В пилотния брой на списание ProPACK е публикувана въвеждаща статия за избор на опаковъчна техника. С настоящата статия се осветляват начините за подготовка на спецификации при закупуване на конкретни материали и техника.
При закупуването на опаковки, опаковъчни материали и опаковъчна техника е необходима предварителна подготовка на информация и документи по единни правила, които да подпомагат безпроблемната работа по сделките. Когато се сключват договори за доставка, трябва да се изясни какво е нужно на купувача и да е сигурно, че неговите изисквания са известни на продавача. Това поставя въпроси за спецификациите, които определят основните изисквания към доставяната продукция.
Спецификацията е техническо определение и описание на изделие или процес с указване на подаващите се на измерване експлоатационни характеристики и техните пределни стойности. Всяка спецификация отразява по косвен начин средствата за контрол, позволяващи да се установи съответствието на изделието с изискваните характеристики. Изпитванията са интегрална част от спецификациите. При доставката и използването на опаковъчни материали, в спецификацията се включват параметрите на материала и на опаковъчния процес. Има четири вида спецификации, свързани с опаковъчните операции: за опаковъчни материали; за опаковъчни процеси; за готови опаковани единици; за гарантиране на качеството.
При съставянето на спецификации се използва формулата „Годен за целта“. Продукцията трябва да изпълнява функциите, очаквани от купувача. Например, при съставянето на спецификация за опаковане, се определя следното: опаковката се напълва на определена машина при определена температура, затваря се на определена машина, а в затворен вид се транспортира по определен начин. Опаковката трябва да защитава продукта в течение на определено време, складира се на палети на определен брой редове и т.н. Следва подбор на видовете опаковки, удовлетворяващи изискванията за качество, тяхното изпитване и анализ на резултатите от изпитванията.
Опаковъчната спецификация е точно и подробно описание, съдържащо информация относно всички необходими факти, свойства и специални характеристики на опаковъчната машина, опаковъчния материал, готовата опаковка и допълнителните опаковъчни средства, предназначена за изясняване по недвусмислен начин на отношенията между производителя (доставчика) и потребителя (купувача).
Въз основа на информацията, съдържаща се в опаковъчната спецификация, производителят е в състояние да предложи, изработи и достави машините/опаковките в точно съответствие с изискванията на купувача.
Опаковъчната спецификация трябва да е достатъчно подробна, за да направи възможно това, но в същото време трябва да е достатъчно гъвкава, за да позволява внасянето на промени и евентуални подобрения. С цел да се избегне включването на ненужни или нереалистични данни (известно като „прекалено специфициране”), е необходимо предварително да се обсъдят различните формулировки с доставчика. Това е особено важно за количествата суровини и материали, необходими на доставчика, евентуалните ограничения от гледна точка на производственото оборудване, практическите възможности за съобразяване с установените отклонения и т.н. От това произтича нереалистичността на механичното копиране на опаковъчни спецификации, използвани в чужбина и особено в напредналите страни, където условията са много различни.
Съществуват четири главни причини, поради които е наложително разработването на опаковъчни спецификации:
- да се осигури съвместимостта на опаковката/машината с подлежащия на опаковане продукт и с използвания опаковъчен материал, евентуалните опаковъчни операции, които ще се използват, и условията на опаковане, очакваните въздействия на специфичния вид избран транспорт, осигуряване на желаното качество за крайния ползвател;
- да се избегнат недоразуменията относно техническите и търговските подробности по сделката;
- да се използват като база за установяване на евентуалните претенции (рекламации);
- да се даде възможност на купувача да проучва алтернативни доставчици и да се улесни сравняването на различните оферти.
Разработването на подробни опаковъчни спецификации отнема много време. Има някои важни факти, които трябва да се представят на доставчика от самото начало, за да може той да се подготви да произвежда и доставя своите продукти. Най-тънките и сложни (понякога противоречиви) подробности в опаковъчната спецификация, приемливи както за доставчика, така и за купувача, се оформят по-късно в резултат на опита и съвместните обсъждания. Първите спецификации трябва да се отпечатват с гриф „само за ориентация“, докато доставчикът и купувачът постигнат взаимно съгласие относно комплектността, точността, реалистичността и приемливостта на данните за двете страни.
Опаковъчните спецификации и поръчките за закупуване трябва да съдържат най-малко следното:
Съществена информация в спецификациите за опаковките
- предназначение на опаковката;
- вид на продукта, подлежащ на опаковане;
- количество/обем за опаковане;
- вид на опаковъчния материал, качество, състав и др;
- конструкция на опаковката, илюстрирана с чертеж, при необходимост (например схема 1); най-подходящи размери на опаковката с допустими максимални и минимални отклонения;
- специални изисквания, допълнителни опаковъчни средства и др;
- графичен дизайн/подробни инструкции за печата или други начини за декорация;
- характеристики на продукта, методи/условия за опаковане и изисквания за защита на продукта по време на транспорт и дистрибуция;
- необходими/поръчвани количества;
- срок за доставка;
- начини за опаковане и превоз от доставчика до купувача;
- съгласувана цена.
Допълнителна информация
- номер на спецификацията и дата на издаване;
- позоваване на приложимите стандартни методи за изпитване за целите на качествения контрол;
- допустими отклонения в количеството;
- класификация на възможните дефекти и тяхната допустимост.
За всеки опаковъчен материал и всеки вид опаковка съществуват специални изисквания във връзка с техническите спецификации. Някои от по-широко използваните изисквания се характеризират по следния начин:
Характеристики на продукта
Колкото повече знае доставчикът на опаковки за продукта, опаковъчния процес и дистрибуторската система, толкова по-добри възможности има той да разработи ефективни и икономични опаковки. В много случаи, особено при преработените хранителни продукти, е важно доставчикът на опаковки да е запознат с точните характеристики на продукта (например, стойността на рН, съдържанието на нитрати, химичния състав и т.н.), за да може да подбере точния вид на материала и опаковката. В този смисъл, методът и условията за опаковането на продукта (например температурите) също би трябвало да са му известни. Такъв вид информация би могло да се представя в следните примерни описателни форми:
„Продуктът Х е силно хигроскопичен и се спича, ако влагосъдържанието му надвишава 6 тегловни %. Той се опакова при максимум 3% и опаковката трябва да предотвратява допълнителното повишаване на влагосъдържанието над 3% за период от една година при условия на тропически климат“;
„Продуктът се поставя в опаковката при температура от х°С и след това бързо се охлажда до стайна температура чрез потапяне във вода“;
„Плодовете/зеленчуците се опаковат влажни след процес на измиване, капакът веднага се затваря и опаковката постъпва в хладилен склад при температура от х°С“;
„Продуктът е леко киселинен (стойност на рН – Х), съдържа 400 – 600 мг МО3 и Y мг антоцианин на кг продукт“.
Важна е и базовата информация за начина на транспортиране и транспортните условия, за да се подбере опаковка, която да може да изпълнява изискванията за защита срещу механични въздействия, например:
„Продуктът се опакова във вътрешността на страната и се транспортира по шосе на приблизително 50 км до речно пристанище, натоварва се на шлеп и се превозва до морско пристанище, откъдето се транспортира по море до Канада в уедрени товарни единици или контейнери и т.н.”
Доставни количества
С изключение на стандартната номенклатура складови запаси на доставчика, не е икономически целесъобразно да се фиксира производствена серия от конкретни опаковки по поръчка с оглед доставянето на точно количество опаковки. Ако купувачът настоява за точно количество, доставчикът ще бъде принуден да произведе допълнително количество над поръчаното, за да покрие брак, неприемливо качество и др. Това допълнително количество ще бъде включено в общата цена на поръчката. Поради това в поръчката за закупуване трябва да се определя допустимо отклонение над и под поръчаното количество.
Опаковане на доставката до купувача
Необходимо е да се уточни начинът на опаковане на доставката за транспортирането ú от производителя до ползвателя. С малко предварително планиране би станало възможно купувачът да използва повторно опаковъчния материал, осигурен от производителя. Типичен пример са кашоните от велпапе, използвани за транспортиране на празни метални кутии, стъклени или пластмасови бутилки. Палетите почти винаги могат да се използват повторно. Понякога и металните или пластмасовите чембер–ленти се използват още веднъж за други цели. Добър пример за вторична употреба са и удароомекотяващите материали.
Складиране при доставчика
Понякога поръчаните количества не се доставят наведнъж – доставчикът съхранява останалата част от поръчката в своите складове. В тези случаи сроковете за съхранение и евентуалните такси трябва да бъдат ясно изразени в писмен вид. В противен случай може да се стигне до сериозни спорове и недоразумения.
Срок на доставката
По принцип, срокът за доставката на цялото, или на части от поръчаното количество, винаги фигурира в поръчката и в повечето случаи – в потвърждението на поръчката от доставчика. В развитите страни, особено когато се сключват големи договори за продажба, купувачът може да предвиди неустойка за забавяне на доставката. Това невинаги е възможно в развиващите се страни, където доставчикът често сам е жертва на забавени доставки на суровини и материали, както и на други обстоятелства извън неговия контрол. Поради това на практика е трудно за купувача да обвърже продавача с гаранции за доставката. Сключването на договор за продажба срещу акредитив е един начин за уреждане на въпроса, въпреки че купувачите често удължават срока на обезпечителния кредит по искане на продавача.
Цена
Във времена на бързо повишаване на цените понякога е трудно за продавача да предложи фиксирана цена, особено при поръчки с по-дълъг срок на доставка, при годишни договори и т.н. Понякога цените могат да бъдат обвързани с промените в конкретни пазарни цени, но това върши работа само при повишаване на цените и винаги е в полза на доставчика. Най-добрата стратегия за купувача е да договори фиксирани цени за дългосрочни сделки – повишението със сигурност ще настъпи, но може би малко по-късно в сравнение с използването на краткосрочни поръчки по график. Все пак, главното е, че клаузата за цената в поръчката е изрично постановена и че доставчикът представя писмено потвърждение на поръчката.
Отклонения и качествен контрол
Вероятно най-трудните, но и най-важните въпроси при разработването на реалистична опаковъчна спецификация, са следните:
- Какви са приемливите минимални и максимални отклонения – както за доставчика, така и за купувача?
- Какви са критериите за качествен контрол (приема се/отхвърля се) и как ще се извършва този контрол?
Отклонения
Отклоненията се отнасят главно до размерите и качеството на суровините и материалите (например, състав и количества). За ръчните опаковъчни операции отклоненията в размерите може да не са толкова съществени, но при използването на каквито и да е механизирани съоръжения за опаковане се налага внимателно специфициране на точните отклонения, нужни за правилното функциониране на опаковъчната техника. Определянето на реалистични отклонения изисква тясно взаимодействие между купувача и доставчика. Най-добре е първоначално спецификацията да се базира на вече установена практика и, ако е необходимо, да се определят възможно най-близките до нея отклонения, които са приемливи за доставчика. Трябва да се знае и това, че колкото по-голяма е поръчката, толкова по-добре доставчикът настройва машините си за постигане на необходимата точност. Много тесните отклонения, дори да са приемливи от техническа гледна точка, винаги водят до по-големи количества нестандартна и негодна продукция и като следствие – до по-висока цена на продукта. Например, отклоненията в размерите, които са много по-съществени за металните кутии и гърловините на стъклените бутилки, отколкото за кашоните, винаги трябва да се дават в + и – в текста на спецификацията или в приложените към нея чертежи.
Качествен контрол
Известно е, че във всички доставки има известно количество дефектни единици. Тук въпросите са:
- Как са класифицирани различните видове дефекти?
- Какви са основанията за отхвърляне или приемане?
- Колко дефекти могат да бъдат допуснати съобразно с нормалната практика?
- Как трябва да се организират процедурите по качествения контрол?
Обикновено дефектите се класифицират в три категории:
- Клас А: критични дефекти – опаковката не може да се използва по предназначение при каквито и да е обстоятелства;
- Клас Б: основни дефекти – опаковката се отклонява значително от спецификацията, но може да бъде използвана за първоначалното или друго предназначение с допълнителни действия, например, за сметка на допълнителни усилия от страна на опаковчика;
- Клас В: второстепенни дефекти – външният вид на опаковката е леко влошен, но от техническа гледна точка нейните функции не са нарушени.
Класифицирането на действителните дефекти в горните класове зависи много от вида на опаковката и от опаковъчните операции (схема 2).
Няколко примера за стъклени бутилки:
- Клас А – счупени бутилки, пукнатини по гьрловината и по тялото на бутилката, замърсена вътрешност;
- Клас Б – масата на бутилката е под минимума, височината и диаметърът са извън допустимите отклонения;
- Клас В – неравна външна повърхност, леко отклонение от цвета на стъклото, релефни следи от стъклоформата.
Примери за метални кутии:
- Клас А – протичане през страничния или дънния шев, отсъствие на уплътнителна паста в дънния шев, силно подгънати ръбове, липса или частично наличие на лак върху вътрешната повърхност, замърсена вътрешност;
- Клас Б – подгъвания с дължина над 2 см, отклонение от кръглата форма, прекалено много или малко уплътнителна паста в дънния шев;
- Клас В – подгъвания с дължина под 2 см, надрасквания по дъното или външната повърхност на тялото.
- Примери за етикети:
- Клас А – разместен печат, отсъствие на цвят, залепнали един към друг етикети, силно нагъване (за машинното етикетиране);
- Клас Б – неравно отрязани краища, блед отпечатък, нестандартни цветове;
- Клас В – леки отклонения в цветовете, леко нагъване.
Примери за кашони:
- Клас А — разкъсвания, пробиви и дупки, размери извън допустимите отклонения, прорязани слоеве на биговете, несъответствие със сертификатния щемпел;
- Клас Б – смачквания от свръхнатиск при печата, непълен печат, разлепени слоеве, разлепени (разтворени) шевове, отклонения от правоъгълната (квадратната) форма на сечението; Клас В – отпечатък на петна, надрасквания, следи от обелване или прегъване върху външната повърхност.
Примери за полиетиленови пликове:
- Клас А – пробиви, разкъсвания или отвори по шевовете, миризма, замърсяване;
- Клас Б – дебелина на фолиото под минимума, мътно фолио, зацапан печат;
- Клас В – нагънати пликове, без отпечатък, грубо отрязани краища.
Във всички доставки могат да се намерят опаковки с дефекти от трите класа. Важно е да се специфицира колко от всеки вид дефекти са приемливи. За дефектите от клас А над приемливото количество доставчикът трябва да възстанови сумата на купувача, за клас Б трябва да направи отбив от цената, а за клас В – да замени дефектното количество с редовно. Произтичащите вреди от дефектни опаковки, например загуба на продукция или на търговски имидж, никога не се заплащат от доставчика на опаковки – неговата максимална отговорност се простира само върху пълната стойност на неговата собствена продукция. Рекламациите трябва да бъдат подкрепени с образци, предоставени на доставчика, доклад от проверката на необвързани (независими) лица или институции или, евентуално, фотографии. Най-добрият начин е да бъде поканен представител на доставчика за персонална инспекция на място относно причините за оплакването.
Когато в спецификациите са отбелязани критериите за качествен контрол (например, на материалите), те трябва да включват позоваване на стандартни методи за изпитване, които ще се използват за определяне на евентуалните отклонения.
Някои видове качествен контрол, дори най-елементарният визуален оглед, трябва да се провеждат незабавно с пристигането на доставката. Една по-съдържателна програма за качествен контрол изисква специфични познания относно процедурите за вземане на пробни образци и за основните принципи на осъществяването на систематичен качествен контрол. Това обикновено е доста сложно, поради което, могат да се използват по-опростени, по-прагматични процедури, адаптирани към преобладаващите местни условия. Все пак, от време на време трябва да се изпращат образци за тестване на съответствието със спецификацията. Тези изпитвания трябва да се извършват от независими лаборатории, оборудвани с необходимата апаратура за изпитване съгласно утвърдените стандартизирани изпитвателни процедури. Такива лаборатории има във всички развити страни, които имат приемливи тарифи за рутинните изпитвания във връзка с качествения контрол. В развиващите се страни също има институции, оборудвани с апаратура за тези цели.
Добре е да се знае, че в развитите страни функциите по качествения контрол понякога се осъществяват изцяло от доставчика, като пълните данни от резултатите се предоставят на купувача, който ги възприема като свои собствени. Това, разбира се, почива на пълно доверие и сътрудничество между купувач и доставчик.
Важно е и това, че съществуване на опаковъчна спецификация води автоматично до подобряване на качествения контрол при доставчика преди доставката, особено когато той знае, че доставените опаковки ще бъдат проверени при самото им пристигане и образци от тях ще бъдат тествани в местни оторизирани лаборатории.
Спецификациите подобряват позициите на купувача при неговите контакти с доставчиците и уеднаквяват базата за водене на техническите и търговските преговори.