Революционната технология Darfresh за опаковане на храни бе представена на българския пазар от месопреработвателната компания Лотос, гр. Димитровград. Darfresh е регистрирана търговска марка на Cryovac Inc., САЩ. За първи път е внедрена там през 2004 г. Представлява прецизен вакуум, който плътно обвива продукта, без да оставя никакъв въздух вътре в опаковката. Това херметично затваряне осигурява оптимална защита на месото и деликатесите, като съхранява техните естествени качества — цвят, аромат, съставки. За качествата и предимствата на тази технология ProPack разговаря с Ивайло Иванов, мениджър „Търговия и маркетинг“ на фирма Лотос, гр. Димитровград.
За първи път в България димитровградската месопреработвателна компания Лотос въвежда американската технология за опаковане Darfresh. Г-н Иванов, защо решихте да инвестирате в нова опаковъчна технология и защо се насочихте именно към Darfresh?
Ивайло Иванов: Darfresh е технология, която отдавна присъства и на американския, и на европейския пазар. В България тя е съвсем непозната. Технологията Darfresh решава почти всички проблеми при опаковането на сурово сушени колбаси. Вакуумът е стопроцентов, но в същото време не намачква продукта благодарение на свойствата на горното фолио, което го обгръща като „втора кожа“. При пакетирането на прясно месо с Darfresh се решава основен проблем, характерен за държави като България, в които не всички търговци и снабдители са оборудвани с хладилни коли, поддържащи нужните температури. Има две алтернативи за съхранение на прясно месо — в газова среда и в Darfresh. В първия случай при нарушаване на условията за съхранение (например, нерегламентиран транспорт) газът се раздува и разваля продукта. При Darfresh продуктът се запазва.
Основните предимства на тази технология са сигурност, чистота на самия продукт и висока трайност. Изключително улеснение има и за търговците — налице е удобство за излагане на рафта, дълъг срок на съхранение, без притеснение за това, че в склада е останала излишна стока, която трябва да се връща, за което вече нямат право. Материалът е фолио, което вече се произвежда и в Италия.
Защо е революционна тази технология?
Ивайло Иванов: Революционен е 3D ефектът, който позволява излагане на продуктите вертикално, а това означава оптимизиране на мястото за съхранение и транспорт.
Наред с това се постига ефект на т.нар. „втора кожа“, която обгръща самия продукт и не позволява да се вижда въобще, че отгоре има фолио, а за сметка на това е видима всяка една частица от продукта. Другото революционно качество е високата трайност.
Каква е трайността на продукти, опаковани чрез Darfresh?
Ивайло Иванов: При сурово сушени месни продукти за момента е 6 месеца, все още не сме тествали по-дълъг период, може би ще постигнем и повече За прясно месо трайността е 12 дни. Нормалните срокове на годност са от два месеца за сурово сушеното месо в обикновен вакуум и 2-3 дни на прясното месо извън опаковка.
За кои продукти е предназначена тази технология?
Ивайло Иванов: Технологията е предназначена както за сурови, така и за пушени и сушени меса и месни продукти.
Как се гарантира стерилността на продуктите и запазването на вкусовите им качества?
Ивайло Иванов: Прецизен вакуум плътно обвива продукта и съхранява естествените му качества — цвят, аромат, съставки.
Херметичното затваряне запазва свежестта на месото и не позволява въздействие на кислород.
Всичко това се гарантира чрез много стабилен и регулиран производствен процес.
Как се абсорбират отделените течности при опаковането на пресни продукти от месо?
Ивайло Иванов: Не се абсорбират — продуктът се затваря плътно и не позволява отделянето на течности. Продуктите, опаковани в Darfresh, са подготвени специално за тази опаковка — те трябва да бъдат идеално чисти и относително подсушени, за да бъде възможно постигането на гарантираната трайност и добрия търговски вид.
Внедряването на Darfresh води ли до оскъпяване на продуктите?
Ивайло Иванов: Консумативът не е решаващо по-скъп от консуматива на една обикновена вакуум линия, но при Darfresh липсва отпадък на материали и брак, което по принцип се добавя към себестойността и има влияние при ценообразуването, което варира между 3 и 6%. Така нещата се компенсират.
Кой е производителят на материала и откъде се снабдява заводът с него?
Ивайло Иванов: Закупуваме фолиото директно от Италия, производител е Cryovac, притежател и на патента за Darfresh.
Кажете ни няколко думи за фирма Лотос?
Ивайло Иванов: Фирма Лотос е на българския пазар от месец май 2007 г. Занимава се с транжиране и разфасоване на пресни охладени меса, както и с обезкостяване, нарязване, смилане, сушене, студено пушене на месни продукти.
Количеството на обработено месо на ден е 1,5 тона сурово сушено месо, а около 5 тона на ден са разфасовките и смлените меса.
Основни за Лотос са „Тракийска серия“, базирана изцяло на БДС, и типичната за региона на месокомбината „Филевска серия“ в двете си разновидности — филевски бабек и филевска пуска.
Какво очаквате след внедряването на новата технология?
Ивайло Иванов: Очакваме ръст на продажбите. Надявам се това да стане по две причини — не само заради опаковката, а и заради самия продукт. Лотос определено има амбицията да продава прясно месо в национален мащаб.