Фармацията е третият по големина пазар на опаковки и един от най-специализираните браншове на индустрията. Packaging Europe прави ревю-репортаж на най-новите международни тенденции в опаковането на фармацевтични продукти. Фармацевтична индустрия непрекъснато се развива, а главният двигател на ръста на пазара на блистери е повишаващата се гъвкавост в стремежа да се посрещне и удовлетвори търсенето на опаковки за нови дозировки и нови поколения продукти. Междувременно е налице повишена необходимост от сигурност, скорост и надеждност при броячните машини.
Предизвикателни времена
С дял от около 5% от европейския опаковъчен пазар, фармацевтичният сектор се нарежда на трето място сред крайните потребители на опаковки — след хранителните продукти и напитките. Медицинският пазар е стриктно регулиран и консумацията на тези продукти се определя в по-голяма степен от професионалисти в медицината, отколкото от обикновения потребител. Самата същност на фармацевтичните продукти поставя специфични изисквания към добре познатите функции на опаковката — от комуникативни и разграничителни до сигурност и предотвратяване на фалшификации.
Новите поколения от продукти имат огромно въздействие върху развитието на опаковъчните технологии. Например, има забележим ръст в търсенето на предварително напълнени спринцовки и направени по поръчка дозатори като част от тенденцията за превръщане на здравната грижа и на медицината в по-персонализирани и леснодостъпни. Този тип продукти изискват различен подход, който Андрю Лонгуърт от Koerber Medipak обяснява като: „водещ към нови поколения машини за блистери, които имат способност да предложат на клиента гъвкавост чрез използване на дигитална технология със серво задвижване и модулност на основни конструкции“.
Опаковането на твърди дозирани лекарствени форми като таблетките за приемане през устата (ТПУ) е друг проблем — носител на серия специфични предизвикателства. Тони Ланг, генерален мениджър на Rohrer AG предполага, че с помощта на технологията LioPan, процесът за опаковане на ТПУ по метода сушене чрез замразяване може да бъде сведен до минимум.
Ланг обяснява как „някои от последните развойни проекти показват, че блистерите вече не са достатъчна бариера срещу влагата, кислорода и пр., но постигат функционалност“. Това може да включва специални функции за инхалаторите, канали за течности или смесени функции. Т.нар. блистери „натисни и отлепи“ също са широко разпространен формат.
Ланг също така подчертава, че иновациите все по-често са резултат от работата на конгломерат от компании, отколкото на отделна компания, както и че „е толкова важно да предложим глобална интелигентност, за да постигнем изискваната способност за нови иновации и развитие. Това не е „изпълнение на един човек“.
Повишена функционалност
В допълнение към новите продуктови иновации възникват и проблеми, свързани с мащаба на производството. Растящото търсене на намалени партиди създава по естествен начин необходимостта от усъвършенствани технологии, които да съответстват на тази тенденция. Лонгуърт от Кьорбер обяснява това така: „До днес решенията във връзка с тази тенденция се вграждаха в самите машини за блистер-опаковане — намаляването на броя на частите за подмяна в зависимост от формàта, опростяването на монтажа на тези части, модулната конструкция на машините и технологията за цифрови сервозадвижвания оптимизират производството на отделните формàти. Но вече е очевидно, че са нужни по-радикални решения, в случай че големите количества много малки партиди не бива да надделяват над операционната продуктивност и от тук — над производителността на блистер-опаковъчните линии“. Едно решение, както отбелязва той, е да се произвеждат големи обеми блистери и след това те да се насочват към отделните опаковъчни операции, които са проектирани за много малки партиди. Това може да увеличи продуктивността на цялостната работа на по-големите блистер-опаковъчни линии едновременно с намаляването на времето за пренастройване за по-малките партиди.
Също така огромно е търсенето на роботизирани връзки между машините, които свързват машината за блистери с картонажната, например. Роботизираните вече заместват традиционните и могат да поемат и по-големи размери. Това по-високо ниво на автоматизация също ще прибави стойност към цялостното качество на продукта, тъй като машините се настройват сами, намалява се влиянието на оператора на машината в целия процес.
Индустрията става свидетел на високи технологии, внедрени в процеси като помощни екрани на интерфейса човек-машина, които свеждат до минимум спиранията на работния процес. Допълнителни функции могат да включват контрол на опаковката, при който се потвърждава дали опаковката е на линията, или е бил отхвърлен.
Нуждата от увеличаване гъвкавостта на опаковъчните процеси е свързана и със скоростта на операциите. Мария Грация Преда от Marchesini казва: „Днес е необходимо да има възможности за лесно преминаване от една партида към друга. Много важно е осигуряването на бързи пренастройки и подмени на части. Например, нашата компания предлага решение с втора захранваща камера, което означава, че ползвателят може да избегне използването на инструменти и дългия процес за напасване чрез просто изключване на едната камера и включване на другата“.
Качество, сигурност, околна среда
Нуждата от качество и сигурност при опаковането на фармацевтични продукти е първостепенно, като стандарти те са много затегнати, след като все нови и нови лекарства и снабдителски системи навлизат на пазара. Използват се нови системи за визуално представяне, за да удостоверят, че продуктът е наличен в блистера и че баркодът е коректен. Все по-нарастваща грижа за бъдещето е използването на опаковки за фармацевтични продукти, които са недостъпни за деца.
Колкото до екологичната отговорност, има, както Дирк де Грейф от TekniFlex казва, „тенденция за използване на различни от PVC филми за изработване на блистери — изискване, наложило се в САЩ“. Клиентите все по-настойчиво търсят по-екологични мономатериали, като полипропилена. Както г-н Лонгуърт обяснява, „въпреки критичните изисквания към опаковките за дълъг живот на рафта — обикновено проблем, с който се сблъскват продуктите в хранително-вкусовата индустрия, ще продължи тенденцията към използването на по-екологични материали за блистери“.
Ръст на пазара
Що се отнася до развойна и изследователска дейност към нови опаковъчни технологии, основните иноватори са в Европа и САЩ, въпреки че, както г-н Ланг казва, има развиващи се страни, които произвеждат съществуващи или подобни продукти в Близкия изток, Индия и Китай.
Търсенето на машини с броячи е с най-висок ръст в разширяващите се пазари в Индия, Централна Европа, Средния Изток, Южна Африка и Бразилия. Бизнесът се връща от далечния Изток, защото в тези пазари липсва качество на продукцията и разходите за производство вече не са толкова ниски като тези в по-развитите страни. Източноевропейският пазар все още е с бързи темпове на растеж за сравнение със западноевропейския.
Поглед напред
За в бъдеще, по-точни методи за броене трябва да бъдат разработени, за да посрещнат растящите нужди от бързина и точност в една все по-високотехнологична индустрия като фармацевтичното опаковане. Както казва Катрин Кинг от KBW Packaging, „ние ще ставаме свидетели на все по-високи скорости, по-изтънчен вид на таблетките и проверка на бройката“.
Що се отнася до блистерите, ще станем свидетели на дори по-високи изисквания спрямо производителите на машини за гъвкавост, качество и сигурност, след като все по-нови и иновативни медицински формати навлизат на пазара. Това ще включва нови системи за доставка на лекарства.
Опаковането във фармацията
Тъй като на фармацевтичните опаковки се гледа преди всичко като на необходими, не като на луксозни, индустрията е изолирана от колебанията в други сектори на икономиката. Последното маркетингово проучване на Freedonia на тема „Световното фармацевтично опаковане до 2011 г.“ предвижда, че нуждите на световния фармацевтичен опаковъчен пазар ще нараснат до 5,9% годишно и ще достигне 21 млрд. евро през 2011 г. Към тази дата се очаква европейският фармацевтичен пазар да се оценява на стойност 7 млрд. евро, като само в Западна Европа нуждите ще се повишат с 4,5% годишно и ще достигнат 6,8 млрд. евро, а в Източна Европа нарастването ще бъде значително по-ниско — 4,1% и ще достигне 521 млн. евро. За същия период Freedonia предвижда, че като цяло търсенето към фармацевтичния сектор в цяла Европа ще се разшири до 5,5% на година и ще достигне 152 млрд. евро.
Публикува се с любезното съдействие
на сп. Packaging Europe.