Ние живеем в свят, в който защитата на потребителите става все по-важна. За да защитава своите клиенти от опасностите, свързани с увредените продукти и за да си спести скъпите съдебни преследвания, търговията на дребно все по-настоятелно изисква от своите доставчици (главно производителите на храни, но и другите) да осигуряват писмени гаранции от техните доставчици, че в предприятията им е установена добра производствена практика (ДПП).
Законодателите също работят перманентно по този въпрос на национално и международно ниво и периодично издават нови правила и нормативи в защита на потребителите.
ДПП означава наличие на система за тотален контрол във всяко предприятие. Целта е да се осигури от купуването на суровините и материалите до доставката на продуктите в обектите на клиентите, да се осъществява мониторинг на всички параметри на качеството, хигиената и проследяването на стоките. За да е напълно ефективна, системата трябва да издаде сертификат, приет от индустрията, опаковачите/пълначите, търговците и законодателите.
Да работи такава система в дадено предприятие означава, че:
• предприятието е защитено от съдебни преследвания (дължимата прилежност);
• предприятието може да издаде сертификат по искане на клиента и така избягва скъпите проверки (одити) от негова страна;
• предприятието има по-добър контрол върху цялостния производствен процес. Това означава по-добро качество на продукцията и по-висока производителност.
Да нямаш такава система означава, че:
• всеки клиент ще идва все по-често в предприятието със списък на нещата за контрол, който списък той ще иска да се прилага в производствения процес на предприятието. Ако исканията от различните клиенти са различни, разходите на предприятието със сигурност ще бъдат по-високи, ако то няма система за контрол;
• всеки клиент ще иска да праща периодично одитори в предприятието, за да проверяват дали то зачита неговите контролни процедури. Това също ще генерира допълнителни разходи за предприятието и за неговия клиент.
За да се въведе и усвои ДПП при опаковането на стоките, е нужно преминаване от „опаковката в изолация“ към „опаковането като интегрална част от продуктовата система“. На опаковката не трябва да се гледа като на продукт сам за себе си, а като на част от опакования продукт и системата за неговото складиране и дистрибуция.
Важно е в този процес да се изгражда мислене за жизнения цикъл, устойчивото развитие, екологосъобразните продукти и опаковки. Такова мислене подпомага оптимизирането на системите за управление, производство и дистрибуция с цел постигане на минимална употреба на ресурси и минимално увреждане на околната среда.
Какво значи „по-добър“ продукт? Това означава цялата система, в целия жизнения цикъл, да е оптимизирана – проектиране (дизайн), производство, дистрибуция, употреба и отстраняване (депониране).
Оценката на жизнения цикъл се разглежда като ценен инструмент за поставяне на реперите и показване на екоповедението на производителите на опаковани стоки.
Директива 94/62 на ЕС дава съществените изисквания за „количествено“ и „качествено“ предотвратяване на въздействието върху околната среда. Стандартите CEN дават едно средство за доказване на съответствието с тези съществени изисквания. Компаниите, които ги прилагат, трябва да се съобразяват с често появяващите се конфликтни социални, икономически и екологични фактори, въздействащи върху избора на опаковките, като прилагат правилни решения за продукта, дистрибуторската система и евентуално за начина на съхранението и употребата му. Те често се затрудняват да вземат решение „да/не“ за съответствието с изискванията. Тогава могат да се обръщат към браншовата асоциация или към властите за вземане на правилно решение.
На практика, компаниите вече започват да интегрират свои процедури за „постепенно подобряване“ на опаковките спрямо изискванията на продуктите. От друга страна, на потребителите трябва да се даде всякаква възможност да правят „информиран избор“. Затова фактите трябва да се представят по лесно разбираем начин, като се има предвид усложняването на търговските процеси.
Мисленето за устойчиво развитие в опаковането трябва да покрива цялата верига на снабдяването – от суровините и материалите до крайния потребител. Важно е да се разбира как социалната устойчивост може да повлияе върху опаковъчната индустрия (особено що се отнася до проблемите със здравето и сигурността), върху диалога между участниците, върху информирането и обучаването на потребителите, и върху добрата практика за заетостта. В опаковъчната индустрия вече се работи по екологичните постижения и проблеми, които се документират, но много въпроси остават нерешени. Предстои съществена работа в областта на оползотворяването и анализа на жизнения цикъл на материалите. Икономическите аспекти са от критично значение, но често се преекспонират.
Устойчивото развитие вече е съществена част от стратегиите на компаниите. В един свят на намаляващи ресурси, политическа и икономическа нестабилност, бедност и нарастващо население, простото правене на печалба вече не е достатъчно за оцеляването и успеха на бизнеса. Все повече водещи компании в света превръщат социалните, екологичните и икономическите проблеми в сърцевина на своите бизнес стратегии. Устойчивостта за опаковъчната индустрия е нещо много повече от един екологичен проблем. Придобиване на устойчивост означава разработване и прилагане на стратегия върху тройна основа – постигане на успех в социален, екологичен и икономически смисъл. Този подход вече е водещ в оценките на инвеститорите и акционерите. Печалбите също са по-сигурни и легитимни, когато се подобрява ефективността и се намаляват отпадъците чрез увеличаване на производителността и редуциране на разходите.
Оценката на жизнения цикъл (ОЖЦ) е насочена към използването на ресурсите и потенциалните въздействия върху околната среда (ОС) „от люлката до гроба“ на производството и употребата на конкретен продукт/система за определен период от време при определени условия на производство, транспортиране, употреба и оползотворяване след употреба. Описанието на ЖЦ е процес, основан на база данни, за определяне на количествата и класифициране на изискванията за енергията и суровините, емисиите във въздуха и водите, генерирането на твърди отпадъци и други видове натоварвания на ОС по време на ЖЦ на даден продукт или процес.
Процедурата за ОЖЦ е насочена към оценяване на потенциалното натоварване на ОС от изследваната система и съдържа елементи на субективна оценка, когато различните потенциални въздействия върху ОС (като изчерпване на ресурсите и промяна на климата) трябва да се подлагат на сравнение.
Добре направената ОЖЦ трябва да доведе до подробна и специфична информация, която е полезен инструмент за:
• идентифициране на пунктовете от ЖЦ на продукта/системата, в които потенциалните натоварвания на ОС са високи;
• оценяване на последствията от възможните промени в ЖЦ на продукта/системата.
Една ОЖЦ може да даде информация само за изследвания продукт/система и е валидна само за ограничен период от време – за толкова, за колкото време дадените параметри остават непроменени.
Типичната ОЖЦ не характеризира „риска“ или „безопасността“ на дадена технология. Те се определят по-добре с оценката на екологичния риск.
ОЖЦ е само един инструмент от цялостен инструментариум. За да има принос към цялостната дейност за устойчиво развитие, всяко вземане на решение трябва да включва и социалните, и икономическите аспекти (като функционалната стойност на опаковката, например: защита, хигиена, безопасност, разходи, възприемане от потребителя, удобства).
Междувременно, международната търговия претърпя основни промени с изместването на ударението от заплахите ЗА търговията към заплахите ОТ търговията. Докато някои главни актьори в международната търговия наблягат на идентифицирането и минимизирането на рисковете за сигурността на международните стокови потоци (особено в контейнерната търговия), други са загрижени за новите изисквания за сигурност, които налагат допълнителна тежест върху техните крехки икономики. Съществува голяма опасност страните в преход и развиващите се страни да не бъдат в състояние да споделят ползите от глобализацията и да бъдат маргинализирани, т.е. да останат в периферията на процесите. Въздействията на новите предизвикателства и промени върху най-слабите участници в глобалната система за търговия ще бъдат почувствани от тях по-остро и по-силно. Затова ООН осигурява един неутрален форум за обсъждане на проблемите.
Неефективните търговски процедури и липсата на улеснения за търговията оказват силно негативно влияние върху малките и средните предприятия и върху предприятията от развиващите се страни. Причината е, че пратките с по-ниска стойност се натоварват с непропорционално високи утежнения поради фиксираните цени, които се плащат на единица товар.
Оценява се, че инвестирането в улесняване на търговията би имало много силен ефект, тъй като ще доведе до увеличаване на експорта от страните в преход и от развиващите се страни в размер от порядъка на десетки милиарди долари, до повишена ефективност, нови работни места, прозрачност, увеличаване на постъпленията в държавните бюджети, форсиране на конкуренцията. Затова на форума на ООН се търсят решения за опростяване на търговските процедури и на информационните потоци, за подобряване на логистиката в непостоянната среда на международната търговия и за ускоряване на движението на стоките, голямата част от които са опаковани.
Добра производцтвена практика, устойчивост, жизнен цикъл, търговия с опаковани стоки

Още статии от същата категория
-
Автор: ProPack Magazine
0 Поглед отвъд пазара на ... -
Автор: ProPack Magazine
0 HP SmartStream Designer на HP Indigo -
Автор: Екатерина Николова
0 Цифровизацията на ... -
Автор: ProPack Magazine
0 За принадената стойност в ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Международният институт по ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Иновативните опаковки на PACK EXPO 2011