Традиционно основната функция на опаковката е да съдържа и да защитава продукта. Засилената конкуренция и „пренаселеността“ по регалите обаче поставя пред опаковките задачи като привличане на вниманието, описание на продукта и подпомагане на продажбите. Четирите „P“ на маркетинга — price, promotion, product, placement — са концепции, обединяващи различните области на маркетинговата стратегия. Като ключова част от продукта и неговото представяне опаковката подпомага клиента да избере сред всички относително хомогенни артикули. Опаковането на цигари не е изключение. Чрез използване на цветове, шрифтове, образи и търговски марки цигарените опаковки проектират маркетинговото послание. Върху цигарената кутия успешно се запечатват образи, носещи усещане за лукс, свобода, блясък, статус и тип поведение (женствено/мъжествено). Нерядко чрез надписи като „леки“ и „меки“ се втълпява на пушачите, че цигарите, които пушат, всъщност не са толкова вредни.
Цигарените кутии се появяват много често на обществени места, което мултиплицира силата на посланието и го превръща в тип реклама. В страни като Австралия, Великобритания и САЩ, в които рекламата на цигари на обществени места е ограничено, опаковките са основният двигател на цигарения маркетинг. Поради тази причина австралийските тютюневи компании например предлагат днес на местния пазар по-цветни и разнообразни в графично отношение цигарени опаковки, част от които са направени специално да възбуждат любопитството. В отговор на това развитие на пазара множество обществени и политически организации излизат с предложения за тотално ограничаване на тази възможност за цигарен маркетинг чрез въвеждането на опаковки с много опростен графичен дизайн. Промените са свързани с премахването на всички цветове и картинки, които са запазена марка на дадения бранд, корпоративните лога и търговски марки. На производителите ще им бъде разрешено единствено да отпечатват името на марката в строго определени размери, шрифтове и местоположение. Върху опаковката ще бъдат добавени единствено изискваните от закона здравни предупреждения, както и информация за съдържанието на токсични вещества и броя късове в кутията.
Подобни кампании се правят в опит да бъде ограничен този сериозен порок на западните общества, който ежегодно причинява смъртта на хиляди хора и носи загуби за милиарди евро. Кампаниите са насочени и към особено податливите на цигарената „магия“ млади хора и деца — най-вече тези от бедните социални слоеве. Проучване сред подрастващите пушачи в САЩ показва, че те намират тютюнопушенето за особено привлекателно, тъй като считат, че притежаването на луксозна цигарена кутия ги прави да изглеждат модни, популярни и стилни.
Англосаксонският опит
Австралия може да се превърне в първата страна в света, забраняваща брандирането на цигарените кутии. Новите правила, които вероятно ще влязат в сила от 1 юли 2012 г., ще забранят отпечатването на логата, промоционалните текстове и цветните картинки върху кутиите. Предупреждението за вредата от тютюнопушенето ще бъде показано максимално ясно. Според бившия австралийски министър-председател Кевин Ръд тази промяна ще бъде най-тежкият в света режим, налаган на цигарената индустрия, който без съмнение ще бъде оспорван по всеки възможен начин. Реакцията на ощетените от новия закон тютюнопроизводители не закъснява. Цигарените компании дори подкрепиха предизборната кампания на опозицията за тазгодишните парламентарни избори, като обявиха, че плановете на досегашните управляващи застрашават сериозно малкия и среден бизнес в страната. Тук бе изказан аргументът, че новите мерки не биха отказали хората да пушат, а единствено биха довели бизнеса до затруднено положение, което в крайна сметка ще доведе до загуба на работни места и финансови проблеми.
Подобна политика на сурови рестрикции предприема и английското правителство, което си е поставило за цел да намали наполовина пушачите в Обединеното кралство в следващите 10 години. В момента в Обединеното кралство от болести, свързани с пушенето, годишно умират 80 хиляди души, а здравните служби харчат средно 2,7 милиарда паунда за борба с този порок.
Сериозни са неволите на цигарените компании и в САЩ. Миналата година Американският конгрес и президентът Барак Обама позволиха на Администрацията по храните и напитките (FDA) да регулира производството, маркетинга и продажбата на тютюневи изделия. От 22 юли тази година влязоха в сила редица рестрикции, сред които:
- Забрана върху етикетите на надписи като „леки“, „меки“ и „с ниско съдържание на катран“, които могат да подведат потребителя, че цигари от дадена марка са по-безопасни от останалите.
- Изискване предупрежденията за рисковете за здравето да бъдат изписани с по-голям и ясен шрифт. Предупрежденията трябва да покриват 30% от предния панел на кутиите. Към тях добавят цветни снимки и графики, демонстриращи вредата от пушенето.
- Забрана за продажби и маркетинг стратегии, насочени към малолетни и непълнолетни.
- Забрана продажбата на тютюневи изделия с вкус на плодове и сладкарски изделия.
Ситуацията в ЕС
Начини да откажат европееца от цигарите обсъждат в Европейската комисия, показват документи, изнесени от вестник „Труд“. На територията на Съюза все още няма конкретни планове за законодателство в тази насока. ЕК обаче работи по ревизия на директивата за тютюневите изделия от 2001 г. с цел да представи законодателно предложение в края на следващата година. В поверителен доклад наетата за целта американска консултантска корпорация РАНД
* Информацията в параграфа е базираната на публикуваната на сайта на в-к „Труд“ на 05.08.2010 статия „Продават цигари само под тезгяха“ с автори Детлеф Фехтнер и Веселин Желев, www.trud.bg.
заявява, че т.нар. „обикновено пакетиране“ (plain packaging) е „интересно решение“ и че има доказателства, че то би било в интерес на общественото здраве. От ЕК обмислят и възможността да направят цигарите по-малко видими в търговските обекти и да забранят на производителите да слагат в тях ароматизатори, подсладители и добавки.
Според поръчан от комисията предварителен доклад на РАНД пушенето продължава да е най-важната и единствена причина за предотвратима смърт и заболявания в ЕС. То убива по 650 хиляди души годишно. Средно 30 на сто от гражданите на ЕС пушат, като техният дял е най-висок в Гърция — 42%, и в България — 39%. Приходите от продажбите на тютюневи изделия в ЕС през 2007 г. се оценяват за над 67 млрд. евро. ЕС вече има висока степен на хармонизация на акцизите за тютюна и от тази година започва постепенно да прекратява преките субсидии за производството му.
В междинния си доклад РАНД предлага променената директива да обхване и тютюна на листа, новите и нововъзникващите тютюневи и никотинови продукти и принадлежностите за пушене. Препоръчва се количествената информация за катран, никотин и въглероден окис на цигарените опаковки да се замени с качествена, т.е. описваща вредата от тях, и такава, която насочва пушача към помощ за отказване от навика. Обмисля се вариантът отблъскващите изображения на последствията от пушенето върху здравето да станат задължителни. Предупредителните надписи трябва да станат по-големи и да са и от двете страни на опаковките. Към момента отделните държави в ЕС имат различни правила за етикетиране на цигарите и особено за употребата на снимкови предупреждения за риска от тях. Специалистите предлагат да бъде последван челният опит на англосаксонските държави в опаковането. Върху „обикновената“ цигарена кутия ще липсват също и изображенията и цветовете на марката. Имената на цигарите ще бъдат със стандартизиран цвят (черен) и шрифт.
Отговорът на индустрията
Един от ключовите аргументи на тютюневата индустрия срещу опростеното опаковане е, че то би довело до посегателства върху търговската марка. По този начин биха били нарушени няколко международни спогодби, свързаните с търговията аспекти на международните права на собствеността (TRIPS), Северноамериканската спогодба за свободна търговия (NAFTA) и Парижката конвенция за защита на индустриалната собственост, ратифицирана през далечната 1883 г. Специалисти по международно право смятат обаче, че интерпретацията на тези споразумения от страна на цигарените компании е селективна, тъй като всяко от тях съдържа специфични клаузи, които позволяват налагането на промени в защита на обществения интерес и здраве.
Цигарените компании изтъкват и аргумента, че обикновеното опаковане би улеснило фалшификаторите на цигари и трафикантите, тъй като е много по-лесно да се възпроизвеждат еднаквите пакети за всички марки. Те прогнозират, че ако въвеждането на еднакви опаковки за цигарите се приеме в ЕС, може да се стигне до бум на нелегалното производство. Кутиите с контрабандните цигари ще са цветни, с което ще привличат потребителя и така ще се продават повече от легалните. В резултат държавите ще инкасират спад на приходите от акцизи. Производителите смятат, че по този начин ще се премахне и разликата между марковите цигари и масовите, което би стимулирало пушенето на нискокачествен тютюн и би занижило общото ниво.
В някои от държавите, за да тушират проблема, цигарените компании действат по обиколни начини. В Австралия засегнатите от законопроекта корпорации използват политически средства. Те подкрепят финансово предизборната кампания на опозицията на проведените през август т.г. парламентарни избори в страната. Финансираната от тях кампания има за цел да убеди избирателите, че плановете на бившето правителство сериозно застрашават малкия и среден бизнес, което в дългосрочен план ще доведе до загуба на работни места. Цигарените компании атакуват рестрикциите и по съдебен път. Скорошният опит на американските фирми показва, че тази тактика също не гарантира успех, ако има достатъчно воля за промяна. Голяма част от съдебните искове срещу въведените в САЩ опаковъчни и маркетингови рестрикции бяха отхвърлени от федералния съд.
За да се измъкнат от спиралата на падащите продажби и нарастващите рестрикции, много цигарени компании представят на пазара нови тютюневи изделия без дим с вкус на бонбони и опаковани като бонбони с цветни опаковки. Друга тактика, свързана с неутрализирането на ярките предупредителни надпили, е създаването на нов цветови дизайн на кутиите, там където рестрикциите няма да са толкова сурови. Дизайнерите създават специални цветови схеми, с които да тушират ярките предупреждения за рисковете за здравето при пушене и да ги „вградят“ в цялостното дизайнерско решение на опаковката.
Как опаковъчният дизайн влияе върху възприятията на пушачите
Проучване, проведено в Австралия от Центъра за проучване на поведението, водещо до ракови заболявания, сочи, че брандирането на цигарените кутии е от ключово значение за маркетинговата стратегия на бранда. На участвалите в изследването лица са предложени общо 12 варианта на експериментални дизайни на цигарени кутии — 3 марки цигари, всяка от които е представена с оригиналния си дизайн и с по три степени на опростяването му. Проучването е извършено по интернет. В него са участвали 813 възрастни австралий ци, които след това трябвало да попълнят бланка, в която да подредят опаковките по редица параметри.
Резултати
В сравнение със сега предлаганите напълно брандирани цигарени опаковки кутиите, при които количеството на марковите елементи прогресивно намалява, предизвикват нарастващо неодобрение от страна на пушачите. Най-опростените опаковки от обикновен кафяв картон без отличителни символи на марката и с надписи, изписани със ситен стандартен шрифт, се приемат за значително по-малко атрактивни от оригиналните кутии. Участниците масово описват тези кутии като немодерни и с липса на стил. На въпроса кой би купувал тези цигари, респондентите отговарят, че това биха били по-незрели хора, на които им липсват социални умения.
Резултатите от изследването разкриват един интересен феномен. Мнозинството респонденти считат, че поставените в кутии с опростен дизайн цигари са по-бедни на тютюн от тези в оригиналните кутии, макар това да не е вярно. Цигарите в опростените кутии предизвикват по-ниска степен на удовлетворение при употреба, а тютюнът им се приема като нискокачествен. Основното заключение на изследователите е, че премахването на повечето дизайнерски елементи от опаковките на цигари вероятно е най-ефективният метод за прекъсването на връзката продукт — наложен маркетингов образ.
Друго проучване, проведено от цигарени компании показва, че дизайнът на цигарените опаковки може не само да генерира мощни образи за типичния потребител на марката, но също така да предизвика допълнителни сетивни усещания от цигарения дим. И мъжете, и жените — участници в изследването, споделят, че сетивният им опит е различен в зависимост от марката цигари. Оказало се, че жените оценяват цигарите по-положително, когато марката на кутията носи женско име, а мъжете — в случаите, когато името е по-мъжествено. И в двата случая на изследваните лица sa били предложени абсолютно еднакви по състав цигари. Различно било само името на опаковката.
Оказва се, че чрез промяна на цветовата гама на цигарената кутия могат да се манипулират и сензорните перцепции на цигарите. Процесът е наричан още „трансфер на възприятията“. Резултатите от проведени графични експерименти с кутиите на марката Camel показали, че увеличаването на белите полета върху опаковката и изсветляването на цветовете води до спад в усещането за силата на цигарите при изследваните лица. Проучване, проведено от Philip Morris в САЩ, също отбелязва ефекта на „трансфер на възприятията“ при тестове на ултралеките цигари на Marlboro, които били поставени в два вида кутии — червена и синя. Въпреки че съставът на тютюна бил идентичен и в двете опаковки, цигарите, поставени в червена кутия, били възприемани като „по-твърди“, докато тези в синята били смятани за „твърде меки“, „трудни за дърпане“ и „горящи твърде бързо“.
Златните години на цигарените компании са далеч зад нас
Началото и средата на миналия век са „златните“ години за цигарените компании по света. В онези времена рекламата на цигари е повсеместна, а тютюневите изделия често се описват дори като нещо добро и полезно за здравето. В рекламите присъстват недопустимите от днешна гледна точка образи на майки с малки деца, учени и лекари, които съветват потребителя да купува рекламираната марка. Гледайки тези стари плакати, можем да осъзнаем дългия път, който институции и неправителствени организации са изминали в борбата си с този социален порок. Бъдещето на цигарените компании не изглежда никак розово. Дори тук, в България.