Живеем в свят, в който решенията за покупки представляват избор на начина на живот. Това означава, че клиентите купуват, защото по този начин се чувстват добре. Решаващи фактори за покупката са видът на продукта, а също и начина му на възприемане от потребителите.
Да вземем пример с лимонадата. В супермаркета може да платите 21 пени или една лира за два литра газирана вода с почти идентично съдържание. Върху PET бутилката на лимонадата от една лира е залепен подобен на френетична телевизионна реклама многоцветен етикет, чиято цел е да убеди потребителя колко забавен ще е животът, ако консумира въпросната „наблъскана“ с консерванти напитка. Аз лично предпочитам варианта на лимонадата от 21 пени със своя „скучен“ бял етикет и заради този си избор съм принуден да понасям съжалителния поглед на продавачката на касата, който в следващия момент става леко объркан, когато идва редът за маркиране на скъпото първокачествено филе и на екологичното пилешко, което съм сложил в пазарската си количка. Истинско щастие за нашата индустрия е, че много от клиентите държат на марката и обръщат внимание на етикета за сметка на съдържанието. Доказателство за тази тенденция можем да намерим и на щанда с бутилките вино. Цената на някои от тях е намалена само защото етикетът е скъсан или подгънат. Това показва колко капризен може да бъде съвременният потребител.
Печат върху стъклена бутилка
Един от най–натоварените сектори на индустрията ни в момента е печатът върху стъклена бутилка. Използвайки до този момент голям брой етикети за РЕТ бутилки, дизайнерите и маркетолозите „откриват“ значението на директния печат върху стъкло за успеха на продукта. Погледнете например стъклените козметични опаковки, при които изображенията се гравират върху бутилката или се отпечатват върху стъклото с предназначени за целта UV мастила.
Традиционният метод за постигане определена степен на постоянно качество на гравиране включва използването на емайлирани елементи, изгаряни върху стъклото при повишена температура. Този керамичен емайл е смесен с термопластични материали, които се втечняват при поставяне върху електрически нагряван растер. Сместа се втвърдява в момента, в който се допре до повърхността на студеното стъкло. Отпечатаното стъкло трябва да премине през специален канал, където се нагрява до температури от порядъка на 590—650°С, за да се свърже с емайла. След това стъклото трябва да се закали чрез бавно охлаждане до температура за обработка. Този процес може да отнеме няколко часа. Разходът на енергия за прилагане на метода е много висок, капиталовите разходи за специалния канал са големи, а освен това целият процес на печат се забавя. Предимствата на този метод са, че емайлът, изработен при високи температури, позволява използването на пигменти с висок метален блясък, а също и на неорганични пигменти. Предимство на използваната технология се явява и повишената резистентност на пигментите към износване и химическо третиране, тъй като те са свързани със стъклото чрез разтопените в емайла стъклени частици. Тъй като някои от използваните емайли са токсични (със съдържание на олово и други тежки метали), върху тях са наложени ограничения за употреба.
UV печатарски мастила
Печатарите никога не са изявявали желание да използват тези системи, но, от друга страна, мастилата с органични пигменти никога не са се славели с добри резултати. Тяхната механична/химична устойчивост и адхезия към стъклото никога не са достигали качествата на неорганичните системи. Подобренията при системите мастила с UV сушене са направили в голяма степен реалност преминаването към неорганичните варианти. UV системите имат стимулатори на адхезията, които намаляват живота на продукта, но за сметка на това подобряват качеството на изпълнение. Някои специалисти препоръчват 20 до 30 минути допълнително сушене при температура от 140°С. Друга възможност е стъклото да се напръска с покритие за UV сушене, което ще поеме много ефективно мастилото. Вероятно най–доброто решение е предварителното третиране на стъклото, тъй като по този начин се осигурява подходяща повърхност, върху която UV мастилата се закрепват добре. Производителите на мастила предлагат нагряване на стъклото преди отпечатване, но най–успешна е системата на плазмена обработка. Плазменото третиране се използва в редица области за подобряване на сцеплението. Плазмата е четвъртото състояние на материята, при което се използват електрони и молекулярни отломки за промяна структурата на повърхността на материала и увеличаване на способността й да поеме мастилото.
Предварително плазмено третиране
Плазмата се основава на прост физичен принцип. Чрез повишаване на приложената върху материята енергия се променя нейното агрегатно състояние — от твърдо към течно и от течно към газообразно. Ако към газа се приложи допълнително енергия, той се йонизира и преминава в плазмено състояние. При контакт със субстрата, който трябва да бъде отпечатан, добавената в плазмата енергия се прехвърля към повърхността, като по този начин се увеличава капацитетът ù за поемане на мастило. Този метод се прилага успешно при почти всички материали, като ефектът на повишената повърхностна енергия осигурява доброто възприемане на мастилата, използвани за формирането на адхезивна връзка с повърхността. Стъкло, силикон, каучук, тефлон — това са материали, към които е трудно, дори невъзможно да се скрепи друг материал. Плазменото третиране решава отлично този проблем. Плазмата не само увеличава повърхностната енергия на материала, но също така отстранява замърсяванията, като оставя повърхността изключително чиста.
Печат върху бутилки и компоненти с неправилна форма
Бутилките и другите стъклени опаковки имат невинаги са с цилиндрична форма. Някои от тях са с формата на призма с различен брой страни. Днес съществуват системи за печат, които позволяват да се печата например върху бутилки с квадратен профил и заоблени ъгли. В този случай всички движения на машината са със серво–задвижване, което позволява комплектът от гумени ролки и покрития да се издига и пада в синхрон с шаблона.
Новите системи за печат дават възможност за програмиране на движенията на цяла гама от бутилки и непосредственото им използване при различни настройки. Системите се продават под формата на едноцветни или многоцветни модули, като по този начин предлагат изключителна гъвкавост на печатарите при работата им с трудни за отпечатване профили.
Основен печат върху опаковки
Основният печат е изключително ефективно решение, което позволява плоски, цилиндрични и овални бутилки и опаковки да бъдат отпечатани с много малка степен на сложност, независимо от формата, върху която трябва да бъде нанесено мастилото. Това означава прилагане на сила на натиск от най–малко 42 дина/см2.*
Цилиндричен печат
При печат върху цилиндрични предмети успехът се гарантира от това, че гумената ролка се позиционира в горната мъртва точка** на цилиндъра. Налягането на ролката трябва да бъде достатъчно, за да може шаблонът да остане в контакт с бутилката по цялата печатаема област. Ако искате да печатате няколко цвята, идеалният вариант би бил позициониране на рампата в дъното на бутилката.
Цилиндричен печат
Печат върху неравна повърност
Тук се следва принципът на поддържане на контакта на шаблона с бутилката по цялата площ на изображението. Ако бутилката е несиметрична, то необходимо е гумените ролки да се напасват. За този процес нямате нужда от специална машина, но понякога е по–добре да се използва найлонова (полиамидна) мрежа, която е по–гъвкава от конвенционалните полиестерни материали.
Печат върху неравна повърхност
Печат върху овал
Печатът върху овал е подобен на този върху цилиндър, като разликата е, че печатната повърхност се движи по обиколката на окръжността в посока, обратна на шаблона.
Печат върху овал
Печат върху конус
Отпечатването върху конус изисква друг вид машинен механизъм, който едновременно върти и люлее бутилката. Използването на конвенционален механизъм при тази специфична форма ще причини леко отклонение на изображението, затова технологията изисква допълнително движение по време на процеса.
Печат върху конус
Ситопечатът върху тримерни обекти може да бъде много интересен. Тук се прилагат същите основни принципи, както и при другите форми на ситопечат. Моите съвети към печатарите са: бъдете последователни при настройката и експлоатацията на машината, изработвайте качествен шаблон, уверете се, че компонентите са чисти и поемат добре мастилото. Поради разнообразното съдържание на опаковките и различните материали, от които те се изработват, използваните мастила трябва да бъдат внимателно подбирани. Използването на четирицветен печатен процес е особено предизвикателство, тъй като е много трудно да се измерят печатните резултати.
Статията е публикувана в брой 4 / 2009.