, системи за лесно отваряне и т.н. Отделните модули се синхронизират по електронен път и разполагат със съвременна диагностика и контрол за постигане и поддържане на оптималните параметри на производствения поток. Модулният принцип позволява на по-малките преработватели и опаковчици първоначално да инсталират основните производствени единици и след това да ги допълват до цялостни линии успоредно с разрастването на бизнеса.
Днес търсенето на алуминиеви опаковки расте, като глобализацията на многонационалните компании плътно го следва. Освен това има ясно изразена тенденция за замяна на опаковките от бяла ламарина с алуминиеви, които са по-леки и по-рециклируеми. Притежателите на марки се ориентират към алуминия, който е чудесно средство за диференциране на продуктите и за привлекателен изглед на техните опаковки. Дълбоко изтегле ните цилиндрични опаковки дават по-първокласен вид и добавят стойност, нямат заварен шев, предлагат възможности за разнообразно формообразуване, което се цени при брандинга поради силното въздействие от рафтовете в магазините. Тези сили, увеличаващи интереса към алуминиевите опаковки, се допълват и от стре межа на притежателите на собствени етикети (private labels) да подражават на големите марки чрез качеството на опаковките. Особено интересно е нахлуването на алуминиевите бутилки (освен кутиите) в пазарите за напитки, главно безалкохолните и бирата. Тази тенденция вече пресича Атлантика и се насочва към Европа.
В конкурентната борба между опаковъчните материали някои производители на опаковки залагат на търговските иновации. Пример за намирането на такова решение дава американската компания за метални опаковки Silgan Containers, импулсирана от резултатите на едно изследване за критичната роля на цветовете при вземането на решение за купуване в магазините. Тя предлага цяла нова линия от оцветени алуминиеви кутии за преработватели и опаковачи, търсещи нови начини за привличане вниманието на клиентите и потребителите. Изтеглените кутии на компанията са от две части — тяло и капак, които се оцветяват в приятни цветове за постигане на максимално въздействие от рафта и за диференциране на продуктите. SilganContainersработи в тясна връзка с доставчиците на алуминий и покрития от веригата на снабдяването, тъй като пигментите се добавят към покритието от производителя на листовия алуминий, доставян на рула за производството на кутиите. Оцветяването добавя нова стойност към кутиите с лесно отваряне QuickTop, които са чудесно решение за опаковане на хранителни продукти — месни, плодови, зеленчукови, морски продукти, кафета, хранителни напитки, храни за домашни любимци и много други видове храни.
Предприятието на Novelis в Швейцария обяви наскоро включването в производствената си програма на многокомпонентния ролен алуминий за опаковки, произвеждан по нова технология. Материалът комбинира различните свойства на сърцевинния слой с различни повърхностни характеристики, което не е постигано досега. Поради големия интерес към този материал, компанията е удвоила производствения капацитет за последните 17 месеца, като възнамерява да глобализира производството му чрез откриване на предприятия в Северна и Южна Америка и в Азия. Президентът на компанията отправя много силно послание към европейските конструктори и дизайнери, като ги приканва да се запознаят с потенциала на новия алуминиев материал, който отваря, според него, вратата на нови възможности за опаковъчния дизайн.
Хигиенични, многооборотни, рециклируеми, подходящи за масови хранителни продукти и напитки — това са характеристики, които правят стъклото неостаряващ опаковъчен материал. Големите потребители на стъклени опаковки са производителите на безалкохолни и алкохолни напитки, бира, вино, консервирани храни, растителни масла, подправки. Прозрачността, оцветяването, възможностите за привлекателно декориране, етикетиране и дизайн, сигурните системи за затваряне и стандартизирането в отделни пазарни сегменти правят ренесанса на стъклото оправдан от много аспекти — потребителски, търговски, екологичен. При това продуктите са с гарантирана преснота при запазване на хранителните, вкусовите и ароматните качества на продукта. Младото поколение, особено в по-развитите страни, вече гледа на стъклените опаковки не като на отпадък, а като на суровина. Тъй като неговите представители предпочитат да пият направо от бутилката, те оказаха силно влияние върху т.нар. феномен „бирена бутилка с удължено гърло“.
Един от начините донякъде да се тушира съкрушителното въздействие на РЕТ бутилките върху пазара на стъклените опаковки за безалкохолни напитки е автоматизирането на процесите, водещо до икономически изгодни решения в съчетание с устойчивата ефективност и високото качество. Вече се разработват нови технологии за темпериране (закаляване) на стъклото с оглед увеличаване на неговата якост и следващото олекотяване, комбинирано с увеличена устойчивост на удар (нетрошливост) на стъклените опаковки. При внедряването на комплектни решения, включващи формоване, палетизиране и свиваемо обвиване/укрепване на товарните единици, се постига допълнителна ефективност в полза на стъклото. Интегрирането с ползвателите на стъклени опаковки по дължината на снабдителските вериги дава възможност за бързо реагиране на клиентските изисквания и ускоряване на процеса прототип/производство/пазар. Така се добавя още стойност към ефективността на опаковането в стъкло.
В търсенето на алтернативи за намаляване количеството на стъклото, използвано за опаковане в един от най-стъклоемките сектори — производството на бира, английската пивоварна компания Greene King е постигнала 25% намаление, с което постига годишно намаляване на емисиите на СО2 със 150 тона. С намаляването на теглото на стъклените бутилки за 500 мл бира от 400 г на 302 г се постига драматичен ефект при олекотяването на товарите за доставките на бира. Очаква се компанията да спестява годишно 1 500 т стъкло, което е еквивалент на 5 млн. бутилки, при едновременно намаляване на използваната енергия с 20%. Проектът за олекотяването е започнал преди година и включва решаването на производствени, маркетингови и продажбени проблеми. Новата олекотена бутилка е замислена от лондонската Design Bridge и осъществена от Allied Glass. Тя е по-стройна, със съвременна форма, която изпъква на рафтовете в магазините. Така компанията посреща растящите екологични и търговски предизвикателства.
На фона на енергийната криза винопроизводителите също търсят решения за намаляване на разходите за опаковане на вино в стъклени бутилки. Особено трудно е положението с бутилките за шампанско, които са два пъти по-тежки от тези за другите видове вина поради необходимостта от устойчивост при допълнителната ферментация. Една от водещите в бранша френски компании — Перно Рикар, е започнала изпитване на 2,5 млн. олекотени с 65 г бутилки, които ще отлежават две години и половина в специална пещера. След това, при доказване, че са достатъчно здрави, те ще бъдат приети за безопасни. Очаква се опитите да бъдат успешни, тъй като друг производител на шампанско — избата Помери, вече използва олекотени бутилки от няколко години и успешно икономисва транспортни разходи, включително горива.