Бързото развитие на търговията в България доведе до съществени промени в логистичните дейности. Ръстът на продажбите и разширяващото се териториално разпределение на стоките подбужда нарастващото търсене на складови площи и съвременни системи за дистрибуция. Конкуренцията налага намирането и прилагането на модерни логистични и опаковъчни решения.
През 2007 г. глобалните снабдителски вериги отбелязаха сериозни постижения в повишаването на ефективността и подобряването на обслужването на клиентите. Въпреки това повечето компании не успяха да напреднат достатъчно в управлението на снабдяването и по-конкретно в увеличаването на гъвкавостта, ефективното реагиране на промените в търсенето и въвеждането на екологично целесъобразни практики. От изследването на AMR (Американска компания от независими експерти, която изследва пресечните области на различни видове стопански дейности, като се фокусира върху управлението на снабдителските вериги и логистичните операции — Б. ред.) са кристализирали и тенденциите в управлението на снабдителските вериги и логистиката за 2008 г. Очаква се технологиите в тези сфери да имат стабилен ръст. Компаниите ще се фокусират върху възможностите за включване на неизползваните ресурси (outsourcing) в близки (съседни) страни с цел увеличаване на бързината, особено когато има възможност за поевтиняване на операциите с отчитане на скритите разходи за производства с по-ниска себестойност. Ще се почувства недостиг на квалифицирани мениджъри за все по-сложните глобални снабдителски вериги. Ще се наблегне на смекчаването на рисковете в снабдяването. Вниманието към RFID ще нарасне поради увеличените възможности за възвръщане на инвестициите. Планирането на операциите и продажбите ще се прилага заедно със софтуерни услуги за управление на резултатите. Все повече ще се използват инструментите за симулиране на ситуации и за анализи от вида „Какво ще стане, ако…“ (What-if). Бързо развитие търпят новите решения с използване на RFID за контрол и проследяване на продуктите в дистрибуторските центрове и в складовите помещения. За ценни продукти се очаква въвеждането на т.нар. RFID портали, които представляват входни „клетки“ със специален достъп за определени лица. С помощта на идентификационните чипове в личните баджове се осигурява достъп през портала само на оторизирани лица. Едновременно с това чиповете разчитат и продуктите, които напускат помещението, като ги свързват със съответното лице. Така се създава контролен процес, при който се знае кой кога е в помещението и какви продукти е изнесъл. За палетизираните продукти се използват и разтегливи обвивни фолиа, които осигуряват продуктите срещу кражба.
За засичане и наблюдаване на обектите в складовете е разработена система за локализиране в реално време с използване на RFIDтехнологията. Комбинирана със записваща видеокамера, която се включва при сканирането на обектите с чипове, системата дава възможност на логистичните компании да регистрират преместванията в складовете. Тази система може да се програмира и за включване на видеозапис всеки път, когато тя „почувства“, че продуктът с монтиран на него чип се премества.
Така се прави запис и на всеки, който премества продукта.
Намаляването на разходите по дължината на снабдителските вериги е най-голямото предизвикателство за логистиците. В много случаи начинът на опаковане на продуктите за транспортиране и последващо складиране при дистрибуторите и клиентите предоставя големи възможности за икономии. Има много примери, при които слабият дизайн на транспортната опаковка оказва негативно влияние върху разходите за нейното производство, формирането на товарните единици и опазването на продуктите от увреждания по време на транспорт. Освен това, ефективността на манипулирането, оползотворяването на складовите пространства и разходите за дистрибуция определено се влияят от опаковъчния дизайн. Един чувствителен към влага продукт безпроблемно може да бъде превозван в сухо авто ремарке, но ако транспортната опаковка не е изработена от влагоустойчиво велпапе, ще трябват значително по-скъпи специални средства за по-нататъшния превоз на продукта във влажен климат. Много изпращачи на пакетни пратки обръщат внимание само на теглото и на дистанцията на превозите. Но това е само част от факторите, които трябва да се вземат предвид. Опаковането на пратките може да има значително въздействие върху разходите за доставките. За да се управляват добре разходите за превозите, е необходимо съобразяване със следните фактори: преоразмерените опаковки, които надвишават стандартите за товарните пространства, теглото и плътността на товара, както и опаковките, чиято форма е несъвместима с автоматизираните, високоскоростни сортировъчни линии, привличат след себе си допълнително таксуване. Понякога преосигуряването с удароомекотяващи материали за избягване на увреждания на продукта по време на транспорт води до преоразмеряване на опаковката спрямо големината на продукта за превоз. В такива случаи трябва да се сравни рискът от увреждане и преразходът за превоз на увеличения обем. В много случаи намаляването на размерите на опаковката не води до увеличена опасност от увреждане. По отношение на формата на опаковката, ако е неподходяща за конвейерните линии, трябва да се търси възможност за привеждането към приемлива форма. Ако такива промени са невъзможни, може да се търси предоговаряне на условията за превозите, например, на отношението тегло/размери или на плътността на товара. Друг подход за намаляване на разходите за превозни услуги е намаляване броя на опаковките за дадената дестинация чрез обединяването им в по-малко на брой по-големи единици. Две 10-килограмови опаковки ще бъдат таксувани по-скъпо в сравнение с една 20-килограмова, защото намаляват относителните разходи за манипулиране на товара. Повторното използване на опаковките може да доведе до намаляване на разходите, но това не може да се прави продължително, тъй като якостта им намалява с времето, а уякчаването им чрез укрепване, обвързване и/или вторично обвиване ще увеличи разходите, както и недоволството на сортировачите, чиито линии ще се затрудняват от транспортирането на такива опаковки. Добре е изпращачите да са запознати с операциите по манипулирането и превозите на техните пакетирани продукти, за да осъзнаят колко важно е правилното опаковане за сигурността на доставките и свързаните с тях разходи. Клиентите им със сигурност ще бъдат доволни от подобреното опаковане на получаваните от тях продукти.