Каква е равносметката за Пирина Технологии в края на 2008 г. и какви перспективи се откриват пред компанията?
Може да се каже, че 2008 година беше много успешна за Пирина Технологии. Имахме доста дълъг период на търсене на най-правилното техническо решение за настолен плотер, така че той едновременно да покрива определен минимум от потребителски изисквания и заедно с това да е в рамките на предвидената себестойност. Също така до началото на годината имахме и някои съмнения, че сме във вярната посока като избрана пазарна целева група. Сега вече можем уверено да твърдим, че сме взели верните решения и предлаганият от нас продукт на пазара е уникално ново решение, което се търси. Доказателсство за това са вече седем продадени плотера на четири континента.
Смея да твърдя, че перспективите за 2009 г. са твърдо увеличаване на производството и продажбите, както и обогатяване и усъвършенстване на моделите, които ще предлагаме.
Как се приема от производителите на опаковки решението на Пирина „3 в 1 за дизайн на опаковки“? Кои са основните му преимущества, които го правят атрактивно не само на българския, но и на международния пазар?
Първоначалният прием е труден и неуверен. Причините за това, според мен, се крият във факта, че „Пирина“ е уникално по своята същност решение, чийто потенциал е труден за бързо възприемане, особено ако нивото на технологиите на даден пазар е твърде изостанало. Един удачен пример, за който се сещам е — да се предложи на шивач от 19 век, който шие на ръка, една съвременна шевна машина... Едва ли можем да очакваме той да я приеме с охота и веднага да започне да работи на нея. Така че, на нас ни предстои доста работа и по самото образоване на потенциалните клиенти как могат да използват и да извлекат полза от решението „3 в 1“ на Пирина Технологии.
Решението на Пирина е обединяване на два високотехнологични проду кта, специализирани за опаковъчния дизайн и производство — настолният макетен плотер Пирина и един от водещите в света програмни продукти за дизайн и автоматизация на производството на опаковки —EngViewPackage Designer.Към тях е добавена и библиотеката от над 800 стандарта на опаковки на EngView. Основната полза на това решение е възможността, която то дава за разгръщане на фантазията и изобретателността на дизайнерите на нови опаковки, дисплеи и всякакви изделия, които са свързани с обработка на листови материали. Ако към момента дизайнът и производството на такива изделия се свързват основно с познаването на стандартни CADпродукти с общо предназначение като Auto CAD, Corel и други, сега самият процес се издига на съвсем друго ниво — процесът на дизайн става максимално бърз и лесен. Дизайнерът има избор както да чертае по познатия му стандартен начин с геометрични обекти, така и да работи с готови компоненти или стандарти, да добавя собствени идеи и т.н. При това силно се редуцира възможността за грешки в процеса на дизайна.
Към всичко това, ние добавяме един елемент, който отсъства при стандартните масово използвани CAD системи или прилагането му е много трудно — връзката с машина за макетиране. Модулът САМ на EngView, който е включен в предлаганата конфигурация, е пригоден да генерира и изпраща към плотера файл за оптимално рязане и биговане. Така се затваря пълният процес на дизайна — измислянето на уникален нов проект или структура на опаковка и нейното изработване от реален материал в единична бройка или малка серия от няколко десетки бройки.
Основната стойност на решението, според мен, се състои в това, че дава възможност на дизайнера да усъвршенства креативния процес, като го направи по-бърз, по качествен и завършен — с реален краен продукт, който може лесно да се оцени и верифицира.
Решението „3 в 1 за дизайн на опаковки“ бе ориентирано предимно към малките и средните предприятия от опаковъчната индустрия. Планира ли Пирина разширяване на продуктовата линия в посока към по-големите потребители?
По-скоро не. Към момента решението Пирина е уникално и почти няма значима конкуренция на световния пазар. От друга страна, конкуренцията при големите индустриални плотери е огромна и там непрекъснато се появяват нови производители. Предпочитаме да останем лидери в производството на малки настолни машини с лесно управление и поддръжка.
Предложихте нова по замисъл и изпълнение услуга — изработване на лимитирани макети и малки серии опаковки. Доби ли популярност тази услуга?
Целта на тази услуга беше не толкова печалба и приходи, колкото демонстрация пред потенциални клиенти как работи решението „Пирина“ и какви възможности дава. С други думи, това е нещо като образователен курс, след който се надяваме клиентите да си купуват машината, а не да ни възлагат поръчки.
Какви нови услуги/продукти ще предложи Пирина на своите клиенти?
Основната цел оттук нататък е да се усъвършенства основният продукт на Пирина Технологии — настолният макетен плотер. Ще продължим да го предлагаме в два размера — 50 на 70 см и 70 на 100 см, но пред нас сто ят две основни предизвикателства — да го направим по-бърз като работа и време за изпълнение на една задача и по-лесен за поддръжка от клиента. Второто е особено важно, доколкото дестинациите на нашите продажби включват клиенти в страни от Северна и Южна Америка, Азия и Африка.
Тази година за първи път участвахте на най-мащабния форум в полиграфическата индустрия —drupa. Какви резултати отчита Пирина от своето представяне в Дюселдорф? На кои специализирани изложения планирате да участвате през следващата година?
drupa беше критичната точка в развитието на Пирина. До този момент имахме доста разпокъсан досег с потенциални клиенти, предимно от пазари, подобни на българския, където клиентите търсят основно евтини решения, но очакват по-скоро те да са с производствените възможности на големите плотери. Това създаваше разминаване между това, което предлага Пирина, и това, което очакват клиентите. На drupa се видя колко бързо оценяват потенциала на това решение клиентите от развити икономики, където качеството на дизайна е също важен фактор за успеха на фирмата. В Дюселдорф получихме доказателство за жизнеспособността на проекта, след което тръгнаха и много нови контакти и отношения с кандидати за дистрибутори. С един от тях — дистрибутор за Испания и Португалия, току-що приключихме съвместно участие на изложение в Мадрид.
През октомври Пирина Технологии обяви конкурс за разработване на оригинална опаковка „Отвъд опаковката“. Какви бяха целите на този конкурс и към кого беше насочен?
Конкурсът за опаковки е съвместен проект с EngView Systems и е част от нашата кампания за популяризиране на тези специализирани продукти за дизайн и производство в опаковъчната промишленост, които биха повишили качеството и конкурентоспособността на българските фирми. Опитът на EngView Systems България, който датира от 1998 година насам, показва, че на най-голям успех може да се разчита, ако усилията се насочат не толкова към съществуващите фирми и работещите в бизнеса специалисти, а към студентите и тези, които тепърва навлизат в тази индустрия. По тази причина EngView Systems, както и Пирина Технологии, имат утвърдена политика да работят съвместно с университетите и специализираните учебни заведения и да ги насърчават в използването и усвояването на високоспециализираните им продукти.
Един такъв проект е и конкурсът, от който очакваме да бъде стимулирана креативността и въображението на бъдещи и настоящи дизайнери на опаковки и изделия от листови материали, като същевременно им дадем възможност да се уверят в реалните възможности за увеличаване на качеството и бързината на креативния процес, като използват и плотера на Пирина.