Г-н Христов, кои бяха важните моменти в развитието на печатница Дедракс през изминалите години що се отнася до изработването на опаковки?
Безспорно най-значимото събитие е създаването на новата печатна база във Варна. За съвсем кратко време ние създадохме най-модерната печатница в България, и то в условия на тежка финансова криза.
Тази инвестицията даде допълнителен тласък в производството на опаковки от картон, първо, поради инсталираната техника там, но най-вече поради пазарната ниша, която съществува в региона от доста години.
В условията на сравнително преодолима конкуренция успяваме бързо да се наложим на пазара и аз вярвам, че съвсем скоро ще бъдем неоспорим фактор и на пазара на опаковки в региона.
Какъв е вашият производствен капацитет по отношение на печата на опаковки?
Към момента производственият капацитет се лимитира от възможностите на довършителната техника, но въпреки това в последните няколко месеца успяваме да повишим производството до 100 тона на месечна база.
Капацитетът за момента не е голям, но ние смятаме, че не трябва да поемаме поръчки, чието изпълнение няма да започне веднага и съществува опасност от забавяне.
Водейки се от нуждите на нашите клиенти, през 2011 г. предвиждаме мащабни инвестиции, целящи повишаване на производствения капацитет до 400 тона месечно.
Кои са вашите партньори и какви са най-честите изисквания, които те имат към опаковките?
Дедракс се специализира и изпълнява поръчки за опаковки основно за фармацевтични и козметични компании както в България, така и в чужбина. Посредством нашите чуждестранни партньори опаковките ни достигат пазари като Грузия, Русия, Великобритания, Казахстан, Румъния, Украйна.
Основно изискване към този тип опаковки е безпроблемното им реализиране в производствата, респ. обработване при изключително високи скорости. Съвременните пълначни линии във фармацевтичните компании позволяват затваряне на десетки хиляди опаковки на час, което предполага изработката на опаковката да бъде много прецизна.
Наред с това се предявяват строги изисквания за чистота на помещенията, начина на опаковане, съхранение и транспортиране.
При наличието на нова печатна база покриваме всички изисквания безпроблемно.
Кое е новото и различното, което отличава печатница Дедракс от конкурентите и?
Наред с непрестанното обновяване на техниката, не мога да не спомена интегрираната софтуерна система за управление на поръчките и производството, работеща отскоро при нас.
Разработена за Дедракс, системата позволява онлайн наблюдение на производството — както като процес, така и по машини и звена. Целият цикъл може да се наблю дава и управлява от всяка точка на планетата. Това ни позволява да държим клиента близо до нашето производство.
Какво е общото ниво на качеството на произведените в България печатни материали за опаковъчната промишленост? Има ли страната потенциал да достигне в това отношение развитите европейски страни?
Определено не бих използвал думата „високо“, но не виня за това печатниците. Увлечени в надпреварата за намаляване на разходите за опаковката на продукцията и организираните търгове на по-големите клиенти, само в изминалите няколко години те понижиха безкрайно качествата на влаганите материали.
Делът на опаковките, произвеждани от „първични“ материали (със съдържание на дървесина), е под 10%, а при кашираните опаковки буквално за 3–4 години крафтлайнерите бяха заменени с рециклирани хартии.
Естествено картонажните фабрики се впуснаха в надпреварата, наречена „най-ниска цена“, и лошото е, че на финала нямаше победител. Точно обратното – спечелилият търга имаше възможността да произвежда огромни тиражи с прилична загуба.
През последните няколко години имах удоволствието да посетя колеги в няколко страни в Европа и Азия и разбрах, че търг се печели при конкурентност в три показателя: качество, срок, цена. Когато този начин на работа се възприеме и у нас, мисля, че бързо ще достигнем европейските страни.
В България има изключително талантливи специалисти, а машинопарка ни няма да коментирам. Често имаме гости от чужбина и е много приятно, когато ги чуваме да казват: „Вие притежавате машини, които са твърде скъпи за нас.“
Каква трябва да бъде съвременната опаковка в графично отношение?
Това е въпрос, на който няма да дам еднозначен отговор. Преди време работехме по дизайн на кутия за торта и клиентът беше поставил изискване кутията да е по-красива отвътре, отколкото отвън, защото купувачът съди за вътрешността на тортата по вътрешността на кутията. Всяка опаковка днес, а и в бъдеще ще използва като оръжие своята визия за завоюването на по-голям пазарен дял.
Ние и нашите клиенти се учим в движение как да предлагаме своите продукти по най-добрия начин. Добрата новина е, че все повече фабрики излизат с дизайн на опаковки, зад който стои реална концепция за продаване.
Какви възможности Ви предостави икономическата криза и каква е стратегията Ви за бъдещото развитие на Дедракс?
Не мога да кажа, че кризата е добре дошла за нас. По-скоро тя е предизвикателство, с което трябва да се справим. Мисля, че ключът към успеха е в постоянното пригаждане към пазара и инвестирането в нова техника и технологии.
В това отношение Дедракс винаги е бил пионер и мисля, че докато този дух съществува, ние ще се развиваме и ще печелим нови пазари.