За да докаже икономическите, социалните и екологичните ползи от алуминиевите опаковъчни решения, Международният институт по алуминий (IAI) е разработил потребителски сайт (http://packaging.world-aluminium.org) с информация за производството, жизнения цикъл и рециклирането на продуктите от алуминий или с включени в състава им алуминиеви елементи.
Кои са основните характеристики, които правят материала все по-популярен сред производителите на различни опаковъчни форми?
Първа по важност е неговата защитна функция. Дори с дебелина една шестхилядна от милиметъра алуминиевото фолио активно защитава продуктите от външни влияния и е гарантирана бариера за светлината, газовете, влагата, микроорганизмите и нежеланите аромати. Макар и тънки, алуминиевите опаковки са енергоспестяващи и не само удължават трайността на чувствителните продукти, но и предотвратяват повреждането им. Леки, удобни и нечупливи, те са предпочитани за фармацевтичната, козметичната и бутилиращата индустрия.
Спестяването на ресурси също е от огромно значение. Производството на алуминий спестява ресурси, а оценките на жизнения му цикъл (LCAs) показват, че той е по-благоприятен за околната среда от много други материали. Освен че защитава храните и напитките, опаковани в него, алуминият спестява повече от ресурсите, предвидени за неговото производство. Така например използването на алуминиеви вместо традиционни опаковки за напитки означава транспортирането на два пъти повече товари заради тяхното ниско тегло.
Декоративните функции са основни за брандовата идентичност на продуктите. В това отношение произведените от алуминий опаковки са благодатни и дават широко поле за изява на дизайнерите. От напитките в кутии и бутилки до фолиата и тубите за козметични и лекарствени продукти – възможностите за обработка са многобройни. Станалите модерни напоследък дигитални изображения, при които печатът се нанася директно върху продукта, се прилагат в много европейски страни. Що се отнася до релефния печат, той предлага уникални изображения и гарантирано остава върху опаковката дори и след изчерпването на продукта (напр. туба от паста за зъби или боя за коса). В борбата си с пиратството някои марки са разработили щамповани холограми за сигурност – особено важна за фармацевтичните продукти. Предпочитан напоследък е процесът на вграждане, който за разлика от щамповането не деформира продукта от двете му страни. Не по-малко са и вариантите за декорация на капачката или гърлото на бутилката.
Що се отнася до проводящите функции на алуминия, то неговата висока топлопроводимост го прави идеален за приложения, изискващи минимално време за охлаждане или затопляне. Алуминиевото фолио е еднакво предпочитано както за охлаждането на продуктите, така и за тяхната термична обработка. Освен това е идеално за стерилизация, т.е. позволява третирането на продуктите в автоклав, както и обработката им с микровълни.
Ниското тегло на алуминия изисква влагането на по-малко ресурси за транспортирането и съхранението на хранителни продукти и стоки за бита в алуминиеви опаковки. Днес сред най-леките опаковки за напитки са кутиите с дебелина на алуминиевия слой 0,097 мм. По този начин, освен че се спестява 10% от стандартния опаковъчен материал, се понижават и енергопотреблението и отделените по време на транспортирането емисии СО2.
Гъвкавостта на алуминия позволява производството на разнообразни форми – от аерозолни опаковки до кутии за маркови напитки, без това да нарушава защитната функция на материала. Лекото и същевременно гъвкаво алуминиево фолио е идеално за опаковане на всякакви продукти и не изисква допълнително уплътняване. Пластичността на материала позволява лесното му деформиране, без да се нарушават бариерните му свойства. Това не само позволява създаването на много тънки ламинати, но предполага и значителна икономия на ресурси. Освен това гъвкавостта позволява използването на различни технологии. Флексабилността е и фактор за бърза адаптация към нуждите на променящия се пазар чрез производството на различни по форма опаковъчни решения.
Не по-маловажна от гореизброените характеристики на алуминия е неговата рециклируемост. На практика повечето приложения на материала са напълно възстановими, а онези от тях, които не подлежат на рециклиране, служат за получаването на енергия при тяхното изгаряне. Не без значение е фактът, че за рециклирането на алуминий е нужна 95% по-малко енергия, отколкото за произвеждането на първичен метал. Днес рециклирането на алуминиеви опаковки се равнява на 90 млн. тона спестени СО2 и над 100 000 GWh електроенергия. А ако за повечето продукти преработването е равносилно на изхабяване, то при алуминия не е така, тъй като той наистина е 100% възобновяем материал с практически безкраен жизнен цикъл. Днес например световните пазари ползват 65% първичен и 35% рециклиран алуминий, а в Европа и Северна Америка за производство, разпространение, събиране, рециклиране и повторно производство са необходими не повече от 60 календарни дни. От голямо значение за процеса на рециклиране са подобряването на общата събираемост на използваните продукти и съвременните техники за извличане на алуминиево фолио от битови отпадъци.
Високата температура при производството на алуминиево фолио го прави стерилно и безопасно за употреба. Гарантираните бариерни свойства на материала по отношение на външните фактори (топлина, светлина, влага, бактерии и миризми), неговата якост и гъвкавост го правят предпочитан за съхранението на храни, напитки, козметични и, разбира се, най-вече фармацевтични продукти.
Ако трябва да обобщим:
- благодарение на уникалните си свойства алуминиевите опаковки допринасят за ефективното производство, съхранение, дистрибуция, търговия на дребно и използване на продуктите;
- алуминиевите форми за бутилиращата индустрия са на път да се окажат едни от най-устойчивите решения за опаковане, защото не само предпазват съдържанието, но и са разходно-ефективни и могат да бъдат рециклирани многократно;
- алуминиево фолио е най-лекият и с гарантирани бариерни свойства опаковъчен композит. Показателни са свойствата на гъвкавите кутии с макар и няколко микрона вътрешен слой алуминий, които освен че предпазват продукта, са 20 и повече пъти по-леки от традиционните бутилкови форми;
- освен енергоспестяващи алуминиевите опаковки са вид „застраховка“ на инвестираната в производството и преработката на хранителни продукти енергия;
- според статистиката 30% от храната в развиващите се страни се изхвърля поради липсата на достатъчно надеждни опаковки. Алуминият е с доказано най-добри бариерни свойства по отношение запазване свежестта и безопасността на храните и напитките, избягване загубата на хранителни продукти и повишаване срока на годност, а оттам и високата устойчивост на продуктите;
- алуминиевите опаковки гарантират стерилността на фармацевтичните и други медицински продукти по време на тяхното транспортиране и съхранение;
- поради лекотата си и минимизираните опаковъчни обеми алуминиевите опаковки съдействат за намаляване въздействието от използваните опаковки върху околната среда;
- контейнерите за напитки с вложено в тях алуминиево фолио са напълно рециклируеми;
- производството на алуминий има висока икономическа ефективност и дълга традиция по отношение събирането и рециклирането на използвани продукти.
И малко статистика.
За времето от 2000 до 2005 г. емисиите на парникови газове от процесите на производство на необработен алуминий са намалели с 14% въпреки отчетения 20% ръст в производството. За същия период емисиите СО2 на тон алуминий са намалели от 12 на 10 тона. В същото време за годишното производство на 13 до 15 млн. тона алуминий от рециклирани продукти са необходими само 5% от енергията за производството на необработен алуминий. Всичко това в съчетание с предпочитанията на потребителите към използването на малки, удобни, трайни и красиви опаковки, и независимо от високата цена на материала е в подкрепа на увеличаване производството на опаковки с участието на алуминий.