Опаковката има определящо значение за начина, по който ще бъде прието и разпознавано едно изделие на пазара. Тя е „дрешката“ на продукта, която го пази от външно влияние и има информационна и рекламна функция. Като мощно оръжие за въздействие върху емоциите на потенциалните и лоялни потребители, наред с качествата на самия продукт, тя е отговорна за неговия пазарен успех. Правилният подбор на материал, конструкция, цвят, шрифт, илюстрация, цялостна композиция и средства за изрязване е задължителен, ако искаме да създадем качествена и ефективна опаковка.
Опаковка за серия бисквити Cookety
Бисквитите са продукт, който се консумира ежедневно от огромен брой хора, и пазарът буквално е залят от разнообразието в тази ниша. Захващайки се със задачата „Опаковка за бисквити“, реших да се опитам да създам нещо, което да се запомня и да изглежда различно от общовъзприетия образ за опаковани бисквити (в кутии или фолиа), като същевременно не губи облика на хранителен продукт. Нещо, което ще се отличава на рафта в магазина, но ще бъде и удобно за производство. Затова избрах външна опаковка от прозрачно фолио, която позволява на потребителя да види точно какво купува, и вътрешна картонена опаковка, съдържаща бисквитите на модулен принцип. Разработих единични опаковки за минибисквити, за такива с класическа големина и групова — семейна опаковка, обединяваща четири вкуса.
Конструкция на кутията
Конструкцията за серията е изградена на модулен принцип с много опростена щанца, при която почти липсват отпадъци. За единичните опаковки на двата грамажа се използва една и съща схема с различни размери. Сведох конструкцията им до такава, която намалява наполовина размера на картона, необходим за опаковането на същото изделие в който и да е вид стандартна кутия. Едновременно с това опаковката позволява сигурно затваряне без залепване. Същият опаковъчен модул се използва и за груповата опаковка, която се явява сбор от четири модула, сложени един до друг. По този начин се получава непрекъсната форма, в която чрез сгъване се формират четири контейнера в компактна форма без лепене.
Графично решение
Търговската марка „Cookety“ е много изчистена. Използвах кръга като най-лесно възприемаща се форма и едновременно с това свързана с формата на самия продукт. Използвала съм сансерифен шрифт в черно, който контрастира с кръглата оранжева форма. Графичното решение на кутиите е на базата на различни основни цветове, като индикаторни за различните вкусове, което улеснява потребителя да открие своето предпочитание. Подредени една до друга, както би трябвало да стоят в магазина, различните по цвят кутии образуват приятна цветна и привличаща вниманието поредица. Белите хоризонтални линии създават усещане за нейната непрекъснатост и същевременно оптически увеличават ширината на кутията, създавайки у потребителя чувство на задоволство, че срещу парите си получава нещо повече.
Етикети за серия сладко, конфитюр и желе Jam-m-m
Подобно на бисквитите продуктите от обработени плодове също са любими на малки и големи. При тази серия етикети си поставих за цел да получа една раздвижена и весела визия. Опаковките представляват различни по големина бурканчета с етикет, който играе ролята и на бандерол. Изписването на името на продукта не като Jam, а с повече букви „m“ (Jam-m-m) ми позволи да изградя една по-различна графика. Надписът Jam-m-m минава от край до край през цялото бурканче. Използвала съм по една буква от различни шрифтове, изграждащи ритъм от тъмни и светли, по-малки и по-големи, „подскачащи“ и завъртени букви — препратка към многото различни хора, които обичат този продукт. Черният цвят на буквите ги прави силно контрастни с белия фон на илюстрацията. Използвала съм семпли фотографии на плодове, чиито цветове са наситени и подкрепени от част от етикета с индикаторен цвят, кореспондиращ с конкретния плод. При комбинацията на изчистена илюстрация с бял фон индикаторният цвят, зеленото и черният надпис изграждат контраст и изглеждат впечатляващо. Така, въпреки че става дума за обработени плодове, етикетът създава усещането за нещо свежо, забавно и качествено.