Г-н Гугов, разкажете ни за флексопечата и за проблемите в тази технология.
Това е една от главните технологии за производство на опаковки, все още изпитваща болезнено отсъствието на всички удобства на оптимизирания офсетов и на дълбокия печат. Много от проблемите при офсетовия печат са решени — в областта на подготвителните процеси голяма част от достъпното сега предпечатно оборудване е разработено за него. Но ето че настъпи и времето на високотехнологични разработки за флексопечата — особено управлението на цвета и стабилизирането на параметрите на флексографската печатна машина.
Тази задача, въпреки че е очевидна толкова години, не е решена толкова лесно. Много са факторите, които влияят при флексопечата: печатарските машини имат друг тип на построение на мастиления апарат, наличие на анилоксови валци с ракел и тяхната степен на износване, фотополимерната форма, стойностите на натиска, който променя значително печата, гладката структура на повечето материали, върху които се печата, и тяхното многообразие, закрепването на мастилото върху тях, разновидностите на печатарското мастило, температурата и влажността на производствените помещения.
Контролът и поддържането на тези параметри в стабилност е много важно условие, за да се получи добро качество и повторяемост на цветовете при следващ тираж. При липсата на съвременните високотехнологични възможности във флексопечата трудоемкостта е огромна, за да се настроят машината и мастилата така, че максимално да се доближим до първоначалните стойности.
Внедряването на точни измервателни системи е едната посока. Дълбоко вкорененото мнение, че променливостта на цветовете при флексопечата е нещо нормално и че не може да се избегнат забележимите дори и с непрофесионално око разлики, все още кара клиентите да одобряват печата с компромиси. Но голяма част търсят вече високото качество. Във флексопечата ъглите на растерите на отделните цветове са по-различни от използваните в офсетовия печат. Има други стойности оптически плътности на отпечатваните цветове по CMYK и баланс по сивото. Но основното зло за флексографския печат е нарастването на точката. Този проблем е много важен. Типичната репродукционна крива на флексографския печат води до отпечатване на сиви и плоски изображения. Предварително намаляване на стойностите с нова коригираща крива води до намаляване на този недостатък. Без използването на коригираща крива, отчитаща фактора на нарастването на точката, не е възможно да се получи качествен печат и да се запази повече информация в даденото изображение. Прилагането на коригиращата крива води до възпроизвеждане на изображения с по-точен профил. Времето на господството на случайността и на неповторимото произведение на печатаря изтече, професията на флексопечатaря от „изкуство“ се превръща в занаят, в който се владее технологията и се знае как да се постигне точното качество.
Формите за флексопечат не се изработват толкова бързо като при офсетовия печат. Но в сравнение с дълбокия печат те са по-евтини и с по-малко време на изработване. Системата за контрол и замерване на аналоговите флексо-форми предпазва от загуби. Тя представлява измервателен оптически уред със CCD-камера, сменяеми обективи с различно увеличение, калибровъчни скали и програмно осигуряване FlexoCheck, инсталиранo на PC — с това може да се контролира производството на аналоговите форми.
Много по-добре е стабилизиран процесът при цифровите технологии на изработване на фотополимерните форми с помощта на софтуерните продукти, предвиждащи всички проблеми и на съвременните CtP-устройства. Софтуерните решения, създадени, развити и използвани при дълбокия печат, вече са адаптирани и за флексопечат. По този начин се гарантират качествените форми. Що се касае до печата — съвременните машини имат по-точни параметри на печат. Мастилата и другите консумативи са с по-високо качество и също намаляват голяма част от проблемите. Постоянно развитие и усъвършенстване търпят и полимерите, от които се изработват формите.
Г-н Гугов, бихте ли очертали предимствата на флексопечата и тенденциите в тази технология?
И в европейски, и в световен мащаб се забелязва изключителен ръст на флексопечатния бранш. Вероятно тази тенденция ще се запази и в бъдеще, но може би с малко по-намалени темпове.
Опаковките, изработени с флексографската технология, се сравняват и конкурират с тези, които са произведени с дълбок печат. Цените са определено по-ниски, а качеството при спазване на една достатъчно добра технологична дисциплина и подходящо дизайнерско решение е сравнимо с полученото при дълбокия печат.
При съпоставка при еднакви условия трудоемкостта на флексопечата е по-малка в сравнение с дълбокия печат, защото става въпрос за клише, което се изработва за няколко часа, докато един дълбокопечатен цилиндър се прави от специализирани фирми в чужбина и с доставката изработването отнема около 20 дни. В случай на корекции и промяна в дизайна, което често се случва в България, този процес се забавя допълнително, но при флексопечата предимствата са решително в негова полза.
Тенденция във флексопечата е използването на много автоматика и електроника в машините с цел контрол — за следене на качеството, за автоматична настройка на пасера и неговото постоянно поддържане, това гарантира на новите флексопечатни машини високото качество на печат, който можем да сравняваме с дълбокия печат по отношение на опаковките и с офсета по отношение на етикетите.
Основни предимства на флексопечата пред дълбокия са по-ниската стойност и бързината, с която се произвеждат формите (клишетата) и по-ниската стойност на печата при сродни тиражи. За тяхното производство от обработен файл ни трябват около два часа гравиране на шест цвята и около един час за осветяване и измиване — следователно имаме готовност с формата след 3 часа, а за печат след пет часа в рамките на града, в който се произвеждат формите, и едно денонощие за страната — отчитайки времето за транспорт до дадения клиент. При дълбокия печат се реагира по-трудно — процесът на гравиране на цилиндъра е по-бавен, изисква повече време за внос и транспортиране и е по-скъп.
По качество флексопечатът на етикети е сравним с офсетовия печат дори при високите линеатури (резолюции).
Бихте ли ни разказали по-подробно за възникването на новите технологии във флексографския печат.
Макар че флексографските CtP-та са известни повече от 10 години, едва днес дигиталните (цифровите) форми започнаха да изместват аналоговите с все по-големи обеми. След директното гравиране — първата крачка в CtP-флексографията, сега най-важен е пробивът в цифровите технологии. Изготвянето на формите по дигитален начин е вече непоклатима технология, която постоянно се усъвършенства.
Започва се преди 12 години в Германия, когато печатниците инвестирали в технология, която ще им позволи да получат предимства в качеството пред конкурентите. В последните години печатници и производители на опаковки в целия свят дават пари в полза на флексопечат с цифрови форми, защото той гарантира повторяемост, постоянство на параметрите, оптимизация на процесите, управляемост на качеството.
Терминът „цифрова флексография“ се използва за обозначаване на LAMS CtP формите с черна маска. За първи път те са представени на drupa 1995 г. Имат тънък слой (няколко микрона) с черно покритие — маска, нанесена на фотополимер. Това покритие заменя традиционния негативен филм при аналоговите форми. Върху печатните елементи маската се отделя с лазерен лъч, черното покритие поглъща енергията на лазера и буквално се изпарява. Консумацията на мощността е 30–50 пъти по-ниска от тази за директното гравиране. След експонирането цифровата форма се обработва по традиционния метод за аналоговите — с други думи, минава през обратното и основно експониране, измиване, сушене и финиш-обработка.
Какви са новостите в областта на CtP технологиите?
От 2000 г. насам се използват нов тип лазери, които осигуряват изключително качество при значително по-малки разходи на енергия и великолепна стабилност. Резолюцията варира от 2000 до 3000 dpi, а градационната крива осигурява на отпечатъците меки изображения на тънките щрихи и плавен преход от бялото към началните плътности, а също към най-тъмните. Съвременните форми за печат с елементи за защита достигат резолюция 8000 dpi. Технологиите със смесено честотно и амплитудно-модулирано растриране (SambaFlex на Esko) сериозно подобряват качеството, особено в тези критични зони от най-светлите и от най-тъмните към следващите плътности. Има софтуер, който помага в позиционирането на формите, отчита деформацията (дисторсията) при залепване на формата на цилиндъра и други аспекти при производството на форми. Особено внимание се отделя на намаляването на отпадъка от фотополимери с помощта на инструментариума за поместване на всички цветоотделки на една форма (на един лист фотополимер), включително и на отстоянията на изображения на различните поръчки.
Новите термални методи на сушене, избягващи продължителното сушене, позволяват да се получи готова пълноформатна цифрова форма с размер 889x1193,8 мм само за половин час след експонирането. При точен контрол на температурния режим и неголям натиск на проявяващия цилиндър неекспонираните участъци се отстраняват. След това формата е готова за допълнително експониране и финишинг: операциите са същите, като при обработка на обикновената форма, произведена при солвентната технология. Тази система на производство е напълно суха, няма нужда от съхраняване, възстановяване и отделяне на химическите разтвори.
През 2005 г. Esko-Graphics (от 2007 г. EskoArtwork — виж бр. 2 на ProPACK за 2007 г. и бр. 1 за 2008 г.) официално обяви за революционно нова концепция на цифрово производство на форми за флексографския печат — InLine UV Main Exposure. Технологията позволява да се осъществява основната UV-експонация на цифровите форми за флексографски печат едновременно с формирането на изображението, вместо отделното експониране в копирната рама. Тази технология сега се прилага в Cyrel Digital Imagers (CDI).
Технологията InLine UV Main Exposure позволява в едно устройство да се осъществява едновременно нанасяне на изображението и основно UV-експониране. Комбинирането на тези два етапа води до печалба, както в икономически аспект, така и в посока качество: икономия от 15 минути на всяка форма плюс намаление на разходите за труд (по-малко обслужващ персонал). Формите не се експонират в копиррама — те се отправят направо в проявителната машина. Това позволява да се избегне повреждането на фотополимерния слой. Тестовете показват, че технологията InLine UV Main Exposure води до съществени намаления на разходите и до пестене на време. Най-главното достойнство на InLine UV Main Exposure е, че предоставя контрол над производството, което води до по-високо ниво на качеството и до повторяемост на печата, устойчивост и контрол при формиране на растеровата точка в цифровото изображение, недостижимо във флексографията до неотдавна.
Г-н Гугов, бихте ли казали няколко думи за фирма Полифлекс и за нейното създаване, работа и развитие? Какви технически средства се използват за производство на клишета за флексопечат?
Компанията е основана в най-подходящия момент на развитие на технологията на флексографския печат — през 2000 година. От самото създаване тя възприема силно ориентиран към иновациите курс на развитие. Полифлекс е една от първите български компания, инвестирали във въвеждане и използване на цифрови технологии при производството на печатни форми за флексопечат — Computer to Plate — CtP. Изпреварвайки нуждите на пазара през 2003 г. Полифлекс ООД усвои тези технологии със закупуването на CDI— ComputerDigital Imager от концерна DuPont — в областта на цифровите лазерни технологии компанията работи тогава съвместно с ESKO GRAPHICS, Белгия — световен лидер в областта на предпечатен софтуер и управление на цвета в предпечатния процес.
През март 2006г. фирмата закупува и инсталира една от първите в България машини, работещи с технология Cyrel Fast — Thermal Developer на DuPont за сухо термично измиване на фотополимерни форми — най-новото развитие в областта на флексопечатните технологии. Тези инвестиции позволяват на компанията да посрещне и най-високите изисквания на пазара по отношение на качеството — съпоставими с тези в ЕС. Полифлекс ООД се налага като фирма с едно от най-модерните оборудвания за производство на клишета в страната. Освен оборудване, разполагаме и със специализиран софтуер за предпечатна подготовка за флексопечат на EskoArtwork. Това ни позволява да реализираме широк обхват на дизайнерски решения, които с популярния, но неспециализиран софтуер са невъзможни.
Висококвалифицираният екип от специалисти, техниката, с която разполагаме, и качеството на изработките задоволяват поставените изисквания на клиентите и техните потребностите от високо качество в зависимост от проекта на опаковката или етикета. Ние ценим високо мнението на клиента и тъй като изработването на дизайн е процедура, която изисква прецизни предварителни анализи и отлична организация, ние даваме полезни съвети и необходима та информация, за да се получи добър краен продукт. Дългогодишният опит на специалистите и насочеността да се развиват в областта на графичния дизайн и предпечатната подготовка дава предпоставки за направата на един завършен процес. През годините екипът е усвоил до съвършенство софтуера, с който работим, а гледната точка и творческото мислене на художниците спомагат за направата на уникален дизайн.
Фирмата изработва фотополимерни форми за печат върху гъвкави опаковки от различни материали — полиетилен, полипропилен, велпапе, кофички за мляко от полистирол, етикети и др. Това определя основните групи клиенти на фирмата — производители и консуматори на гъвкави индивидуални търговски и транспортни опаковки, млекопреработвателни компании, производители на пакетирани или бутилирани хранителни стоки.
Бъдещото развитие на фирмата и инвестициите в оборудване и модернизирането много ще зависят от това какво ще видим на drupа 2008.
Бихте ли очертали новите проблемни аспекти на съвременната флексографска технология?
Внедряването на CtP е обусловено от по-високите изисквания за качество и от избягване на грешките на субективния фактор при изработката на клишетата и при печата. Търговските компании изискват по-високо качество на опаковките, използването на цифрова флексография позволява да се постигне това изискване. Цифровите форми позволяват надеждно да се предават цветовите градиенти от 1 до 99%; значенията за филмите в този случай са: от 3 до 95% за гъвкавите опаковки и от 5 до 95% за велпапето и то в зависимости от такива фактори като печатната медия и мастилата. Получените изображения в цифровата флексография работят в посока на откриване на един свят на нови възможности. И не на последно място, инвестираните средства в CtP за флесопечат увеличават производителността и намаляват разходите. Производството на цифрови форми е значително по-лесно за операторите отколкото аналоговото. Ако не беше тази крачка на флексографията напред в посока на цифровите технологии, дълбокият и офсетовият печат отново щяха да заемат отвоювания пазар на флексопечата. Цифровите технологии във флексопечата предполагат едно по-добро сътрудничество с партньорите в предпечатната подготовка. Необходимо е да се предоставят изискваните цифрови файлове. Необходима е огромна база знания: за трапинга, разполагането на малките изображения, баркодовете — това е само част от тях. Така че предоставянето на предпечатните процеси на звена и предпечатни студия, разполагащи с необходимия софтуер и квалификация за флексопечат, е едно добро решение, вместо опита на грешките. В Полифлекс ООД изработката на фотополимерни форми е тясно обвързана с печатницата, за която са предназначени. Това е продиктувано от специфичното нарастване на точката за конкретните печатни машини.
Във флексопечатния процес цифровите форми осигуряват най-добро съвместяване (пасер) на възпроизвеждане на изображението, което води до по-бърза подготовка и намаляване на времето на престоя на печатната машина. Те коренно намаляват проблема с нарастването на точката, а това съществено подобрява качеството. Възможно е много по-бързо реагиране на изискванията на клиентите и има възможност за съкращаване на времето до началото на печата.
Перспективите във флексопечата са в увеличението на цифровите форми. Засега около 50% от обемите на фотополимерните форми се правят с цифрови технологии. В условията на конкуренция на стоките на световния пазар, собствениците на продукта и търговската марка изискват опаковка, която да стимулира продажбите, като поставят по-високи изисквания. Те виждат качеството на цифровите технологии и все повече се стремят към замяната на традиционните аналогови. За някои от продуктите високата цена на материалите при цифровите технологии са все още пречка. Добър знак е усъвършенстването на термалната технология и бързото приемане на цифровата технология от печатарите.