Според консултанта по маркетинг, логистика и опаковане Антъни Стърлинг опаковъчните иновации могат да бъдат съзидателни, стига да се управляват ефективно. В стремежа си да преследват иновациите, собствениците на марки в една или друга степен са се сблъсквали с разочарованието от някои от тях. Доказателствата са много, а причината е, че не всички нововъведения са добре приети от потребителите и в някои от случаите мнението на притежателите на марки се разминава с това на потребителите. За да се избегнат подобни ситуации, иновациите трябва да бъдат управлявани по систематичен начин.
В опаковъчната индустрия иновациите могат да се прилагат както по отношение на материалите и дизайна, така и по отношение на производствените процеси – още повече че всяка иновация притежава потенциала да въздейства по веригата за производство върху крайния продукт. Във всички случаи, преди да бъдат внедрени, нововъведенията подлежат на обсъждане – било то в специализирани издания, на изложби, конференции, конкурси за изготвянето на проекти и т.н. Особено важно е да не се забравя, че в крайна сметка последната дума за това дали и доколко си е струвало усилията винаги е на потребителя – при това чак на финала, магазина.
На практика, за да бъде успешна една иновация, собствениците на марки трябва да се съобразят с три неща:
1. Да определят същността на марката;
2. Да останат в рамките на функциите на опаковката;
3. Да избегнат трите основни клопки, водещи до отхвърляне на иновацията от потребителите.
Да определят същността на марката
Преди да започне търсенето на иновативни опаковки, за да подобри имиджа на марката, всеки собственик на бренд трябва да е в състояние да определи същността на марката и онова, което предстои. Ако обаче на този въпрос не може да се отговори с едно изречение, това означава, че марката е размита и не е ясно дефинирана. Във всички случаи опаковъчният проект трябва да се основава на същността на марката и да я изразява. Затова е препоръчително специалистите по опаковане да са наясно с всички подробности около марката и да са сигурни, че иновацията е избрана в съответствие с нея. Иначе казано, дефинирането на марката трябва да изразява това, с което тя е различна от конкуренцията. Разбира се, тук не става въпрос за каквато и да е разлика, а за тази, която е важна за потребителя. Във всички случаи, когато марката е изградена върху концепция, създаваща значима разлика, тя е в позицията да се възползва от опаковъчните иновации.
Да останат в рамките на функциите на опаковката
Опаковката е мощен, многостранен инструмент. Но подобно на всеки инструмент, на нея не трябва да се възлагат задачи, излизащи извън функциите на защита, удобство, комуникация и практичност. Достатъчно е иновациите да се отнасят към една от тези функции, тъй като на практика те се припокриват. В много от случаите обаче на функциите се гледа по различен начин – например защитната функция се тълкува като физическа защита на продукта от повреди, макар че опаковката може да защитава хората, домашните животни и дори имотите от самия продукт (когато той крие опасност). Опаковките, предпазващи от фалшификации и кражби, също имат защитна функция. На практика всяка от функциите предоставя различни възможности за опаковане и респективно иновации. Някои от притежателите на марки, които не са наясно с функциите на опаковките, имат завишени очаквания спрямо тях и прибързано ги обявяват за ирационални. Поради тази причина винаги когато се излиза извън функциите на опаковката, резултатите са разочароващи.
Да избегнат трите основни клопки, водещи до отхвърляне на иновацията от потребителите
Какво е онова, което трябва да се избягва? Дори когато нововъведението е добре прието и се разбира от потребителите, то все още може да бъде твърде сложно. Такъв е случаят с прекалено директните послания. Комбинирането на иновациите и простотата крие доста предизвикателства и погрешно би могло да се тълкува като обида към потребителския интелект, вместо като улеснение в динамичния живот, макар че на практика и двете са относителни, без да са противоположни – още повече че само по себе си опростяването също е вид иновация.
Вторият капан е във връзка с прекалено големите очаквания на производителите по отношение на иновациите. Основното тук е да не се забравя, че потребителите не са емоционално ангажирани с нововъведението и че то е трябва да е резултат от нуждите именно на потребителите, а не израз на техническите възможности на компанията производител. Иначе казано – иновацията трябва да е полезна.
Третият капан е свързан с оскъпяването на продукта. Ако за въвеждането на една иновация са необходими прекалено високи производствени разходи, които ще се отразят върху крайната цена на продукта, ще бъдат ли в състояние потребителите да си позволят това нововъведение? Макар че икономиката излиза от кризата, ще може ли потребителската аудитория да промени поведението си и да плаща за екстри, които още не е готова да плати? Това, разбира се, е нещо, което предстои да бъде изяснявано в процеса на изготвяне на много проекти за устойчивост. Най-важното, за да бъде избегната несигурността при въвеждането на всяка иновация, е да не се забравя златното правило за системния управленски подход.