Има ли правила за действие в кризисни ситуации, които поставят под въпрос не само реномето, но и съществуването на марките? Трябва ли да се поемат дългосрочни рискове, или да се разчита само на кризисния план? Могат ли и как да бъдат управлявани марките, за да излязат от непредвидените ситуации на безизходност?
Случващите се кризисни ситуации никога не са планирани и винаги рефлектират върху всички сфери на живота. Според Алекс Мъри – старши консултант „Стратегическо развитие“ в Interbrand, Токио, се разграничават три основни групи марки в зависимост от поведението им в подобни ситуации:
- марки със специфични отговорности във време на криза;
- марки, засегнати от кризата, но без пряка отговорност към нея (по-широката група марки);
- марки, превръщащи безизходицата във възможност за изход от кризата.
Когато марките поддържат своите основни ценности и имат предварително съставен план за управление по време на криза и след нея, има голяма вероятност да преценят дългосрочните щети и да намерят най-верния път за оцеляване.
Опустошителното земетресение в Япония, последвалото го цунами и ядрената авария във Фукушима повлияха върху продажбите на всички японски марки. Оказа се, че никой не иска да консумира храни, да приема медикаменти или да ползва козметика, която е радиоактивна. В групата на не толкова засегнатите от случилото се попаднаха дълготрайните продукти. И тъй като нито една страна не разчита само на националните си марки, ситуацията се отрази неблагоприятно и върху продаваните в Япония чужди марки. Създалата се криза в икономическия и социалния живот на обществото само доказа необходимостта от изготвянето и следването на ясни стратегии, свързани както с оцеляването на марките, така и с поемането на отговорности за намаляване на щетите, а оттам и за запазване репутацията и потребителското доверие.
Пример за марка, превърнала безизходицата във възможност за изход от кризата, е телеком операторът Softbank. Две седмици след поредицата от бедствия, връхлетели страната, телекомът рязко сменил следваната дотогава стратегия за пълно мрежово покритие под мотото „Информационната революция – щастие за всички“, като надскочил тясно корпоративните си интереси. Разбира се, не без обещаните от изпълнителния директор 10 млрд. йени лично дарение за заплати на оцелелите след аварията. С този си жест от Softbank успели да изпратят на задна позиция компаниите, отпуснали финансови помощи преди бедствието и по други поводи. И не само това – през май компанията обявила стъпването си на енергийния пазар с цел подпомагане развитието на възобновяеми енергийни източници в Япония. Направеното до момента, заедно с ясната визия за промяна, показваща оптимизъм и разбиране, и докосваща чрез тях потребителската общност, допълнително затвърдили позиционирането на Softbank далеч пред всички останали компании.
Обратен пример за компания, изгубила доверието на обществото в тази критична ситуация, са BP и TEPCO. Липсата на ясни послания към потребителската общност от страна на TEPCO, както и последвалото неизяснено изчезване на генералния директор в разгара на кризата, е допринесло не само за негативния имидж на компанията, но и е успяло да срине доверието на потребителите към нея.
Повече от ясно е, че поемайки отговорност в криза, марката увеличава своята стойност. А когато става въпрос за необичайна криза като тази в Япония – дълбоко засягаща всички сфери на икономиката и социалния живот на обществото, обичайно прилаганите в подобни ситуации стратегии за управление и овладяване на кризата са практически трудно приложими, най-малкото защото нарушеното за продължителен период от време екологично равновесие предполага сложни взаимодействия, излизащи извън сферата на човешкия контрол.
Няколко месеца след бедствената ситуация в Япония щетите продължават да са не толкова видими, колкото болезнено осезаеми. Може би затова и все повече хора обръщат поглед към пряко загрижените за околната среда марки. На практика това обрича на неконкурентоспособност и изпраща в миналото марките, които залагат на неработещи концепции и продължават да ползват екологично несъобразени суровини и материали. Което още веднъж доказва, че свързаните с околната среда кризи представляват реална заплаха за марките не само в краткосрочен, но и в дългосрочен план. Поради тази причина компаниите трябва да мислят отвъд решенията, касаещи изхода от конкретната ситуация, за да гаратнират силата на марките и доверието към тях чрез загрижеността си за потребителите.