Повече от 1400 изложители и 34 000 посетители се очакват в панаира на Нюрнберг между 12 и 14 ноември за изложението за напитки BRAU Beviale 2008. На тазгодишното издание на най-влиятелното изложение за индустрията на напитките фокусът ще бъде поставен върху новите продукти и иновациите, тенденциите на пазара и развойната дейност. Ще бъде наблегнато и на подготовката за инвестиционни решения в предлаганите сегменти – суровини за напитки, технологии, логистика и маркетинг. Специализираните форуми тази година са в ключови области като енергийни и информационни технологии. Предстои да бъде връчена и престижната награда за най-добра бира „European Beer Star“.
Германската награда за опаковки – за първи път на BRAU Beviale
Германската награда за опаковки за първи път ще бъде връчена в рамките на BRAU Beviale. Макар и нова за изложението на напитките, тя не е нова за панаира в Нюрнберг. Посетителите ще могат да се възхитят на иновативните, оригинални, дори гениални „кандидатури“ за германската награда за опаковки, която от години се присъжда на изложението за опаковане FachPack. Германският институт по опаковането взе решение да продължи успешното партньорство с панаира в Нюрнберг и в годините, в които не се провежда FachPack, отново да връчи своята награда за опаковки. Основателна причина за това решение е, че оптимизирането на опаковките за напитки винаги е било основна тема за специалистите в бранша.
През 2007 г. номинациите за тази награда бяха 300, включително 10-литров бирен кег с патентована система за налягане, която гарантира дълготрайна свежест на напитката; стъклени бутилки smoothie с впечатляваща семпла форма; кенове за газирани напитки, които приличат повече на торбички или РЕТ бутилки.
Церемонията по присъждане на наградата ще се състои още в първия ден на изложението, 12 ноември в зала „Санкт Петербург“ на CCN Ost. Специализираните форуми „Германска награда за опаковки 2008“ и „PackVision“ ще се проведат в зала 4А.
Ключов икономически фактор: Производството на напитки в Европа
Преработвателната индустрия на Европейския съюз е основен независим сектор от икономиката, чийто дял е около 1/5 от общото производство на ЕС и дава работни места на около 34 млн. души. Хранително-вкусовата промишленост, която е част от преработвателната индустрия, е произвела около 2% от БВП на Съюза (данните са за 2006 г.). Това на пръв поглед не звучи много, но общият оборот на този сектор възлиза на 870 млрд. евро за 2006 г. и със своите 4,3 млн. души работна ръка е най-големият „работодател“ в преработвателната индустрия.
Като следствие от глобализацията и сливанията на компании през изминалите години бяха закрити много работни места. Въпреки това, производителите на напитки – особено на алкохолни, не се налага да скромничат, когато става въпрос за броя на заетите в сектора. В производството на алкохолни напитки са заети 50 000 души, като броят на индиректно ангажираните към този сектор е около 250 000. Бирената индустрия отбелязва дори по-значителни цифри: 3 000 пивоварни в Европа дават работа на 164 000 души и създават заетост за още 2,6 млн. души. Тези цифри са съизмерими с икономиките на страни като Финландия, Дания или Словакия (Данните са на International Center for Alcohol Policies, 2006).
Ако към тези цифри се прибавят и 3 000 заети в рекламния бизнес, 38 000 души, заети в опаковъчната индустрия (производство на бутилки, кенове, кашони), 15 000 заети в машиностроенето и около 145 000 – в селското стопанство, това прави 3 млн. работни места или 2% от работните места в ЕС.
Развитие на нови продукти – с идеята за здравословно хранене
В пивоварната и в хранителната индустрия доминират малките и средните предприятия. Това е основна грижа за Европейската комисия, тъй като се задава въпросът как тези предприятия ще могат да си осигурят инвестиции за развитие на нови продукти, за да могат да се справят с демографските проблеми, различните заболявания, с различията в начина на живот и същевременно да устоят на наплива на конкуренцията. В Лисабонската стратегия са заложени цели разходите за развойни проекти и проучвания да нараснат до 3% от БВП на ЕС, при което 2/3 ще се поемат от предприятията, а 1/3 – от публичните финанси.
В дългосрочен план основна цел на производството на напитки ще бъде създаването с помощта на науката и новите технологии на такива продукти, които ще могат да отпечатат на своя етикет „Намалява риска от...“ или „Подобрява функцията на...“. Днес вниманието е насочено към азиатския пазар, където се изследват биоактивните съставки на азиатските растения, използвани в китайските и японските напитки. Фирмите, които работят в глобален мащаб с добре оборудвани отдели за изследвания и развитие, със сигурност ще имат стратегическото предимство пред малките и средни предприятия в индустрията.
Ръст на пазара на опаковъчни машини в световен мащаб
Асоциацията на производителите на машини за хранителната индустрия и на опаковъчни машини в рамките на VDMA (Съюз на германските производители на машини) очаква ръст от 3 до 5% в продажбите за 2008 г. Гръбнакът на добрата конюнктура в бранша е успешната търговия в Европа. Производственият обем на машини за хранителната индустрия и на опаковъчни машини през 2007 г. нарасна до 10,6 млрд. евро (за сравнение той е бил 9,4 млрд. евро през 2006 г.). Почти 73% от този обем са били машините за износ. Ръстът при опаковъчните машини е с 11% и през 2007 г. производството им е било 5,1 млрд. евро. Основните страни, които купуват тази техника, са САЩ, Русия, Великобритания и Франция. По данни на VDMA световният пазар на опаковъчни машини възлиза на 21,8 млрд. евро, като германските производители затвърждават водещата си позиция с 22,8% дял пред Италия (16,5%) и САЩ (11%).
Фокус върху водещата роля на технологиите
Водещата роля на технологиите в производството на напитки е основа за силния експортен потенциал на индустрията. Средното ниво на иновационния цикъл е около четири години. Всички производители непрекъснато работят върху подобренията в детайли и оптимизирането на процесите за техните предприятия. Например, вече е възможно комбинирането на машините за издуване на бутилки и пълначните машини в стерилна среда, така че въздушните конвейери, които са свързани с голям риск от дефект и смесване на течности, може да отпаднат. Така се намалява площта на работната площадка, спадат енергийните и инвестиционните разходи. От гледна точка на рентабилност е важно увеличаването на времето за пълнене и намаляване на времето за почистване на тези стерилни инсталации, като в същото време те трябва да отговарят на най-високи стандарти за микробиологична сигурност. Всяка десета част от грама спестен материал, използван за производството на РЕТ бутилки, генерира огромни спестявания на материал, а оттам – и на средства, за една година. Днес вече се произвеждат здрави 0,5-литрови бутилки, които тежат само 9 или 10 г – наполовина от теглото на стандартно писмо. Решение намират и проблемите, свързани с рециклирането на РЕТ-бутилките.
Кенът е много популярен, особено в Централна и Източна Европа. По информация на Европейския съюз на производителите на метални кутии (кен) за напитки (Beverage Can Makers Europe – BCME) броят на продадените в Европа метални кутии през 2007 г. е нараснал с 10% до рекордното ниво от 50,2 млн. В Централна и Източна Европа този ръст е 20,5%. Най-големите пазари за метални кутии за напитки са Великобритания, Испания, Русия и Полша. Нови технологични тенденции в тази област са кутиите с възможност за повторно затваряне и специалните етикети върху капачката от много тънко алуминиево фолио за хигиенна защита.
Британската компания за маркетингови проучвания „Евромонитор“ предвижда ръст от 2,7% за металните кутии и 1,8% ръст за стъклените бутилки в световен мащаб. Бутилката от РЕТ е с очакван годишен ръст от 5,6% и нарастване на броя на използваните бутилки от 326 млрд. през 2007 г. до 406 млрд. през 2011 г. Прогнозите за използването на стъклени бутилки и кенове за същия период е съответно 414 млрд. и 287 млрд.
Ръст на пазара на напитки в Централна и Източна Европа
Ако консумацията на глава от населението на газирани напитки в Централна и Източна Европа беше едва 271 л през 2000 г., то през 2007 г. тя е повече от 431 л. За същия период в Западна Европа този показател е 741 л. По отношение на консумацията на неалкохолни напитки Германия е лидер в Европа с 3 361 напитки на глава от населението.
Средният западноевропеец е изпил 1 141 л бутилирана вода през 2007 г., докато в Централна и Източна Европа тази цифра е едва 351 л. Въпреки това ръстът в този сегмент в Централна и Източна Европа е много по-висок от Западна.
Средното ниво на консумация на охладен чай (ice tea) в Централна и Източна Европа е едва 21 л на глава от населението. Този сегмент все още дори не съществува в статистиката на страни като Русия, Беларус, Естония, България, Украйна, Полша, Латвия и Литва.
Времето ще покаже дали т.нар. луксозни води ще станат популярни при нарастващото потребление на минерална вода в развиващите се пазари. Луксозните води са много повече начин на живот, отколкото средство за утоляване на жаждата. Особено що се отнася до техните опаковки – много често това са дизайнерски решения и бутилките им приличат повече на флакони за парфюми или стъклени топки. Но тук по-важни са „вътрешните качества“, като например, високото съдържание на кислород.