Настоящите икономически условия изправят печатарската гилдия пред много въпроси, свързани с намаляване на поръчките, засилване на конкуренцията в лицето на електронните медии, трудно кредитиране, замразяване на проектите и т.н. Има ли решения на многобройните въпроси и възможна ли е стабилна печатарска индустрия във време на нестабилност?
Чрез ФТС България Microsoft Dynamics предлагат надеждно ERP (Enterprise resource planning) решение за изход от затрудненото положение. Софтуерният продукт на компанията е идеално средство за оптимизирaне дейността на печатниците и повишаване на тяхната конкурентоспособност — още повече, че използването на информационните технологии отдавна не е мода, а тенденция в полиграфическата индустрия в цял свят. eGraph — вертикалното решение, с което работят компании от 15 страни от Европа, Австралия и Северна Америка, е с висока надеждност, гъвкавост и бързина на действие, а интуитивният му интерфейс е подобен на всички вече познати приложения на Мicrosoft, което освен това го прави лесен за работа. Мicrosoft Dynamics AX + eGraph е завършено многофункционално решение за управление на целия бизнес, което напълно покрива специфичните за полиграфията профили: предпечат, офсетов ролен и листов печат, етикети, опаковки, флексопечат и довършителни работи. eGraph включва модулите: предварителни калкулации, ценови листи и оферти, планиране на ресурси, Gantt Chart планиране, eGraph online — контрол на производството, текущи работни процеси, пост-калкулации, статистика, обработка на документи и фактуриране. Модул Калкулации предлага прецизна и детайлна информация за изработката на един продукт — количество и вид хартии, картони; консумация на мастило; продължителност; автоматично колиране; щанциране; варианти, ценови листи. С негова помощ при промяна в броя на страниците, броя на цветовете или други детайли по поръчката лесно можем да сравним разликата в крайната цена и да предложим на клиента гъвкавост при оферирането. Авангардният модул за планиране позволява преглед на целия производствен график, а Gantt Chart графичният инструмент — бърза и лесна промяна на производствените процеси и актуализиране графика на поръчките и пост-калкулациите съобразно регистрираните разходи за време и материали. Сред основните качества на eGraph е, че дава информация в реално време. Освен това периодът, за който системата може да бъде внедрена в работеща среда, е от порядъка на 6 до 9 месеца в зависимост от организацията и данните за въвеждане.
Първата българска опаковъчна компания, възползвала се от уникалното ERP решение, е специализираната в производството на висококачествени самозалепващи етикети (pressure sensitive label) на ролка за машинно и ръчно лепене и в печата на многослойни фолиа, Фреш Ап Лейбъл.
За да представят ЕRP решението eGraph, ФТС България и МайкрософтБългария събраха на семинар мениджъри и специалисти от печатници, издателства, фирми за печат на етикети и фирми производители на опаковки. Милен Манчев, директор „Системи за управление на бизнеса“, (Майкрософт България), Станимир Костов, управител ФТС Груп, Стефан Янчовичин и Борис Алексов (ФТС България) запознаха представителите на печатарската индустрия с особеностите и начина на работа на програмата. Специален гост на семинара бе Алекс Нилсон, продуктов мениджър за eGraph в MPS Graphics — датската компания, разработила продукта. Ето какво сподели той за програмата и за опита си в работата с полиграфически предприятия от цял свят.
Господин Нилсон, eGraph ли е най-доброто решение за печатарския бизнес?
Без съмнение eGraph е едно от най-пълните решения. Това може да се измери по два начина: първо, по действителната функционалност в резултат от комбинирането на eGraph и Dynamics AX и, второ — по начина, по-който удовлетворява изискванията на широк кръг компании със специфични нужди. eGraph има специално разработени модули, предназначени за търговски печат (брошури, списания, плакати и т.н.), за книгопечат, за печат на етикети, опаковки, пликове, ситопечат, реклами — на практика всичко, което към момента се предлага на пазара. При това за всичките видове печат с помощта на програмата всяка компания много лесно може да обхване и да реши целия работен процес — от постъпването на офертата до издаването на фактура, при това в изключително кратък срок.
По какъв начин ERP решението спестява време, опростява процеса и намалява риска от грешки при въвеждането на данни?
Една от най-времеемките дейности е извършването на изчисления. Много голяма рядкост е да можете да предложите само една цена на клиентите си, по-често трябва да им дадете доста алтернативи в зависимост от тиражи, различни материали, брой страници и т.н. Ако имате инструмент, с който можете да извършите това буквално с 5–6 основни движения, тогава имате първата стъпка за спестяване на много време, и точно това предоставя eGraph. Планирането и по-точно промяната на планирането също е операция, с която може да се спести много време.
Проследяването на поръчките, например какъв е текущият статус, движим ли се по график и т.н., също е област, в която много от времето се губи за телефонни обаждания. С eGraph всеки може да види точното състояние на всяка поръчка само с един поглед. Това са по-специфичните области, които могат да се изтъкнат, но като цяло ERP решението пести много време, тъй като всички документи се обработват само веднъж и всички таблици се обновяват при нужда.
Можем ли да изберем най-добрия път за извършване на определена дейност за всеки един ден и означава ли това, че програмата е удачно решение за време на криза?
Да, тази възможност е една от силните страни на eGraph. По отношение пътя на изработване, клиентът предварително дефинира правилата за добрата практика, позволяващи на системата да избере най-удачния път по отношение на процесите. С тази функция на програмата единственото, което клиентът трябва да направи, е да се концентрира и да попълни цялата необходима информация за поръчката, като остави на eGraph да се погрижи за маршрута. Въпреки това поради най-различни причини винаги има нужда от промени в движение и ако се наложи да промените графика за дадена поръчка или да промените маршрута, ще имате мощен инструмент за справяне. Функцията за планиране ще ви каже доколко дадена промяна ще наруши крайния срок — например дата за доставка, и като последствие — дали ще трябва да се работи още една смяна и т.н.
Възможно ли е и как eGraph да бъде адаптирана за повече решения с по-малък риск и с по-малко разходи?
Колкото и мощна да е eGraph, ще има нужда от персонализация, но като цяло тези промени ще възлизат на малка част от проекта. Хубавото е, че Dynamics AX е система с отворен код, което означава, че и MPSG, и нашите партньори, дори и нашите клиенти ще могат да направят свои собствени промени.
С eGraph могат да се създават гъвкави продуктови модели в различни варианти на цветове, размери и материали. Продуктите могат да бъдат конфигурирани съобразно желанията на клиентите и това е страхотно. Колко комбинации са възможни на практика?
Вариантите за комбинациите са буквално безкрайни. Все пак не е нужно всички те да бъдат изграждани. Ако сте създали шаблон за една брошура, можете да промените всеки параметър и всички произтичащи от това промени ще бъдат преизчислени. Ако например имате брошура с печат на 4 + 4 цвята, системата ще предложи правилен метод на печат, брой пластини, време за печат и др. При евентуална промяна на размера на хартията или цветовете на 4 + 0 всички данни ще бъдат преизчислени. Така че, след като вече сте създали един основен модел, той лесно може да бъде променян съобразно изискванията на конкретната задача, върху която работите.
Удачно ли е решението за изискванията на малките фирми?
По принцип изискванията са едни и същи, без значение размера на компанията. Тук има, разбира се, функции, които не са необходими за малките компании (например междуфирмени, свързани с многото производствени локации, с човешките ресурси и т.н.), но всички основни функции като оценка, управление на работния процес, изчисления, фактуриране, водене на регистър, инвентар са нужни. Разликата е в по-малкия обем на операциите. Като цяло интегрираната система е удачна за всяка компания, работеща с 15 – 20 и повече служители. Най-малкото работещо решение, което имаме, е за 5 потребители.
Вие имате богат опит — какво е бъдещето на полиграфическата и опаковъчната промишленост?
Не е лесно да се отговори на този въпрос, но ако мога да се позова на моя личен опит, ще кажа, че автоматизираните системи за печат (дигитален или традиционен) не са застрашени нито в краткосрочен, нито в дългосрочен план, и това се отнася със сигурност както за печатането на етикети, така и за опаковъчната индустрия като цяло. Въпреки че много се говори за това, че трябва да се ограничи опаковането и дори в някои страни то да се облага с данък, ние виждаме желание за още по-голямо развитие в тази област. Огледайте се. Където и да се намирате в момента, ще видите нещо печатно — може да е кутия за бонбони, салфетки за почистване на очила и т.н. Независимо дали в голям формат (банери) или в малък (пакетчета със захар), всичко е предмет на печат.
Друга тенденция (поне в Северна Европа) е към увеличаване количеството на седмичните вестници с реклами. Изследванията сочат, че макар много хора да казват, че не четат тези реклами, те все пак изпълняват своето предназначение. Това лесно може да се измери с количеството на продадените стоки, които се рекламират, и тези, които не се рекламират.
Големият въпрос е как ще се реши конкуренцията между печатното слово в книгите и списанията и е-книгите. Ще се окажат ли наистина е-книгите обикновен начин за четене на фантастика, или печатната книга ще бъде предпочитана.
Интересен факт е, че приходите на печатарската индустрия в Дания са се увеличили за втора поредна година. Медията, която очевидно е в беда, е вестникарската. Продажбите на вестници са намалели драстично през последните години и няма индикации, че ще се увеличат. Тук не става въпрос само за това, че светът на печатното слово е предизвикан от цифровите медии, но и за липсата на интерес у младото поколение към четенето на отпечатани вестници, така че това ще е и едно от най-големите предизвикателства в близко бъдеще.
Ще Ви помоля да споделите с читателите на сп. ProPack някои интересни моменти от Вашия професионален опит.
За около 40 години работа в сектора е имало драматични промени и те са се случвали по-бързо, отколкото някой е могъл да очаква. От 1990 г. до 2005 г. (по последната официална статистика) броят на графичните компании в Дания (предпечат, печат и довършителни работи) е намалял от 3280 на 1650 и тази тенденция продължава. Това не означава непременно, че общите приходи са намалели и те наистина не са, но означава, че бизнесът се нуждае от по-големи и по-специализирани фирми.
Когато се появиха първите компютърни системи за проектиране, категоричната позиция на печатарския бранш беше, че те никога няма да имат реално влияние върху печатарския бизнес. Качеството беше много лошо — хората правеха ужасен дизайн с шарени илюстрации, различни видове шрифт и т.н. Това беше в началото на 80-те и по това време всеки малък град в Дания имаше най-малко две компании за предпечат. Няколко години по-късно това се промени драматично и сега има много малко фирми, специализирани в предпечатна подготовка. Макар от дълго време да се прогнозира, че печатното слово е обречено, всеки път, когато се появят някакви факти за това, ситуацията трябва да се преосмисля. Вярно е, че има по-малко компании, но приходите не са се променили. Вярно е, че дигиталният свят се развива, но много компании за печат приемат този факт и се специализират в производството на дигитален печат, поръчков печат и т.н. Вярно е и че по екологични причини искаме да се намали производството на опаковки за всички видове изделия, но също така е вярно и че прах за пране в сиви опаковки не се продава толкова добре, колкото в опаковки, отпечатани в 4 цвята, така че независимо дали причината е добра или не, печатната индустрия винаги ще бъде необходима.