Опаковането е съвкупност от дейности, намираща приложение в широк кръг отрасли в хранителната и парфюмерийната индустрии във фармацевтичното производство, при други потребителски стоки, а също и в областта на индустриалното производство, ставайки един от основните елементи на всекидневието ни. В настоящата статия е направен преглед на пазара на основни опаковъчни материали, тяхното потребление и тенденции в последните 10 години.
Световният пазар на опаковки за храни през 2003 г. се оценява на 168 млрд. долара. Северна Америка е регионът с най-голям дял, оценяван на 31%, следван от Западна Европа (27%) и Азия (26%), като се очаква Азия да достигне дял от 29%. Прогонозите за тази година са, че общият пазар на опаковки ще достигне 228 млрд. долара, растейки средно годишно с 4,6%. Този ръст е резултат от промяната в навиците и начина на живот на значителен брой консуматорите. Все повече храни се продават в полуготово състояние, което води до постепенна промяна в потребителските навици. Количеството опаковъчни материали е повлияно и от намаляване броя на членовете в домакинствата, което води до покупки на по-малки количества храна, а оттам и до нарастване количеството опаковки за същото количество храна.
В развитите пазари, като Западна Европа, Япония и Северна Америка, растежът в потреблението на опаковки е малък, а в някои случаи и близък до нулата. В същото време се наблюдава значителен ръст в опаковъчната индустрия в икономики на страните от Азия и Източна Европа. Влияние върху тенденциите в опаковането има широк кръг от фактори. Ако икономиката играе централна роля върху нуждите на пазара и покупателната способност на населението, то съществуват и редица фактори, влияещи директно или индиректно върху опаковъчните материали и технологии. Изследванията за потреблението на пазара показват, че предпочитанията на клиентите са насочени към големите търговски вериги, предлагащи по-голям избор на стоки. В подкрепа на тезата са данните от проучването за дела на петте най-големи търговски вериги в Германия, някои от които имат присъствие вече и у нас. През 1980 г. той е бил 26,3% в областта на търговията с хранителни продукти. През 1990 г. — 44,7%, през 2000 г. вече е 62,8%, а очакванията за 2010 г. са за 81,6%. Заедно със своите негативи за развитието на дребния и средния бизнес в областта на търговията, това има и своите предимства. Част от тези предимства е стимулирането на производството на разнообразни стоки и опаковки, както и свързаното с тях обновяване на технологичното оборудване. Водещ мотив ще е привличане вниманието на клиента, което при наличието на огромно количество стоки и опаковки ще е трудно без особени усилия и добри решения.
Все по-голямо внимание се отделя за създаването на продукти, насочени към точно определен потребителски сегмент, като се взема предвид възрастта, начина на живот и покупателната възможност на потенциалните потребители. Все по-голямо влияние върху решението за покупка на дадена стока оказва и начинът на живот. Консуматорите непрекъснато повишават изискванията си към удобството, безопасността на продуктите, полезността им по отношение на здравето и опазването на околната среда. При все повече потребителски стоки разходите, свързани с опаковката, са съизмерими със стойността на опакованата стока.
Разбира се, опаковъчната индустрия се влияе и от новите материали и технологии, както и от възможностите, които те предоставят. В последните години се развиват материали с много добри бариерни характеристики, активни опаковки, интелигентни опаковки, прилагане на нанотехнологиите, използване на дигитален печат. Развитието на изброените методи, разработката на технология за тяхното производство и предлагането им на приемлива цена прави тяхното приложение все по-широко. При покупка все по-широк кръг от потребители обръща внимание и върху възможността за рециклиране и повторно използване на отпадъците от опаковки.
Опаковките от хартия и картон
През 2003 г. продажбата на хартиени и картонени опаковки възлиза на 165 млрд. долара и обхваща 38% от пазара на опаковки. През 2009 г. се очаква хартията и картонът да запазят своя дял, като се предвижда нарастване в потреблението им от 4% годишно. Основните причини за търсенето им са повишеното потребление на бързоразвиващите се пазари и нарастващото им използване като вторична опаковка. Най-бързо развиващи се пазари в периода 1999—2003 бяха тези в Източна Европа, като това се дължи на инвестициите в нови производствени мощности, нарастване на потреблението от ключови играчи на пазара, прехвърлящи производствата си от Западна Европа. В допълнение, силен ръст отбеляза потреблението на опаковки в Русия, където годишният оборот нарасна от 1,2 млрд. долара през 1999 г. на 3 млрд. долара през 2003 г. След ръст от 7% през 2004, в периода 2004—2009 г. пазарът на опаковъчна хартия и картон растеше средно с 4,2 % годишно, достигайки 216 млрд. долара. В най-бързо нарастващите регионални пазари в Източна Европа, Южна Америка и Азия годишният ръст бе от порядъка на 6% годишно. В Азия делът на пазара се повиши от 34% до 36%. Китай изпревари Япония и се превърна във втория по големина пазар на картонени и хартиени опаковки в света с оборот от 30 млрд. долара годишно.
Опаковките от пластмаса
Пластмасовите опаковки заемат 30% от продажбите в световен мащаб, като само твърдите пластмаси заемат 18% от пазара. Твърдите пластмаси са най-бързо развиващият се сектор на пазара в периода 1999—2003 г., като годишният им ръст за периода е средно 6,2%. Тези показатели са резултат от няколко фактора — повишено потребление на РЕТ бутилки за безалкохолни напитки и трапезни води, изместване на традиционно ползваните метални и стъклени опаковки, както и повишаване на консумацията на полуготови храни. В същото време ръстът на гъвкавите пластмасови опаковки е 3,9%, изоставащ от средния ръст. През 2003 г. в Западна Европа за опаковки са ползвани 37% от общото потребление на пластмаси, което прави 39,7 млн. тона. През същата година пазарът на РЕТ гранулат беше 7,8 млн тона, като основните потребители бяха производителите на бутилки за храни и вода. Понастоящем РЕТ намира все по-широко приложение при опаковането на пиво, спокойни напитки, мляко и фармацефтични продукти. Антидъмпинговите мита, въведени от ЕО, намалиха вноса на гранулат от Китай и Австралия, което доведе до нарастване на вноса от други страни. В същото време рециклирането на РЕТ в Европа също нараства, като очакването е, че годишния ръст на събираемостта ще е с над 30%. В същото време в САЩ пластмасовите опаковки заемат 34% от пазара, бележейки годишен ръст от 3,3%. В Япония количеството на пластмасите, ползвани за опаковки, нарастна от 0,44 млн. тона в 1999 г. до 0,65 млн. тона. в 2003 г. Китай е един от най-големите производители и същевременно потребители на пластмаси. През 2003 г. са реализирани 11,7 млн. тона, като очакваните количества за 2009 г. са 18,7 млн тона.
Металните опаковки
Световният пазар за метални опаковки е оценен на 76 млрд. през 2003 г., като средният годишен ръст за периода 1999—2003 г. е 1,7%. Най-голям дял на този пазар отново има Северна Америка с 25 млрд. долара или 33% от целия пазар, изпреварвайки Европа (28% от пазара) и Азия (22% от пазара). В този сектор най-голям ръст се отчита в Източна Европа, Средния Изток и Африка. В развитите пазари металните опаковки намаляват пазарния си дял, измествани от пластмасовите опаковки. САЩ заемат първото място при металните опаковки с 21,7 млрд., следвани от Япония с 9,1 млрд. и Франция с 3,4 млрд. долара. Очаква се през 2009 г. Китай да заеме второ място достигайки оборот от 4 млрд. долара годишно.
Опаковки от стъкло
През 2003 г. глобалният пазар на стъклени опаковки е оценен на 30,2 млрд. долара., бележейки средногодишен ръст от 2,2% за периода 1999—2003 г. Най-бързо нарастващи пазари са тези в Източна Европа, като основни двигатели тук се явяват сериозното развитие на бирената индустрия в Полша, Русия и Украйна. С бързи темпове нарастват и пазарите в Средния Изток, Африка и Китай. Китай е най-големият пазар на стъклени опаковки в света със своите 6,02 млрд. долара изпреварвайки САЩ (4,8 млрд. долара) и най-големия световен производител на вино Франция (1,67 млрд. долара). Понастоящем опаковките от стъкло биват измествани от пластмасовите им аналози при опаковането на храни и напитки. В Западна Европа стъклените опаковки, ползвани при производството на пиво, са традиционно популярни, за разлика от страните в Източна Европа, където PET амбалажа добива сериозна популярност.