В съвременния забързан свят влизаме в съприкосновение с хиляди вещи, много от които остават незабелязани, сякаш не съществуват. На практика обаче липсата им би ни накарала да спрем и да се запитаме къде са, защо ги няма и как ще се справим без тях? В това многообразие от вещи се открояват някои, с които боравим ежедневно и без които трудно бихме живели.
Една от тях е... тубата. В нея в продължение вече на 170 години хората поставят какви ли не продукти – хранителни, козметични, фармацевтични, химически и много други. В последно време дори се появиха съобщения за ползване на тубата като опаковка за... напитки. В този смисъл тя е наш ежедневен спътник, който всеки ден ни казва „добро утро“ и „лека нощ“. Надали има друга опаковка, която така трайно да е навлязла в живота ни.
История
с
Въпреки някои противоречия между историческите източници, които хвърлят светлина върху появата на тубата, в тях най-често се споменават 1841 година и датата 11 септември. Тогава на името на Джон Ранд е издаден документ за собственост на патент за „усъвършенстван съд за съхранение на бои“. Самият Джон Ранд е учен и художник, а идеята му идва след като много негови колеги художници започват да използват малки, саморъчно направени цилиндърчета за съхраняване на маслени бои. Удобството, което тези цилиндри предлагат, го кара да се замисли за нещо по-съвършено. Така се ражда идеята за тубата, която 170 години следва историята на човечеството, усъвършенства се постоянно и все пак си остава същата.
Години по-късно тубата става неделима част от живота ни в качеството си на опаковка за паста за зъби. Макар че ароматната смес за почистване на зъбите и устната кухина е изобретена от д-р Вашингтон Шефийлд от Ню Лондон още през 1850 г., заслугата за индустриалното ù производство през 1886 година принадлежи на Колгейт.
Първите туби се произвеждат от олово, калай или сплав от тях. Това е предизвикано от удобството, което пластичните метали предлагат. По-късно е открит метод за индустриално производство на алуминий, който постепенно измества оловото и калая. След повече от 60 години доминиране на оловото и калая, през 1913 година е произведена първата алуминиева туба. Периодът на 20-те и 30-те години на миналия век е ознаменуван с постепенното налагане на алуминия като основен материал за производството на туби. След 1950 година оловото и калаят почти не се използват за направата на туби, особено за хранителни продукти. Ако това е ерата на алуминия при производството на туби, то за опаковъчната индустрия този период постепенно се превръща във век на полимерите. Лабораториите по света се надпреварват да откриват нови полимерни материали, а водещите в отрасъла фирми – да произвеждат пластмаси за широко потребление. В опаковането все повече се налагат новите опаковки от пластмаса. Съвсем закономерно през 1950 година е произведена първата еднослойна, получена чрез екструзия пластмасова туба. 10 години по-късно, през 1960 година е произведена първата ламинатна туба, в която като бариерен слой е използвано алуминиево фолио. В началото на 90-те години този слой успешно е заменен с EVOH, а като основен материал до момента се използва полиетиленът. През 1995 година за производството на туби се използват РР и РЕТ. През 1997 година бариерният слой се прави и от SiOx.
Тубата днес
Днес в света ежегодно се произвеждат милиарди туби – само в Европа за 2010 година членовете на ETMA са произвели повече от 10.5 милиарда туби, или с около 10% повече от предходната 2009 година. С тези внушителни цифри миналогодишният рекорд се оказва най-сериозният връх за европейското производство на туби – при това в ситуацията на криза, в която се намира световната икономика. Развитието на производството през първата половина на 2011 г. се отчита като задоволително поради 2% ръст на печалбата. От началото на годината до момента на пазара се търсят ламинатни и пластмасови туби, докато алуминиевите не са предпочитани заради високата цена на суровините. Като цяло най-продаваеми са козметичните опаковки, които представляват 44% от общото потребление на туби. И тази година продължава тенденцията към използването на по-малки и по-богато украсени туби.
Използваните днес туби могат да се разделят на три основни групи – алуминиеви, пластмасови и ламинатни.
Алуминиевите туби се произвеждат от монетоподобни форми, наречени ронди-заготовки. Съставът на заготовките е от почти чист алуминий с добавки от други метали за улесняване процесите на изтегляне и по-нататъшна обработка. За качеството на бъдещите туби от голямо значение е тяхното термично обработване след изтеглянето. Това до голяма степен определя и надеждното им използване, тъй като за най-сериозен проблем се счита спукването и изтичането на материала. Съвременните алуминиеви туби се произвеждат с така наречената мембрана – тънък слой от метал за затваряне на гърлото, който спира достъпа на кислород във вътрешността на тубата и по този начин опакованият продукт се предпазва от бърза развала. Технологиите за нанасяне на печат позволяват постигането на качествени изображения, които правят днешните алуминиеви туби привлекателни, атрактивни и приложими за широка гама продукти. За предотвратяване на евентуална реакция на алуминия с опакования продукт, тубите се лакират от вътрешната страна.
Пластмасовите туби се произвеждат предимно от полиетилен. През последните години в областта на козметиката се използват и други пластмаси, които предлагат повече и по-добри възможности за реклама. Пластмасовите туби се екструдират с високопроизводително технологично оборудване, което включва и нанасянето на пълноцветен печат. Произвеждат се както еднослойни, така и многослойни туби със слой от високобариерен материал, който създава условия за продължително съхранение на продуктите чрез предотвратяване на тяхното окисление. Такъв високобариерен слой по отношение на кислорода представляват EVOH, PVDC и др.
Пластмасовите екструдирани или коекструдирани туби имат изключително добър външен вид поради липсата на пластични деформации – дори изпразнена от съдържанието си, тубата съхранява своята форма. В редица случаи обаче това дава възможност за проникване на атмосферен въздух, съответно на кислород, който влошава качествата на продукта.
Ламинатните туби комбинират възможностите на алуминиевите и пластмасовите. В действителност преобладаващата част от тях са изградени като многослойни структури на основата на полиетилен и алуминий. Това са така наречените ABL-структури. Двата основни материала предлагат както добра защита (алуминий), така и качества на повърхността, позволяващи нанасянето на пълноцветен печат между слоевете. Като възможност последното води до изключителна трайност на информацията. През последните години поради високата цена на алуминия се произвеждат ламинатни туби с бариерен слой от полимерния материал PBL, а най-използван в момента е кополимера ЕVOH. Недостатък на ламинатните туби с бариерен слой от полимер е тяхната светопропускливост, поради която те са неприложими за някои продукти. През последните години навлизат нови технологии за производство на ламинатни туби. Една от тях е използването на керамични покрития като бариера за газове вместо стандартните алуминий или полимер. Това обикновено са слоеве на основата на силициеви оксиди. Структурата на този тип ламинатни туби носи наименованието CBL.
Размерите на произвежданите в момента туби отговарят на редица европейски и международни стандарти.
Широкото приложението на тубите за опаковане на различни хранителни, козметични, фармацевтични, химични и др. продукти е свързано с добрите им качествени показатели, удовлетворяващи високите изисквания, предявявани от производители, търговци и потребители. Тубата е пример за великолепно изпълнение на дозиращата функция на опаковката. Благодарение на притежаваните от тубата свойства, определено количество от съдържанието може да се отдели с висока точност. Тубата е опаковка, която лесно удовлетворява изискването за многократно отваряне и затваряне, а това е предпоставка за използването ù като опаковка на дълготрайни продукти с много ниски норми на употреба.
Съвременните технологии за облагородяване на опаковъчните материали и опаковки позволяват нанасянето на допълнителни елементи чрез топъл печат, като по този начин тубите придобиват изключително атрактивен вид. Това позволява използването им за опаковане на продукти от висок клас, а високият клас предполага и дизайнерски награди като тазгодишните etma Tube 2011 за насърчаване на иновациите. Сред представените в различните категории разработки журито, съставено от компаниите – членки на асоциацията, определи за победител в категорията „Алуминиеви туби“ френската ALLTUB.
Революционното тук са ослепителните цветове в безброй нюанси, постигнати посредством нанасянето на специален лак върху тубата и капачката. За победител в категория „Ламинатни туби“ заради изключителния си дизайн, постигнат чрез комбинацията флексопечат – топъл печат върху фолио, бе определена иновативната Aquafresh Ultimate на ALBEA. В категорията „Пластмасови туби“ първо място зае ALBEA със своя въртящ се апликатор за нанасяне на продукта чрез масаж. Специално изработените от неръждаема стомана въртящи се на 360 градуса ролони осигуряват прецизното дозиране на продукта.
автор: Стефан Стефанов (УХТ - Пловдив)